Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2021)

UitvoeringAcross 2.5 Plug-in Hybrid Style
Bouwjaar2021

Welkom Across!

Aanleiding
Net als veel huishoudens hebben ook wij twee auto’s, een Toyota RAV4 2.5 Hybride uit 2017 (leaseauto) en een Porsche 996 Carrera 4S uit 2003 (hobby auto). Een 2e auto was voor ons geen noodzaak, de fiets was een prima optie als de RAV4 niet beschikbaar was. De 996 werd sporadisch als ‘2e’ auto gebruikt als het met de fiets niet ging. Maar een verhuizing vroeg om andere keuzes. Onze nieuwe woonplaats betekende dat de fiets veel minder praktisch werd, een goede 2e auto werd meer noodzaak dan luxe. En de 996 is daarvoor gewoon niet geschikt. Zonde en niet praktisch. Wat doe je dan? Geen zin om een klein wagenpark op te bouwen. Verstand kreeg dus voorrang op emotie; de 996 moest het veld ruimen voor een goede 2e auto. En tegelijkertijd besloten om de RAV4 alleen nog zakelijk te gaan rijden, dus uit de bijtelling. En dat geeft weer wat extra budget voor die goede 2e auto. Maar wat kies je dan?

Keuzes
Wensen, eisen en argumenten. Een hoogzitter was wel een soort van een eis. Als je dat eenmaal gewend bent (onze RAV4 is onze 1e hoogzitter), dan ben je verkocht, zeker als je geen 18 meer bent (ben van bouwjaar ’72). Verder waren het vooral wensen. Graag beetje duurzaam/zuinig waarbij op te merken is dat de nieuwe woning zonnepanelen krijgt waardoor we met ‘eigen’ stroom kunnen laden. Verder graag Japans/Aziatisch om reden van betrouwbaarheid. En lekker luxe is ook fijn. En iets rijden waar niet iedereen al in rijdt is ook soort van wens. Hou wel een beetje van niet direct de massa volgen als dat kan. Volledig elektrisch is voor ons nog brug te ver. En dit komt met name door de actieradius. We maken regelmatig trips naar Duitsland en dan wil ik gewoon niet beperkt worden door een accu. Maar hybride is zeer welkom, met name gezien onze ervaringen met de RAV4. Want die bevalt ons meer dan goed.

Naast wensen had ik ook een no-go, iets wat ik echt niet wil. En dat is een hybride i.c.m. een kleine benzinemotor opgefokt met een grote turbo. Zo’n mini-motor die wel veel pk’s levert, maar ook erg onrustig is in de omgang. En waarbij ik twijfels heb over de technische betrouwbaarheid op langere termijn. Geen bewijzen voor, maar gewoon gevoel. We hebben tijdelijk (als leenauto) een nieuwe Volvo XC40 hybride gehad met een 1.5 liter 3 cilinder turbo benzine motor plus accu. Mooie auto, erg fraai interieur met geweldige stoelen, maar wat een tegenvallende motor-bak combinatie. Een sterke maar erg onrustige turbo motor die maar matig samenwerkte met de elektromotor en versnellingsbak. En dat haalt erg veel rijcomfort weg. Dat doet onze RAV4 2.5 hybride uit 2017 veel en veel beter. Minder sterk, minder snel, maar ook zoveel fijnere aandrijflijn. Persoonlijke voorkeur, ik weet het, maar ja, wie betaald bepaald :-) Gevolg was wel dat met het uitsluiten van die kleine turbo benzinemotoren de spoeling heel dun werd. En daarbij kwam ook nog eens dat we wel heel erg gecharmeerd zijn van onze RAV4 2.5 hybride. Wat is dat een fijne alleskunner (lees: we zijn erg bevooroordeeld).

En toen viel mijn oog op een nieuwsbericht over de nieuwe Suzuki Across. Ik wis al dat Suzuki veel samenwerkte met Toyota (Suzuki maakt o.a. voor Toyota kleine auto’s voor de markt in India), maar ik wist toen nog niet dat Suzuki twee ‘nieuwe’ modellen op de NL markt ging brengen, de Across (is RAV4) en de Swace (is Corolla). Gewoon twee 100% kopieën van Toyota. De Across heeft alleen een ander front door een andere bumper (wat uiteindelijk toch ook weer een Toyota bumper blijkt te zijn). Maar verder, technisch en interieur 100% gelijk aan Toyota, uiteraard behalve logo op stuur en logo op de wielnaven. De Across is de (nieuwe) Plug-in-hybride versie van de RAV4. En serieus Plug-in want met 18,1 KWh kom je toch een heel stuk volledig elektrisch. En als de accu leeg is, dan is het gewoon weer een ‘ouderwetse’ erg goede Toyota hybride.

De Across dus. Beschikbaar in slechts 1 uitvoering (makkelijk kiezen), 306 pk systeemvermogen (dus vlotte auto), bewezen top hybride techniek (want Toyota), zuinig (goed bruikbaar accupakket) en smoelt goed (persoonlijke smaak). Ik snap Suzuki wel dat ze de internationaal uiterst succesvolle RAV4 hebben voorzien van een Suzuki logo. En nee, ik hoef dan niet persé een Toyota embleem op de auto. En nee, ik ben ook niet bang voor een veel lagere restwaarde. Want bij aanschaf is de Suzuki ook behoorlijk voordeliger dan de RAV4 met zelfde uitrustingsniveau. Qua budget de hobbel genomen en gestopt met kijken en vergelijken, het moest de Across worden. Niet heel veel duurder dan een vergelijkbaar uitgeruste nieuwe RAV4 2.5 hybride (niet plug-in) en voor ons interessant omdat we straks voldoende zonnepanelen hebben. Ik wist dat de importeur in NL een hele rits Acrossen had verdeeld over de dealers die allemaal in 2021 op kenteken gingen (en dus door die dealers betaald moesten worden). En dus nam ik aan dat zo tegen december die dealers wel graag met korting zo’n Across de showroom uit zouden zien rijden. Ik had niets in te ruilen en bij Oostendorp in Den Bosch kon ik de beste deal maken, inclusief montage van afneembare trekhaak. En zo kon het gebeuren dat ik eind oktober in een nieuwe Across de showroom bij Oostendorp uitreed (prima adres, fijne communicatie, transparant aanbod en feestelijke aflevering).

Het rijden
De Across (of de nieuwe RAV4 zo u wilt) rijdt toch weer een klasse beter dan onze RAV4 uit 2017. En wat een power zit er onder het gaspedaal. En met wat een rust en comfort wordt die power afgegeven. De samenwerking tussen benzinemotor, elektromotor en versnellingsbak is echt top. Het verraad de vele jaren ervaring van Toyota op dit gebied (sinds 1997 met de Prius). Je hoeft niet veel gas te geven om vlot vooruit te komen. Het bij volgas hoogtoerige karakter van de CVT versnellingsbak (door velen als hinderlijk omschreven) is niet meer aan de orde. Geen enkele aanleiding om zoveel gas te geven en als je dat wel doet dan is de glimlach van de acceleratie zo groot dat de qua geluidsisolatie goed gedempte hoge toeren helemaal niet vervelend meer zijn. De Across is een zware (1900 kg) auto die zich best lichtvoetig laat rijden. Ook in volledige EV mode (volledig elektrisch rijden) is de auto behoorlijk vlot. En het opgegeven maximum elektrische bereik (75 km) haal je met normaal gebruik ook best makkelijk. Kanttekening, volledig elektrisch kan tot maximaal 135 km/uur. Wil je sneller dan komt altijd de benzinemotor erbij. Maar in NL is die 135 per uur prima. En als de accu helemaal opgeladen is geeft de verbruiksmeter maximaal 82 km elektrisch bereik op, waarbij 75 km echt realistisch is. En de meeste dagen haal ik die 75 km niet. Dus is het benzine verbruik nauwelijks nog verbruik te noemen. De eerste keer ging ik tanken bij 900 km. Die bij die eerste 900 km zaten ook lange ritten, spelen met de charge-functie (opladen onderweg via benzinemotor) en regelmatig stevig optrekken (je wint de meeste sprintjes bij het stoplicht). Bij 900 km de tank weer volgegooid en nu, bij 1500 km op de teller, is er max 15% tankinhoud benzine verbruikt. Simpelweg omdat de meeste dagen volledig elektrisch gaan omdat ik niet aan die 75 km per dag kom. En wat een rust en stilte met dat elektrisch rijden. Comfort met een hoofdletter C.

Plussen en minnen
De plussen zijn eenvoudig te formuleren. Zeer comfortabel, stil, sterk, fijne stoelen, fijne bediening en een lekkere hoge zit. Onthaast auto. Stoere mooie verschijning (smaak, persoonlijk). En zeer luxe uitgevoerd. Geen navigatie leverbaar, maar dankzij Apple CarPlay en Google Maps of Waze mis je dat niet. En verder uiteraard een zeer verfijnd werkende hybride aandrijflijn. Die ruim 20 jaar ervaring van Toyota op dit gebied betaald zich echt wel uit. Zijn er ook minpunten? Ja hoor. Zo snap ik niet dat er voor de elektrische stoelverstelling voor geen geheugen beschikbaar is. Zit er gewoon niet op. Niet praktisch, snap die keuze niet. En het is lastig af te lezen wat je gemiddelde benzine verbruik is. Per rit wel te zien, maar gemiddeld op langere termijn is me nog niet gelukt. Als je in EV mode rijdt zie je alleen aantal km's per KWh staan als verbruikswaarde (meestal 4,7 km per KWh). En het laden kan niet snel. Thuis is dat geen issue (want laadt 's nachts). Maar bij openbare laadpaal is dat erg jammer. Van helemaal leeg naar helemaal vol laden kost zo'n 6-7 uur. Verder is wellicht het ontbreken van keuzes in uitrustingsniveau een nadeel voor sommige kopers. Je hebt daarin op de kleur na geen keuze. En het Suzuki logo i.p.v. Toyota, is dat een plus of een min? Het is maar wat je daarbij belangrijk vindt. Een min voor de status en een plus voor de portemonnee. Tot slot minpunt is regenwater bij openen portieren. Doordat de auto nieuw is en stevig in de was staat, glijden druppels makkelijk van de lak af. Ook als je een portier opent. Vanaf de dakrand, waar deur en dak elkaar treffen, vallen een paar druppels water op de rand van de zitting als je de deur opent. De deurrubbers houden dit niet tegen. Slechts paar druppels, maar niet nodig toch? Verder nog geen echte minpunten kunnen ontdekken, mogelijk volgen die nog.

Voor betrouwbaarheid en verbruikskosten maximaal aantal sterren gegeven wat meer verwachtingswaarde heeft dan realiteitswaarde ;-) En uploaden foto's van de auto niet gelukt (krijg melding technische storing op de site). Probeer later nog een keer.

De eerste ervaringen

De eerste 5.000 km zitten erop, tijd voor een volgende reflectie op het gebruik, het rijden met de Suzuki Across (RAV4).

Verbruik, dat was waar ik zelf erg nieuwsgierig naar was. Fabrieksopgaaf 1:100, in de normale praktijk haal je dat natuurlijk niet. Tenzij, maar daarover later meer. De laatste keer dat ik (benzine) tankte scoorde ik een verbruik van 1:42,6. Dit afgemeten door gereden km's te delen door aantal getankte liters. De ouderwetse manier dus, want hoe de boordcomputer het berekent is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Zal wellicht te maken hebben met combinatie stroom en benzine. En als ik het over verbruik heb, dan bedoel ik benzineverbruik. De stroom (van eigen zonnepanelen) en de stroom die ik af en toe bij een openbare laadpaal heb 'getankt' reken in niet mee in het verbruik. Niet helemaal zuiver natuurlijk, maar gaat me primair om het benzine verbruik.

Die 1:42 was een resultaat van combinatie binnen- en snelweg. En regelmatig ook ritten van meer dan 70-75 km, de maximale elektrische range. En daar zit de crux van het verbruik. Daar zit de tenzij. Hoe meer dagen met > 75 km, hoe hoger het benzineverbruik. En als je dus langere tijd achtereen niet meer dan 75 km per dag rijdt, en 's nachts de accu weer vol laadt, dan wordt je benzineverbruik nihil. Conclusie verbruik; deze is zeer afhankelijk van je dagelijks te rijden afstand. Maar dat je kunt rekenen, mits 's nachts aan de lader, op ongebruikelijk veel km's per tank voor een auto van dit formaat (en relatief kleine benzinetank), dat is realiteit.

Het rijden met de Across bevalt erg goed. Het is een ingetogen snelle auto. Ook volledig elektrisch alles behalve een sloom. Ik merk dat ik me regelmatig laat verleiden tot vlot optrekken bij het stoplicht. In combinatie met de lagere temperaturen is het stroomverbruik daarmee verslechterd tot 3,9 - 4,0 km per KWh. En met 18 KWh accu kom je dan op een reële volledig electrische actieradius van 70 km. Bij hogere buitentemperaturen en rustiger rijden was dat 4,5 - 4,7 km per KWh, derhalve bereik van 80 km. De auto is erg stil, erg comfortabel. Rijdt lichtvoetiger dan je van 1900 kg leeggewicht zou verwachten. Ben erg tevreden over de auto als geheel.

Kritische noten. Ja, die zijn er ook. Zo is alleen de bestuurdersstoel elektrisch (en meervoudig) verstelbaar. De stoel van de passagier niet, en niet meervoudig. Dus als passagier kun je niet zo'n fijne zit creëren als de bestuurder. Had ik als fabrikant niet op bezuinigd. Verder valt me op dat de ontvangst van DAB af en toe te wensen overlaat. Had ik met eerdere auto's met DAB geen last van. Bij de eerste beurt ga ik daar de dealer naar vragen. Verder voor nu, na de 1e 5.000 km, geen klachten. Het is echt een zeer fijne auto met veel power en veel comfort. Auto is veel sneller dan je medeweggebruikers verwachten. En dat maakt het rijden extra leuk.

Inmiddels winterbanden gemonteerd. Heb een mooie originele Toyota 19" set lichtmetalen velgen op de kop weten te tikken. Waren afkomstig van nieuwe RAV4 waarvan eigenaar 20" wilde. Dus ruilde hij deze set in bij de velgenboer waar ik ze kocht. Nieuwe Yokohama's winterbanden gemonteerd (235-55-19) en dus klaar voor de winter!

Eerste kleine irritaties

Inmiddels 7.500 km gereden met de Across, tijd om de eerste irritaties te delen.

Ik snap nog steeds niet waarom er geen memory zit op de elektrisch te verstellen bestuurdersstoel, dat is echt een gemis. Met de knoppen vind je snel en makkelijk je 'eigen standje', maar toch.

DAB-ontvangst. Deze is matig, regelmatig valt het signaal even weg. Ik dacht eerste dat dat lag aan de locatie waar we wonen, maar recent verhuisd naar andere kant Noord-Holland en probleem is mee verhuisd. Ik zal dit bij de 15.000 km beurt bij de dealer kenbaar maken. Geen idee wat hier oorzaak van kan zijn. DAB signaal in de (zakelijke) 2017 RAV4 van m'n vrouw heeft dit issue niet.

Het ontgrendelen van de stekker aan de auto (niet het klepje, maar de stekker zelf). Logischerwijs zit de vergrendeling gekoppeld aan de vergrendeling van de auto (deuren) zelf. Maar irritante is dat je snel moet zijn. Als je ontgrendeld en dan eerst je jas of tas achterin de auto legt en pas daarna op de stekker afstapt, dan heeft de stekker zichzelf alweer vergrendeld. En krijg je 'm er niet uit. Dan moet je eerst de auto weer helemaal op slot doen (en dan soms zelfs de klep dicht doen) en vervolgens de auto weer te ontgrendelen en dan snel de stekker eruit trekken. Simpel op te lossen door volgorde van handelen aan te passen, dus ontgrendelen en dan eerst de stekker. Maar toch, waarom zo krap afgesteld?

En dan de claxon. Toetertje, niet echt een toeter. Geeft beetje een 'sneu' geluid. Prima voor een Alto, maar niet voor een auto van dit formaat in stoere jas. Zal zelfde zijn als de RAV4, deze auto verdiend een stoerdere claxon.

En verder? Verder geen irritaties eigenlijk. Het is en blijft een hele fijne reisauto die ook voor de korte ritjes een makkelijk inzetbare metgezel is. De stilte bij elektrisch gebruik zorgt ervoor dat het extra geluid van de winterbanden t.o.v. de zomerbanden goed hoorbaar zijn. Geeft vooral aan hoe stil de auto is. Het verbruik, de elektrische range, neemt wel duidelijk af bij het dalen van de temperatuur. Alhoewel we nog geen echte winter hebben gehad, is het verschil wel duidelijk. Bij 15 graden of hoger 'krijg' je een reële maximale range van 75-78 km. Als de temperatuur richting het vriespunt gaat blijft daar zo'n 65-68 km van over. Geen idee hoe dit zal zijn als het echt gaat vriezen. In de dagelijkse praktijk blijkt de 'beperkte' elektrische range van de plug-in toch heel bruikbaar. Ik tank ongeveer iedere 1.800 km. En dan gaat er maximaal 40 liter bij. Dat is toch prima? We rijden blij verder.

Energie

Op een paar km na 10.000 km gereden met de Across. En sinds de waanzin van Poetin in de Oekraïne de brandstofprijzen heeft doen exploderen ben ik nog blijer met m'n plug-in :-) Ik laad 95% van de tijd met m'n eigen zonnepanelen, rij best veel volledig elektrisch en heb dus minder last van de torenhoge benzineprijzen.

Binnenkort de winterbanden weer omwisselen voor de zomerbanden en over 5.000 km een eerste onderhoudsbeurt. Ik zal dan een opmerking plaatsen over de matige DAB ontvangst en dat zal het zijn. Het is en blijft een hele fijne praktische auto die je vlot en comfortabel van A naar B brengt.

In het 'wild' ben ik nog geen andere Across tegengekomen. Volgens de Bovag zijn er in 2020 15 stuks op kenteken gezet en in 2021 61. Over januari en februari van dit jaar laat de Bovag geen Across registraties zien. Totaal zouden er in NL dus zo'n 76 rond moeten rijden. Best een zeldzaam soort dus ;-)

eerste onderhoudsbeurt

15.000 km staat er inmiddels op de teller. Dat betekent (zoals gebruikelijk bij Toyota/Lexus) onderhoudsinterval. Dus ook bij de Across als RAV4 kloon. Deze (kleine) onderhoudsbeurt (bij Suzuki Jonker in Zwaag, prima adres) behelst verse olie inclusief nieuwe oliefilter, software-update en een best uitgebreide check van allerlei elementen. Ook zijn de TPMS sensoren van de zomerset weer gekoppeld zodat het waarschuwingslampje is verdwenen (waarom kan dat niet gewoon door zelf te resetten?). Totale kosten € 246. Aandachtspunten die ik vooraf had meegeven waren;

- DAB ontvangst matig, signaal valt regelmatig weg
- Airco werking minder als in onze Toyota RAV4

De DAB-klacht werd herkent. Zijn meerdere klachten over bekend. Voor nu geen 'simpele' oplossing. Mogelijk komt er een software-update. Garage treed in contact met importeur en/of collega's van Toyota wat hiermee te doen. Ik krijg hierover terugkoppeling.

De airco koelt voelbaar minder dan onze RAV4 hybride (2017). Ik heb op standje LO (koudste stand) de uitgaande luchtstroom gemeten met (een best gevoelige) digitale temperatuurmeter voor het vlees op de BBQ. De pen in het rooster en meten maar. In de RAV4 was de uitgaande lucht op z'n koudst 5 graden, in de Across 9 graden. Dus aanzienlijk verschil. Dealer gaat bij andere Across ook meten om zo vergelijk te hebben. Krijg hierover terugkoppeling. Aircopomp bouwt juiste druk op, daar zit het (mogelijke) probleem dus niet. Opgemerkt dient wel te worden dat de meting in de RAV4 gebeurde met benzinemotor aan en in de Across alleen op de accu. Ik ga nog een keer meten in de Across als de accu leeg is en de benzinemotor dus aan staat. Mogelijk wordt vermogen airco teruggebracht als de benzinemotor niet draait. Is mogelijk logische verklaring in verband met willen realiseren van zoveel mogelijk bereik op de accu. Zowel DAB-issue als airco-issue wordt dus vervolgd.

Verder: probleemloze hele fijne auto. Inmiddels ben ik 1x een andere Across in het wild tegen gekomen. Volgens de Bovag zouden er thans zo'n kleine 70 op kenteken staan in NL. Dus nog steeds een redelijk zeldzame verschijning. Zegt ook veel over de merkkracht van Toyota. Want ook de Swace (de Corollo van Suzuki) zie je nauwelijks. Blijkbaar wil de consument veel liever een Toyota logo dan die van Suzuki bij een verder gelijke auto. Dus worden er nauwelijks Toyota-Suzuki's verkocht. Ook naar de volgende 15.000 km!

Autobahn

Vorige week waren we met de Across een weekje naar Sauerland. Een prima aanleiding om hier het de Duitse Autobahn ervaringen per Across te delen. Dezelfde rit hebben we meermalen gemaakt met een Toyota RAV 2.5 Hybrid AWD van 2017, de 197 pk versie (gecombineerd vermogen). In de basis dezelfde auto's, maar toch met een totaal andere rijervaring.

In Duitsland, in ieder geval in regio Winterberg, zijn er (nog) niet zoveel openbare laadpalen. Verder was ik ook vergeten om het (standaard bij de auto meegeleverde) regulier stopcontact laadsnoer mee te nemen. Zodoende kon ik het hybride verbruik goed meten zonder extra bij te laden. Omdat de heenweg de eerste 75 km nog elektrisch ging, heb ik de verbruiksmeter na aankomst op nul gezet. In de week daar ongeveer 250 gereden (binnen en buiten bebouwde kom, klimmen en dalen, van alles van 50 tot 120 km per uur) en vervolgens de 380 km terug naar huis op de zondagavond waarbij op de stukken zonder limiet tussen de 160 en 180 werd gereden. In Nederland was het toen na 19 uur, dus fijn met 130 per uur doorrijden. De verbruiksmeter gaf bij thuiskomst een gemiddeld verbruik aan over die circa 600 km van 14,8 km per liter. Natuurlijk lang niet conform fabrieksopgaaf. Maar voor een auto van bijna 2.000 kg zwaar in alleen de hybride stand met best wat km's op hoge snelheid vind ik dat helemaal niet gek.

Ook heb ik de topsnelheid uitgeprobeerd. Volgens de 'boekjes' is de auto begrensd op 180 km per uur. En dat ie begrensd is voel je ;-) Heuvel af heb ik 'm op de spreekwoordelijke staart getrapt en toen stokte het vrij plots bij 199 km op de digitale teller. En er kwam geen km meer bij, 200 op de teller lukte niet. Die 180 echte km's haalt ie dus. Maar topsnelheid is bij dit soort auto's niet zo relevant. Het grote verschil met zijn uit 2017 stammende niet plug-in broer zit 'm in comfort bij de tussen acceleraties. De 306 pk plug-in heeft veel meer kracht 'van onderuit' dan de 197 pk hybride. Veel meer kracht bij veel minder inspanning van de motor, dus veel minder lawaai van de combinatie CVT-bak en toerental motor. Het gaat makkelijk vlot zonder dat je daar als bestuurder je best voor hoeft te doen. En daarmee ook zonder dat de auto zelf er flink voor aan het werk moet. En dat confort is erg fijn rijden. Het verschil tussen de 2021 2.5 liter plug-in en de 2017 2.5 liter hybride is gevoelsmatig in de praktijk groter dan het verschil op papier doet vermoeden. Ik denk met name veroorzaakt door de sterkere elektromotoren van de plug-in versie.

Conclusie, wat mij betreft, ook als Autobahn cruiser een fijne auto. Lekkere hoge zit, zat vermogen en door het formaat van de auto wordt je ook 'gewaardeerd' op de Autobahn. Anders gezegd, langzamere medeweggebruikers gaan makkelijker aan de kant bij het zien van de neus van de Across in hun binnenspiegels dan als je bijvoorbeeld met een Renault Clio diezelfde snelheid rijdt. Een beetje king of the road gevoel. Maar misschien begin ik dan te overdrijven ;-)

Terugroepactie en garantieclaim

Post van Nimag, de importeur van Suzuki. Onderwerp: servicecampagne voor uw Suzuki Across, code XG. Servicecampagne? Gewoon een terugroepactie. Tja, als je denkt dat je niks bent en je doet alsof je niks bent, ben je twee keer niks. Andersom geredeneerd is het blijkbaar modern om negatieve woorden te vervangen door ogenschijnlijk mooie termen. Maar de inhoud blijft het zelfde, gewoon een ordinaire terugroepactie :-)

Waarvoor dan? Omdat gebleken is dat bij het handmatig uitzetten van VSC (vehicle stability control) deze uit blijft staan nadat de auto is uitgezet en weer opnieuw is gestart. Dat zou niet moeten mogen, vanuit veiligheid moet het VSC na aanzetten auto automatisch weer 'aan' staan. Dus moest software worden aangepast om deze 'bug' te verwijderen. Was best pittige klus, anderhalf uur wachten en toen was het gepiept. Safety first, laten we het daarop houden.

Verder heb ik mijn eerste garantiegevalletje. Het scharnier van het klepje van de oplaadkabel is een beetje lam. Klepje zakt beetje naar beneden waardoor je 'm bij het sluiten moet helpen door beetje te 'liften'. Dat hoort niet en dus wordt er of iets opnieuw vastgezet of vervangen (zal blijken bij demontage klepje). Afspraak bij de dealer gemaakt. Gelukkig een klein en onschuldig issue. De Suzuki/Toyota heeft zich verder de 1e 20.000 km een fijne en technisch probleemloze metgezel getoond.

Het vraagteken m.b.t. de koelcapaciteit van de airco (zie eerder verslag) is vooralsnog afgewikkeld. Meting bij een andere Across door de dealer gaf zelfde waarden (laagste uitgaande temperatuur van de lucht uit de roosters). Meest logische verklaring die ik kreeg voor verschil met 2017 RAV4 is dat capaciteit airco is teruggeschroefd ter vergroting elektrisch bereik op alleen de accu. Een plausibele verklaring als je weet dat een airco een grote energievreter is, ook in een auto. In de praktijk krijgt de Across de temperatuur in de auto goed op gewenste niveau, alleen wat langzamer dan in de 'oude' niet-plug-in-hybride RAV4. Iets meer geduld dus in ruil voor meer km's elektrisch rijden zullen we dan maar zeggen. Ik ga wel in de gaten houden of ik bij Toyota dealers in de buurt een plug-in-RAV4 zie staan, wil dan graag ook bij dat model zelf even de temp meten ;-) En die matige DAB-ontvangst, is nog geen oplossing voor. Wordt bij meerdere modellen, ook van Toyota naar ik heb begrepen, ervaren. Ik heb zes jaar garantie, dus ook nog even tijd (en geduld) voor een oplossing.

En verder? Nog steeds erg tevreden met de Across. Comfortabel rijden in een grote best snelle auto die erg spaarzaam met de dure benzine omspringt. In de praktijk rij ik relatief veel elektrisch omdat ik de meeste dagen niet aan die 70-75 km kom. En als ik verder moet dan koppel ik 'm regelmatig aan een laadpaal. En dan blijkt het relatief langzaam laden een voordeel: je bent niet zomaar een 'laadpaalklever', want het duurt gewoon 5-6 uur om 'm van helemaal leeg naar vol te krijgen. Heb daar in de praktijk eerder voordeel dan nadeel van ondervonden. Het benzineverbruik als de accu leeg is (dus regulier hybride net zoals de niet-plug-in RAV4) is bij een normale tot vlotte rijstijl 1:15 tot 1:16. Niet zo zuinig als beloofd, maar gezien formaat en gewicht auto wat mij betreft een nette waarde. Als je er echt naar gaat rijden, ofwel de hybride maximaal gaat uitnutten, kan dat zeker zuiniger. Maar persoonlijk gaat het me dan niet vlot genoeg ;-)

Wat doet de importeur?

Inmiddels staat de teller van onze Across op 25.000 km. Erg tevreden km's. In mijn vorige verslag maakte ik melding van defect laadklepje. Ben hiervoor bij de dealer geweest. Na onderzoek (je kunt er slecht bij werd me verteld) is gebleken dat het niet kwestie is van opnieuw afstellen, maar dat er in het (plastic!) mechaniek van het open/sluiten van het klepje iets gebroken is. Vanaf nieuw vond ik de constructie van dit klepje al slapjes. Was duidelijk van plastic gemaakt, inclusief scharnier. Dat voel je. De benzineklep is wel gewoon van metaal en voelt veel meer solide aan. Maar ja, dat klepje gebruik je maar weinig, die van het laden iedere dag.

Maar nu, klepje stuk door slechte constructie, slechte fabricage of door eigen schuld eigenaar? En antwoord op die vraag komt niet bij dealer vandaan (die mij keurig helpt) maar bij de importeur. Garantieclaims gaan via de importeur. Ze gaan het onderzoeken is me verteld. Hoe dan? Erg procedureel allemaal. Mechaniek klep moet vervangen worden, kost maar liefst € 350.

Tuurlijk, eerlijk is eerlijk, het kan natuurlijk zo zijn dat bij laden bij publieke laadpaal iemand tussen de auto's is doorgelopen en tegen ons klepje is aangelopen. Dat kan. Steekt best flink uit. Dus nee, ik kan niet met zekerheid stellen dat het niet door eigen gebruik/externe schuld is gebeurd. Zelf heb ik het niet gedaan. Maar feit is dat het klepje helemaal van plastic wel kwetsbaar is. En wat doe je dan in zo'n geval als importeur? Wil je als Suzuki in het hogere segment gaan bouwen aan je naam? (auto van > € 50k!) of blijf je bij je zuinige Alto gedrag? Ik zou als ik importeur was hier niet te lang over nadenken en investeren in de klantrelaties. Maar wie ben ik ..... onderdeel is besteld, na de vakantie monteren en dan horen we wel hoe wijs de NIMAG is.

Verder niets dan lof over de eerste 25.000 km met de Across! Op naar de volgende beurt bij 30.000 km.

30000 km onderhoudsbeurt

Op 20 oktober jl. hadden wij de Suzuki één jaar, vandaag is de Across voor haar 30.000 km onderhoudsbeurt naar Suzuki Jonker in Zwaag geweest. Er waren geen bijzonderheden, betrof de reguliere onderhoudsbeurt conform fabrieksopgaaf. Een kleine 30k per jaar dus, meer dan vooraf voorzien! Deze km's zijn comfortabel en probleemloos onder de Suzuki door gegleden. Nooit een moment van spijt van deze aankoop. Het comfort, de ruimte, de hoge instap en zit, de power en het verbruik, allemaal elementen die het rijden in een Across (RAV4) plu-in-hybrid plezierig maken.

Zwakke punten, naar mijn oordeel, heb ik al eerder benoemd. Daar zijn geen nieuwe bij gekomen. De DAB ontvangst is niet overal top, lijkt niet voertuigspecifiek te zijn. Ook vind ik dat de capaciteit van de airco tegenvalt. Lijkt beperkt te zijn t.g.v. het verbruik. Als je niet beter weet merk je er niets van, maar indien je kunt vergelijken met een sterkere airco dan merk je dat wel. Niet storend, maar onnodig. En dan is er nog de (nog steeds slappe) laadklep. Een nieuwe staat al maanden in bestelling, maar er zijn leveringsproblemen voor dit onderdeel. Inmiddels zijn er meer Across rijders die wachten op een nieuwe (hopelijk verbeterde) klep.

Maar verder? Erg fijne auto die je in het 'wild' maar weinig ziet. En dat vind ik best leuk ;-) Krijg wel regelmatig vragen, "is dat een RAV4?" "Ja, eigenlijk wel", leg ik dan uit. De neus smoelt goed, ik vind 'm persoonlijk fraaier dan de standaard RAV4 neus. Het elektrische verbruik schommelt rond de 23 KwH per 100 km, dat is aanzienlijk minder zuinig dan bij een 100% elektrische auto. Het brengt je in de Across-praktijk circa 65-70 km ver op de accu. Het benzineverbruik is afhankelijk van de afstand die je dagelijks rijdt. Voor ons is dat meestal < 75 km, dus het aantal elektrische km's (veelal opgewerkt door eigen panelen) dat we rijden wint het ruim van het aantal hybride km's. Ik denk ik de praktijk circa 70% elektrisch. Het benzineverbruik over de afgelopen 2500 km (toen had ik 'm weer een keer op nul gedrukt) staat op 2,4 liter benzine per 100 km. En dat is prettig. Verder niets zinnigs te melden. Probleemloze auto. Op naar de volgende 15.000 km!