Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid – Peugeot 3008 GT Hybrid4 - Dubbeltest

Het nieuwe normaal

65 reacties

Video
AutoWeek 51/52 2020
AutoWeek 51/52 2020

Je leest het in AutoWeek 51/52 2020

300 pk en een 0-100 tijd van om en nabij de 6 seconden. Het zijn waarden die nog niet zo heel lang geleden bij echte sportievelingen hoorden, maar tegenwoordig ook aan doodgewone gezins-SUVs worden toebedeeld. Een onverwachte nieuwkomer op dit speelveld is de Suzuki Across. Kan die de Peugeot 3008 Hybrid4 aan?

Dat die tot de verbeelding sprekende specificaties nu bij een middelgrote SUV horen is één ding, maar dat er ook nog ‘Suzuki’ op die SUV staat, maakt het extra bijzonder. De Japanse fabrikant heeft genoeg ervaring met SUV’s, maar concentreert zich toch het liefst op de kleinere modellen. Met de Ignis heeft het naar eigen zeggen zelfs de allerkleinste SUV in huis, terwijl de S-Cross en vooral de Vitara al jaren vaste waarden zijn in het compacte segment. Dankzij mild-hybrid techniek zijn de huidige modellen van Suzuki bovendien lekker zuinig, maar het is helaas niet genoeg. Zonder EV of minimaal een plug-in hybride in het programma is het voor Suzuki bijna onmogelijk geworden om nog aan de strikte Europese CO2-eisen te voldoen. Met de Across haalt het merk een relatief gemakkelijke oplossing in huis. Het heeft geen zin om er langer omheen te draaien: uiteraard is de Across gewoon een Toyota RAV4 met een andere neus. Meer specifiek is het een Toyota RAV4 PHEV met een andere neus, maar in ons land arriveert de Suzuki-variant eerder dan de plug-in van Toyota. Wie nog niet overtuigd is dat we in bijzondere tijden leven, moet dit maar even goed op zich laten inwerken: de grootste, zwaarste en krachtigste Suzuki ooit is er gekomen om de gemiddelde uitstoot van het merk naar beneden te halen.

De Peugeot 3008 Hybrid4 kan voor een deel met dezelfde veren pronken. De grootste Peugeot ooit is het zeker niet, maar de snelste en krachtigste toch echt wel. Met een opgegeven 0-100-tijd van 5,9 tellen is hij in theorie zelfs nog 0,1 seconde sneller dan de Suzuki, een verschil dat in de praktijk bij ons nog wat groter uitpakt. Beide auto’s gaan er na een druk op het gaspedaal veel sneller vandoor dan je op basis van hun uiterlijk zou verwachten.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Suzuki Across

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.