Eerste Rijtest: Suzuki Across

Super-Suzuki

70 reacties

Video
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Je leest het in AutoWeek 49 2020

306 pk, van 0 naar 100 in 6 seconden en een prijskaartje van zo’n 56.000 euro. Dat deze cijfers nog eens bij een Suzuki zouden horen, konden ze bij Suzuki zelf wellicht ook niet voorzien. Anno 2020 is echter alles anders, en dus is er dankzij Toyota ineens een hele dikke Suzuki-SUV. Hoog tijd om te kijken hoe dat bevalt.

De Across is niet alleen de eerste plug-in hybride van Suzuki, maar ook meteen de krachtigste, snelste en duurste ooit. Tegelijkertijd is één blik op de auto genoeg om te zien dat het hier eigenlijk niet om een Suzuki gaat, maar om een licht verbouwde Toyota RAV4. De iets meer afgeronde neus onderscheidt de Across weliswaar duidelijk van de Toyota, maar verder zijn de auto’s optisch nagenoeg identiek. Die neus is trouwens niet eens echt een Suzuki-ontwerp, want Toyota levert een soortgelijke voorzijde al sinds 2019 in China op de Wildlander, een RAV4-derivaat dat daar naast de gewone RAV4 wordt verkocht. Ook onderhuids is de Across helemaal Toyota, maar toch is er iets bijzonders aan de hand. De Suzuki is namelijk alleen verkrijgbaar als plug-in hybride. Die versie komt er bij Toyota ook, maar is nog niet in Nederland verkrijgbaar. Suzuki krijgt hier dus de primeur.

BLIKSEM

De aandrijflijn komt in grote lijnen overeen met de gewone Hybrid AWD-versie van de RAV4. Ook in de Suzuki dient een 2,5-liter viercilinder met Atkinson-loop als basis, aangevuld met een traploze overbrenging en één elektromotor per as. Die leveren wel veel meer vermogen, waarmee het totaal op 306 in plaats van 222 pk uitkomt. Uiteraard groeit het accupakket mee, voor een totaal van maar liefst 18,1 kWh. Dat is bovengemiddeld veel voor een plug-in en levert dan ook een bovengemiddelde actieradius op. Suzuki belooft dat de nieuwkomer op stroom maar liefst 75 km ver komt, terwijl 50 km toch nog altijd gebruikelijk is. Is de stroom op, dan rijdt de Across in grote lijnen als iedere andere Toyota-hybride. Dat is goed nieuws. Vroeger blonk zo’n aandrijflijn vooral uit in zuinigheid, maar tegenwoordig is het ook gewoon een prettig pakket. Benzinemotor en elektromotoren werken nagenoeg feilloos samen, zonder trillingen, schokken of ander ongerief.

Het blijft bovendien bijna altijd prettig stil aan boord, ook als de benzinemotor wel aan het werk is. Alleen als het gas vol op de bodem gaat, is merkbaar dat dit niet een hobby van deze aandrijflijn is. Met een 0-100 tijd van 6 seconden gaat de Across er dan als de spreekwoordelijke bliksem vandoor, maar hij moet zich daar wel hoorbaar voor inspannen. Wordt er vervolgens stevig geremd, dan dient het enige minder soepele samenspel zich aan. Het afwisselen tussen regeneratief en mechanisch remmen is dan voelbaar en dat komt aanvankelijk wat onzeker over. Onder veruit de meeste omstandigheden gedraagt de grote Suzuki zich echter uiterst geraffineerd. Accelereren gaat door de overdaad aan kracht met speels gemak en aan comfort heeft de auto niet ingeboet ten opzichte van een ‘norma- le’ RAV4. Het extra gewicht, het scheelt zo’n 300 kg, wordt nu eens niet gecompenseerd met bikkelharde vering, maar keurig opgevangen door een fijn uitgebalanceerd onderstel. Wat daarbij wellicht ook scheelt, is dat het accupakket zich net als bij een volwaardige EV in de bodem bevindt. Goed voor de gewichtsverdeling, en dat is dan ook goed te merken.

FEESTVREUGDE

Bovendien snoept de batterij zo geen liters bagageruimte weg. Toch kan de Across 90 liter minder verstouwen dan een normale RAV4. Dat komt doordat Suzuki zijn versie standaard van een reservewiel voorziet. Gelukkig mag het laadruim er met 490 liter alsnog zijn. Een 12V-aansluiting en zelfs een gewoon stopcontact verhogen hier de feestvreugde, al is het wel jammer dat de bank niet vanuit het laadruim kan worden omgeklapt. De zit op die bank is uitstekend voor elkaar. Been- en hoofdruimte zijn in overvloed aanwezig en een verstelbare rugleuning levert een bijdrage aan het zit- comfort. Ook voorin is het eenvoudig om een goede zit te vinden. De zit is hoog, maar wel prettig ten opzichte van stuurwiel en pedalen. Het verschil met de RAV4 beperkt zich hier tot de rode accenten op de stoelen en het logo op het stuurwiel. Ook het interieur van de Across straalt daarmee veel kwaliteit uit, daarbij deels geholpen door stoere, maar leuk uitgevoerde designdetails als de grote, rubberen draaiknoppen voor climatecontrol en audio. Op indeling en bediening is ook al weinig aan te merken, al zijn er wel fijnere infotainmentsystemen op de markt. De digitale omgeving wordt een-op-een overgenomen van Toyota, al ontbreekt navigatiesoftware. In plaats daarvan kan er gebruik worden gemaakt van Android Auto en Apple CarPlay, maar dat is niet voor iedereen een goede oplossing.

Ook op andere vlakken valt er weinig te kiezen bij deze Suzuki, want losse opties zijn er simpelweg niet. Wie een panoramadak of andere bekledingskleur wil, heeft dus pech. Het goede nieuws is dat de enige beschikbare uitvoering behoorlijk riant in zijn spullen zit. Elektrisch verstelbare stoelen, stoel- en stuurverwarming, led- verlichting rondom en 19-inch lichtmetaal zijn bijvoorbeeld standaard. Met € 55.900 is de Across bovendien aanzienlijk minder duur dan met de 65 mille die eerder werd beloofd, al blijft het een bak geld. Voor dat bedrag krijg je echter wel veel ruimte en luxe, veel raffinement en een uitzonderlijk groot elektrisch bereik. Een prima aanbod, al is er binnenkort zeker één concurrent die dat ook allemaal biedt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Suzuki Across
Suzuki AcrossSuzuki AcrossSuzuki AcrossSuzuki AcrossSuzuki AcrossSuzuki Across

PLUS & MIN

  • +Fijne rijeigenschappen
  • +Groot elektrisch bereik
  • -Nauwelijks onderscheid met de rav4
  • -Geen navigatiesoftware

Signalement

Merk Suzuki
Model Across 2.5 Plug-in Hybrid Style
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 56.320

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.487 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.635 mm / 1.855 mm / 1.690 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.915 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s
Brandstofverbruik 1,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 22 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum