Skoda Octavia (2020) #4
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 23.000 km |
van diesel terug naar benzine
- 23.000 km
inmiddels 23.000 km op de teller dus denk ondertussen een redelijk goed beeld te kunnen geven van de Octavia maar laten we eerst terug gaan naar de zomer van 2019.
Na de zomervakantie van 2019 kreeg ik vanuit onze wagenparkbeheerder het bericht dat ik mocht gaan uitkijken naar een andere auto dit i.v.m. het aflopen van het leasecontract(5 jaar of 180.000km, waarbij voor mij het laatste gold).
Ik heb altijd met veel plezier mij mogen verplaatsen in de 308, lekkere stoelen, een rustig dashboard, ruim en veel trekkracht(diesel) en weinig tot geen problemen.
Volgens de huidige autoregeling mocht ik vanuit mijn functie een auto uitkiezen met een fiscale waarde van max €42.000, verder moest ik rekening houden met de uitstoot waarde en moest ik benzine gaan rijden i.p.v. diesel ondanks 40.000-45.000 per jaar.
Aangezien de Peugeot goed beviel ben ik mij eerst gaan orienteren bij Peugeot. De 508 werd te duur, de 3008 vind ik een mooie auto van binnen en van buiten maar ik ben van mening dat ik moest inleveren qua kofferbak ruimte iets wat zowel zakelijk als prive voor mij belangrijk is
De 5008 had de voorkeur van mijn wederhelft maar ik vind deze qua afwerking vanaf de achterbank naar achteren er erg goedkoop en slecht afgewerkt uitzien. De achterbank is te verschuiven maar de schuifrails zie je duidelijk zitten als de deur openstaat. De 2 extra stoelen in de kofferruimte liggen verzonken in de vloer maar worden d.m.v. een hele simplistische afdekplaat afgedekt, ziet er naar mijn beleving erg goedkoop uit.
Volgende stop was de Skoda dealer, samen met vrouwlief en kids eens goed rond gekeken en vooral vrouwlief was erg gecharmeerd van de Kodiaq. Vind het ook een hele mooie ruime auto maar ook voor mijn gevoel erg groot. toch een proefrit gemaakt en om een offerte gevraagd.
In de samenstelling zoals ik de auto graag zou willen kwam ik erg dicht op mijn maximale fiscale waarde maar hij paste er in.
Ondanks dat vrouwlief de auto prachtig vond bleef bij mij vooral het gevoel hangen dat het een erg grote auto was en ik er voor 95% alleen in rij en met grote regelmaat de binnenstad van Amsterdam bezoek voor mijn werk. Het voelde niet goed en als het niet goed voelt dan moet je het niet doen.
Uiteraard stond bij diezelfde dealer ook de Octavia in de showroom en aangezien die op het punt stond om uit productie te gaan i.v.m. het nieuwe model was de auto aantrekkelijk geprijsd(DSG voor de prijs van handgeschakelde)en heel compleet. De auto voelde goed en kwam qua prijs ruim onder mijn budget dus dit moet hem worden.
De Octavia is een Business Plus uitvoering die van zichzelf als heel compleet is maar heb er toch nog wat opties aan laten toevoegen:
-18 innch LMV
- schuifkanteldak
- voorruit verwarming
- 2x usb + 230v aansluiting bij de achterbank (voor de kids)
-virtual padle(ideaal als je met volle handen in de kofferbak moet zijn)
Het grote wachten kon beginnen maar uiteindelijk kon ik de auto begin januari ophalen. Aangezien ik niet de behoefte had om de auto in Tilburg op te halen werd de auto bij een andere dealer(Peugeot) van de leasemaatschappij afgeleverd. De auto stond buiten in de regen op mijn te wachten en om nou te zeggen dat de dealer er wat aan deed om het bijzonder maken, nou nee. Dus na een zeer korte uitleg en de bijbehorende formaliteiten kon ik de auto meenemen.
Wat zijn dan na 23.000 km mijn bevindingen over de Skoda Octavia.
De auto voelt goed en solide aan, de ruimte is t.o.v. de 308 groter vooral op de achterbank en in de kofferruimte is dat merkbaar.
De stoelen zijn duidelijk anders dan die van de 308, die vond ik echt heerlijk. De stoelen van de Octavia zijn oke maar ik weet niet of ik na bijvoorbeeld 1000km voor een vakantierit er net zo prettig uitstapt als bij de 308. Nu is die vakantierit er door de huidige Covid situatie dit jaar niet van gekomen maar wellicht volgend jaar.
Ben ook van mening dat de 308 vooral in de bochten beter op de weg lag, vind de Octavia vrij onrustig door een lange doordraaier rijden.
Vind de DSG oke maar deze heeft voor mijn gevoel af en toe kuren of het ligt aan mijn rijstijl maar heb af en toe als ik even snel wil inhalen dat hij vrij lang in zijn 3 blijft hangen en bijna aan het janken is en niet snel opschakeld. Een leuke en praktische optie is het automatisch inparkeren, zowel file parkeren als achteruit in parkeren.
Ben erg blij met de verlichting van de auto, wat een puist licht t.o.v. de 308. Geeft mij een veilig gevoel en oogt erg chique.
Wat mij wel opvalt is de gevoeligheid van de sensoren(en dat zijn er veel). Deze gaan vrij snel af terwijl er vaak nog veel ruime tussen zit, heb nog niet kunnen ontdekken of dit af te stellen is en anders informeer ik daarvoor bij de 1e onderhoudsbeurt.
Resume:
ik en ook mijn gezin zijn erg tevreden met de keuze die we hebben gemaakt, uiteindelijk is de Octavia qua ruimte lengte niet heel veel groter of kleiner dan de Octavia maar het voelt gewoon compacter en ben nog steeds blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
We rijden een meer dan complete auto tegen een zeer scherpe fiscale waarde wat voor uiteindelijk voor mij als leaserijder in mijn bijtelling weer fijn is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Ambition EURO6
- 2016
- 193.254 km

Skoda Octavia Combi 1.4 Tsi 204pk DSG iV PHEV Business Edition · Panoramadak · Camera · Keyless · Parkeer Assistent · Stuur- & Stoelverwarming · Apple/Android Car Play · Sfeerverlichting ·
- 2022
- 77.555 km

Skoda Octavia COMBI 1.0 TSI BUSINESS EDITION I TREKHAAK I ADAPTIVE CRUISE CONTROL I CARPLAY I NAVIGATIE
- 2021
- 95.823 km