Skoda Octavia (2019) #2
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Fijne reiswagen
- 107.000 km
Voor de puristen: het betreft hier een COMBI 1.0 TSI 115PK GREENTECH BUSINESS EDITION. Om de een of andere vage reden herkent de database van Autoweek het kenteken van mijn auto niet en wordt er dus geen type-aanduiding in de titel van de review opgenomen.
Nadat een collega eind 2021 te kennen gaf te vertrekken naar een andere werkgever heb ik per direct laten weten dat ik, indien mogelijk, zijn auto zou willen overnemen. Dat verzoek werd gehonoreerd aangezien het leasecontract van mijn Peugeot 308 op z'n einde liep.
Het voordeel van de overname van deze Skoda is dat het een zeer complete auto is met een relatief lage cataloguswaarde, namelijk circa 27.000 euro. Gelijkwaardige auto's kwamen al snel boven de 30.000 euro. Omdat de door mijn collega aangevinkte opties niet in mijn bijtelling worden meegenomen kon ik voor een maandbedrag van circa 250 euro aan bijtelling tot september 2023 in deze auto gaan rijden.
Voor een dubbeltje op de eerste rang dus, zo lijkt het. En ik heb nog geen moment spijt van deze overstap, ondanks dat ik ook een nieuwe auto had mogen uitzoeken. Maar waarom een nieuwe laten bestellen als deze auto vrijkomt? Misschien omdat, weet ik sinds kort, mijn volgende leaseauto een EV moet zijn? En dat ik de Skoda over ruim acht maanden weer moet inleveren? Niemand binnen ons bedrijf ontkomt aan het EV-spook, ik dus ook niet, dus kan ik beter blijven genieten van de tijd die ik nog heb met deze Octavia. En dat lukt aardig.
Lichtmetalen velgen, sensoren in de achterbumper, automatisch dimmende binnenspiegel, stoelverwarming, temperatuurinstelling van de airco met fysieke knoppen in het dashboard, automatisch inklappende buitenspiegels, overzichtelijke navigatie, dakrails. Dat zijn zomaar een paar zaken die mijn vorige auto niet had en die ik zeer op prijs stel. Het komt het comfort ten goede en met de twee uur reistijd die ik per werkdag heb wordt een beetje luxe zeer gewaardeerd. Mijn lijf wordt ook ouder en vraagt wat meer zorg en aandacht. Zie het als volgt: toen ik 35 was vierde ik vakantie in een kleine tent en reed ik in een Kever. Nu ben ik 55, vier ik vakanties in een B&B en rij ik in een Octavia. Noem het evolutie.
Voor mij is zuinig rijden een sport. Niet dat ik sloom rij, ik rij vlot genoeg, maar niet onnodig hard. Er duiken weinig verhitte bumperklevers op in mijn achteruitkijkspiegels. Anticiperen is mijn sterkste wapen. Tijdig van het gas afgaan als een verkeerslicht op rood springt, uitrollen voor een rotonde, veelvuldig gebruiken van de cruisecontrol, het draagt allemaal bij aan een verbruik van circa 1 op 20. En dat voor zo'n grote auto met benzinemotor. Daarmee is een actieradius van bijna 1.000 km mogelijk. Korte ritjes drukken de gunstige cijfers trouwens wel behoorlijk. Het zijn met name de lange afstanden die leiden tot het mooie gemiddelde.
De kofferbak is heel praktisch. Zo ruim als een balzaal, met lage tildrempel en ruimte onder de vloer vanwege het ontbreken van een reserveband. In plaats daarvan heb ik een plakset die ik natuurlijk nooit ga gebruiken. En bij een klapband heb je wel heel veel plaksetjes nodig.... Mocht mijn band lek gaan dan bel ik de servicelijn van de leasemaatschappij, zo lui ben ik dan ook wel weer.
De stoelen zitten prima, met voldoende zijdelingse steun. Met mij als bestuurder (1,78 m) hebben de achterpassagiers ruim voldoende beenruimte.
Ondanks dat er een 1,0 liter motor in het vooronder zit trekt de Skoda vlot op, zowel vanuit stilstand als bij tussenacceleraties. De driepitter ('Haha, maar drie cilinders', roepen de echte petrolheads nu) klinkt dan als een boze naaimachine. Niet echt stoer, maar wat kan mij dat schelen. Ik rij voor een grijpstuiver in een grote, ruime gezinsauto met een representatief voorkomen en voldoende vlotte prestaties om goed mee te komen in het moderne verkeer, al hou ik de onnozele acceleraties van de nieuwe strijkbouten op wielen niet bij. Maar dat hoeft ook niet. Ik kan prima met 60 km per uur over een klaverblad rijden, een rotonde sportief nemen en met 180 km/uur hard rechtuit rijden, mocht het nodig zijn op wegen waar het mag. En de Skoda geeft dan geen krimp ondanks dat de besturing niet heel scherp is. Maar dat went snel.
Een puntje van kritiek na 10 maanden gebruik: het start-stop systeem kreeg na 107.000 km een storing. Dat probleem is inmiddels verholpen. Er werd een defect geconstateerd aan een klem van de accupool.
Ik ben dus een tevreden bestuurder. Zijn er betere auto's dan een Octavia uit 2019? Vast wel, maar deze Skoda voldoet aan wat ik van een auto verwacht.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Skoda komt met camperversie van Enyaq iV

Zo zuinig is de Skoda Fabia (2015-2021)

‘Nieuwe Volkswagen Passat al in september op de markt’ UPDATE: toch niet

Vier kleine EV's van Volkswagen, Cupra en Skoda uit Spanje

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting
