Saab 9-5 Estate 2.3 t SE (1999)

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 t SE (1999)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 t SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf210.600 km
KM-stand laatst272.250 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na ruim 3 jaar diesel te hebben gereden hebben we door veranderende werkomstandigheden besloten onze Passat in te ruilen voor een benzine-auto. Een ruime en betaalbare station moest het worden met een tijdloze uitstraling en veel opties: dan kom ikzelf al snel bij een Volvo of een Saab terecht. De keuze is eind 2009 gevallen op een zwarte Saab 9-5 estate met de 2.3 turbo motor en opties als: lederen bekleding, stoelverwarming en een houten dashboard.
De auto is door de vorige eigenaar zelf meegenomen uit Duitsland en in 2006 op Nederlands kenteken gezet. Belangrijke reparaties als een nieuwe turbo bij 180.000 km en reiniging van de carter waren al uitgevoerd en alle onderhoudsdocumentatie was aanwezig.

De indrukken na zes maanden rijden zijn positief. De auto biedt veel trekkracht, rijdt relatief zuinig (gem 1:10, maar op snelweg 1:12 goed haalbaar), biedt veel comfort en ziet er zeker niet uit als een auto van elf jaar oud. Ik vind het design tijdloos en tig keer mooier dan het model dat hierna werd geïntroduceerd.

De aanschafwaarde (let wel de auto kostte nieuw destijds ruim 100.000 Deutschmark) was relatief gunstig aangezien de vorige eigenaar maar een parkeervergunning in Amsterdam had voor twee autos. Ik heb direct na aanschaf een grote beurt uit laten voeren bij Saab Wassenaar te Leeuwarden: spanrollen, multiriem, 2 nieuwe banden, synthetische olie, alarm resetten en een nieuwe APK. (Relatief duur, maar gaf safe gevoel). Verder nog een roestbultje bij de achterdeur (had iets tussen gezeten, schade had blaasje veroorzaakt) laten herstellen, waarvoor hele achterscherm gespoten moest worden. Na die investeringen is het genieten en zou de auto er tot de volgende APK weer tegen moeten kunnen.

Ver boven verwachting

  • 260.000 km

Dik drie jaar verder en de Saab rijdt nog steeds als een zonnetje. De ervaringen met de 95 zijn boven verwachting en de kosten blijven binnen de perken. In de afgelopen drie jaar 50.000 km gereden en afgezien van een paar kleine reparaties is er niets ernstigs voorgevallen.
Hierbij een overzichtje
214.500 03-2010 nieuwe schokbrekers achter
222.000 09-2010 nieuwe-gebruikte motorkap ivm roestvorming aan binnenzijde. Een gebruikte motorkap was goedkoper dan de bestaande spuiten.
225.000 12-2010 nieuwe handremschoenset
229.500 03-2011 nieuwe Pirelli voorbanden
02-2012 nieuwe accu
03-2013 nieuwe rechterbuitenspiegel in verband met vandalisme. Via Saabforum verkregen en dat is een prima adres voor onderdelen en tips.
Naast bovenstaande reparaties krijgt de auto een keer per jaar een APK beurt met nieuwe filters en synthetische olie. Afgelopen maanden wel eens nagedacht aan een andere auto, maar op basis van de huidige markt voor gebruikte Saabs lijkt dat geen verstandige beslissing. De auto biedt zoveel comfort, luxe en rijgenot dat we hebben besloten om voorlopig nog even door te rijden en dat is zeker geen straf!

Verkocht!

  • 272.250 km

Na bijna vier jaar te hebben genoten van wat 'onze' Saab is geworden, hebben we hem uiteindelijk toch ingeruild. Overwegend positieve ervaringen, hoewel de terugreis van onze vakantie per trein geschiedde.
De benzinepomp van de Saab gaf de geest. In plaats van deze ter plekke te repareren, is een Saab naar Nederland gerepatrieerd. De Franse mecanicien heeft de motorkap - tot grote verbazing van onze garagehouder in Nederland - niet eens open gehad om een diagnose te stellen. Dit was het enige pechgeval met de Saab in ruim drie en een half jaar. Conclusie: de Saab voldeed aan alle verwachtingen: luxe, karakteristiek, comfortabel en erg ruim.
Schrale troost: onze oude 9-5 is ingeruild voor een 'nieuwe' 9-5; een Aero uit 2002.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens