Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Saab
  • 9-5 Estate

Saab 9-5 Estate SE 2.3t (2000)

5 voor 5

2
Saab 9-5 Estate SE 2.3t (2000)
  • Autotest
30 maart 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vijf voor vijf. De nieuwe Saab 9-5 Estate biedt - dat spreekt bijna vanzelf in zo'n auto - plek aan vijf personen en hun reisbagage. Maar ook is het een stationcar met een dynamische, zo niet ronduit sportieve, reputatie.

Het valt niet te ontkennen dat je voor een dikke ton met de 9-5 Estate een boel Saab voor de deur hebt staan. Maar tegelijkertijd ook een auto met een sportieve, je zou vanwege zijn opvallend schuin aflopende achterkant zelfs bijna zeggen coupé-achtige uitstraling.
De 9-5 valt op door zijn nadrukkelijk dynamische karakter. Geen log ding, maar een auto waar je eens lekker mee gaat blazen. Uiteraard neigt hij als voorwielaandrijver in eerste instantie naar een onderstuurd karakter, maar de Estate laat zich makkelijk dirigeren en reageert kwiek op stuurimpulsen. Merkwaardig genoeg valt hij ook op door zijn nogal stevig uitgevallen vering. Zonder niveauregeling achter, helaas. Terwijl de meer alledaagse 9-5 hier en daar juist kritiek kreeg vanwege zijn volgens menigeen te zachte vering. Dynamiek overheerst in dit geval.

Power
We reden de 2,3-liter light pressure turbo versie in automaat-versie. Daarmee komt hij hard uit de startblokken en buffelt hij stevig door. De 2,3-liter light turbomotor laat zich bij flink gasgeven weliswaar wat nadrukkelijk horen, maar reageert ook behoorlijk pittig, schakelt (wat bruusk) nog eens een trapje terug en bolt er vervolgens met een diepe grom vandoor. Genieten.
Naast de prestaties speelt ook het comfort in deze klasse uiteraard een hoofdrol. Iedereen moet zelf bepalen of hij de centraal op de console geplaatste sleutel iets vindt, maar het is een feit dat je het interieur in twee tienden van een tel als Saab herkent. Een soort cockpit met veel notenhout. Handig en ergonomisch ingericht. Een aardig detail is het night panel. Zowel de minder belangwekkende meters in het dashboard als de lampjes in de schakelaars zelf (dat laatste is nieuw) worden in het donker gedimd. Nog zo"n slimme vondst is het follow me home systeem. Knipper voor het uitstappen even met groot licht en de verlichting blijft branden terwijl je naar je voordeur wandelt.
Wat z"n veiligheidsuitrusting aangaat, doet de 9-5 met de besten mee. Naast ABS, EBD en vier airbags heeft hij bijvoorbeeld actieve hoofdsteunen. Maar ook deelbare zonnekleppen. En koplampsproeiers en -wissers. Ook de comfortuitrusting is top. Naast de zaken waar je in deze klasse al op rekent, vallen details op als leren bekleding, lichtmetalen velgen, cruise control en automatische klimaatregeling.
Maar alles bij elkaar is de 9-5 Estate toch meer een echte rijdersauto dan een pure reismachine. Prettig anders, een tikje kruidiger dan je in deze klasse gewend bent en voorzien van prima stoelen en een zee van ruimte achterin. Wie erover denkt zich te laten rijden door zo"n meneer met pet - al ligt dat minder voor de hand - zit achterin de Saab beslist goed.
Hoog tijd om eens met meetlint en opschrijfboekje door de bagageruimte te trekken. Uiteraard biedt hij een in delen neerklapbare achterbank. De bagageruimte is heel praktisch uitgevoerd. Met een hard en in delen omklapbaar dek en met bergruimte onder de vloer. Drie vakken zelfs, over de volle breedte. In het midden zit een soort luikje dat verschuifbaar gemaakt kan worden. Bij wijze van laadplankje, zogezegd. Dat is helaas wel een extra. Links en rechts in de wand vind je grote afgesloten bergvakken. Een erg nuttige en veelzijdige laadruimte dus, maar... gek genoeg veel kleiner dan bij de gangbare 9-5 versie.
Eén ding is zeker: wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. In de portemonnee dus. Prijstechnisch zit de Saab namelijk in een behoorlijk kostbaar segment. Het is alleen even de vraag of Saab in dit segment al een voldoende sterk imago heeft opgebouwd om kopers te verlokken om ruim over de ton over te maken. En dat lijkt ons geen makkelijke vraag. De Saab zal vooral slagen bij kopers die zich zelfs in dit exclusieve segment nog willen onderscheiden. Het valt namelijk niet te ontkennen dat de Estate een eigen persoonlijkheid heeft. Met een snufje sportiviteit. Wat je trouwens ook terugvindt in bepaalde vrijetijdsaccessoires. Een fietsdrager bijvoorbeeld. En een aansluiting voor een speciale koelbox achterin. Ook zijn wat dynamischer rijgedrag kan de balans doen doorslaan.

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 Estate 2.3 t SE
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 48.925

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.290 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.808 mm / 1.792 mm / 1.497 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.625 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 680 kg
Banden205/65VR15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 10,4 l/100km
CO2-uitstoot 248 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
Saab Saab 9-5

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-5 2.0t SE AUT LEDER CLIMA NAP APK 2001

    Saab 9-5 2.0t SE AUT LEDER CLIMA NAP APK 2001

    • 2001
    • 316.770 km

    € 1.499

    Saab 9-5

    Saab 9-5

    • 1999
    • 345.724 km

    € 1.250

    Saab 9-5 2.0t SE *Automaat-Leer-LM*

    Saab 9-5 2.0t SE *Automaat-Leer-LM*

    • 2001
    • 228.619 km

    € 2.450

Meer Saab 9-5 occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    4
    • 2 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    5
    • 1 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
meer reviews
Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

49

Het is een hele tijd geleden dat we oog in oog stonden met een Saab 9000 uit een van de eerste...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021
  • Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    • 20 mei 2021
  • Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 –...

    • 18 november 2019
  • Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531...

    51
    • 8 mei 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-5 Aero

    Saab 9-5 Aero

    • 24 april 2017
  • Nieuws
    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    97
    • 12 september 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-5

    Facelift Friday: Saab 9-5

    55
    • 18 september 2015
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden