Rolls-Royce Silver Shadow (1977)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Silver Shadow |
---|---|
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
ERVARINGEN
- 92.000 km
Een belangrijk onderdeel van de lol van het rijden in een Rolls is dat je zoveel bekijks hebt. Met name als je hem gebruikt in niet zo Rolls-passende omstandigheden (boodschappen doen bij de Edah, op de camping, etc.)
Ik rijd er nu al zo lang mee dat het aanvoelt als een gewone auto, en dan verbaast het je soms weer als anderen er zo van opkijken.
Comfort is wel van het niveau van wat top was in de jaren ’70. De ’opties’ die toen zeer exclusief waren (elektrische ramen, airco, cruise control, etc.) zijn nu veelal standaard. De motor is inderdaad stil, maar dat is ’tie van mijn Citroen Picasso ook. Dus het is wel relatief.
Enorm grote motor, maar niet sportief te rijden, qua bochtengedrag en remweg moet je doen alsof je in een vrachtwagen rijdt. Hoewel met optrekken bij het stoplicht hij volledig kan meekomen met moderne auto’s.
PROBLEMEN
- 92.000 km
Ondanks het imago is het toch gewoon een Engelse auto uit de jaren’70.
Met een zekere regelmaat gaat er wel eens iets kapot (contactjes in de brandstofpomp, hydraulische veerbollen (Citroen systeem), lam wordende achterveren, gescheurde stofhoezen assen); met veel onderdelen kan er nu eenmaal ook veel kapot gaan. Onderdelen zijn nog goed te krijgen; prijzen zijn vergelijkbaar met die van moderne grote auto’s.
Onderhoudskosten zijn inderdaad wel een punt om rekening mee te houden in het totale kostenplaatje.
Net als het benzineverbruik: ca. 1 op 5 a 6, maar ja, dat weet je van tevoren. Klaag ik dus niet over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.