Renault R16 (1966)

autoreview

Renault R16 (1966)

Signalement

UitvoeringR16
Bouwjaar1966
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst117.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 117.000 km

Dit is mijn tweede R16. De eerste heb ik zo’n beetje opgereden. Inmiddels is deze tweede niet helemaal origineel meer: een TL motor met een TX bak gemonteerd (5e versnelling biedt veel rust op de snelweg) en nieuwe lagerblokken voor de achterwielophanging. Verder is dit er een van de eerste bouwjaren en die zijn stukken minder roestgevoelig.

Positief:
Charme, comfort, met name de vering en het rustige en stabiele weggedrag. Dit is een zeer bruikbare klassieker met veel binnenruimte en een multifunction achterbank. Nul computers, nul chips dus relatief sleutelvriendelijk. Er schijnen er in Nederland nog zo’n 300 van rond te rijden, dus je ziet er vrijwel nooit een = uniek klassiek rijden. Op tankstations of parkeerplaatsen tref je steevast mensen die zich de 16 nog herinneren en er dan altijd positief over zijn. Mooi sierlijk ontwerp, vooral de eerste types met oude grille en kleine achterlichtjes, stijlvol interieur. Kan prima meekomen in het dagelijks verkeer. RoestONgevoeligheid (zeker ten opzichte van de Italiaanse, Franse en Duitse concurrentie destijds).
Rijdt prima op LPG.

Negatief:
Tsja, niet zeuren, we rijden in een auto van meer dan 40 jaar oud...ontwerp uit 1965...Maar dan toch wat te mekkeren:
Zwaar sturen bij inparkeren (geen bekrachtiging), stuurschakeling is bij veelvuldig gebruik wel wat vermoeiend (je arm moet relatief hoog de beweging maken, schakelen gaat op zich wel soepel als je het rustig doet); capaciteit van de verwarming valt tegen, contactslot zit ongeveer op scheenbeenhoogte.

Sowieso moet je maar niet te veel nadenken over een forse aanrijding in deze airbag-,
kreukelzoneloze auto met een geharde voorruit, geen gescheiden remcircuits en achteraf
ingebouwde, vaste voorgordels.

Zie ook www.renault16.nl en het R16 forum via die site.
Op YouTube vind je trouwens grappige reclamefilms uit de jaren ’70 van de R16.

PROBLEMEN

  • 117.000 km

1e R16 (1997 - 2002)
aandrijfassen
voorwielophanging
contactslot versleten
startmotor doorgebrand
aanlopende remschijven (voorwielophanging versleten)
onaanvaardbare stuurspelng door versleten rubber tussenstuk in de stuurkolom


2e R16 (2006 - heden)
Originele motor door jarenlang stil te hebben gestaan ingevreten zuiger
Verkeerde uitlijning (is nu wel goed, scheelt enorm)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.