Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Renault Dauphine (1965)

autoreview

5
Renault Dauphine (1965)
cassiopeia
  • cassiopeia10
  • Gebruikersreview
14 juli 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringDauphine
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1965
Jaar van aanschaf1972
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst117.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 117.000 km
  • 13 juli 2007

Dit wordt het verhaal van ’Dame Blanche’ en ’Dame Bleue’. Ik bezit er namelijk twee. Beide zijn een Renault Dauphine Gordini R1095. Dame Blanche is van december 1965 en Dame Bleue van maart 1967.
Maar allereerst iets over de Dauphine. De Dauphine was een zeer succesvol model van Renault waarvan er meer dan twee miljoen gebouwd werden tussen zomer 1956 en voorjaar 1968. Het was de Franse tegenhanger van de Duitse Volkswagen Kever. Beide hadden de motor achterin en achterwielaandrijving. De Dauphine had echter vier deuren en waterkoeling waar de Kever twee deuren en luchtkoeling had. De Dauphine bezat een 845cc motor die 32 pk leverde. Hij had, in het begin, drie versnellingen. Later was er ook een luxere uitvoering, de Ondine, die vier versnellingen had. Verder was er de Dauphine Gordini waarvan de motor door een andere cylinderkop 40 pk leverde. Ook de Gordini had een vierbak. Korte tijd, in 1962 en 1963, was er ook nog de Dauphine Rallye R1093 en tenslotte de op de Dauphine gebaseerde Floride, later Caravelle. Dat was een beeldschone, door de Italiaanse ontwerper Pietro Frua getekende, cabriolet die later ook met een vast coupédak en achterbank leverbaar was.

Mijn ’Dame Blanche’ kocht ik in 1972 toen ik nog niet lang mijn rijbewijs had, voor 550 gulden bij een wat morsige occasiongarage van een oudere verkoper met een mank been. De man had ook nog een Floride, de cabrio dus, in de aanbieding die echter elders stond. Er was wel een probleempje met de Floride: het linker portier was dichtgelast. Dat bleek te zijn gedaan omdat de bodemplaat dermate roestig was dat er gerede vrees bestond dat de auto spontaan zou breken wanneer beide portieren gelijktijdig werden geopend. We spreken immers over een tijd, dat er nog geen APK bestond. Ik heb dus maar besloten tot de Dauphine. Niet dat die roestvrij was: verre van dat. Al spoedig moesten er met glasvezelmatten en vloeibare polyester delen van kokerbalken worden gerepareerd die er spontaan uitvielen. Mechanisch was het echter een betrouwbaar torretje, waarin ik anderhalf jaar met veel plezier heb rondgereden. In de laatste tijd werd ik echter met toenemende regelmaat door de politie staande gehouden die vervolgens met schroevendraaiers in de bodem van Dame Blanche gingen prikken. Het werd dus tijd voor wat anders. De Dauphine was in feite rijp voor de sloop, maar dat kon ik niet over mijn hart krijgen. De gelegenheid diende zich aan, dat ik Dame Blanche kon stallen in een hoekje van een stenen schuur van een kennis buiten de stad. Daar begon zij april 1974 aan een lange, lange winterslaap.

Vier jaar later, in 1978, zag ik -op weg naar mijn werk- een blauwe Dauphine staan. Iedere dag, want de Dauphine kwam niet van haar plaats. Na verloop van tijd ben ik eens gestopt om de Dauphine nader in ogenschouw te nemen. Voor haar elf jaren zag ze er opvallend goed uit. Ik ben toen maar eens gaan aanbellen bij aanliggende woningen, maar niemand kon mij vertellen wie de eigenaar was. In die jaren was het echter nog mogelijk om, tegen betaling van een paar gulden, bij het RDW de tenaamstelling van het kenteken op te vragen. In het bezit van deze gegevens, belandde ik bij een woning enkele straten van de Dauphine vandaan. Dat bleek een studentenhuis te zijn. Helaas bleek de tenaamgestelde daar al geruime tijd niet meer te wonen en de bewoners wisten niet, waarheen hij verhuisd was. Dat spoor leek dus dood te lopen. Totdat ik een goede vriend sprak, die student was en een parttime baan had op de universiteitsbibliotheek. Hij bleek de eigenaar van de blauwe Dauphine te kennen, want die kwam af en toe boeken lenen. Zo kwam ik dus enkele weken later toch nog in contact met de eigenaar. Hij wilde graag van de Dauphine af. Immers, in de voorbije wintermaanden had hij Dame Bleue tijdens stevige vorst zonder antivries buiten laten staan hetgeen een scheur in het motorblok opleverde. Daardoor was de auto maar heel beperkt rijdbaar. Zo verwisselde Dame

PROBLEMEN

  • 117.000 km
  • 13 juli 2007

Roest, reden waarom er maar heel weinig Dauphines zijn overgebleven van de twee miljoen die er ooit gebouwd werden. De strijd hiertegen was, bij voorbaat, verloren. Dame Blanche had ook een vochtprobleem. Ze was immers uitgerust met een origineel schuifdak, waarvan de afwateringskanalen door de A-stijlen chronisch verstopt waren. Waarschijnlijk ook door roest. Bij een regenbui verzamelde zich zo een flinke hoeveelheid water in de dakrand die bij wegrijden in de schoot van de chauffeur viel. Overigens is de carrosserie van Dame Bleue in een opvallend veel betere staat.
De 6 volt electrische installatie zorgt vaak voor een doettietwelofdoettietniet-situatie. Gelukkig is de Dauphine standaard uitgerust met een slinger. Door een opening midden in de achterbumper kan ze altijd met handkracht tot leven gewekt worden. In de anderhalf jaar dat ik met Dame Blanche heb gereden, is de radiateur een keer vervangen waarmee een terugkerend koelprobleem was opgelost.
Door de achterin geplaatste motor is de Dauphine erg gevoelig voor zijwind. Een flinke zak zand in de kofferruimte voorin is absoluut aan te bevelen. Voor huidige begrippen is het motorlawaai enorm en de besturing erg vaag terwijl schakelen veel weg heeft van roeren in een pan soep. De laatste bouwjaren van de Dauphine hadden al schijfremmen rondom, heel bijzonder in die tijd voor een auto van deze klasse.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    1
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Renault Dauphine? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Dauphine
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Dauphine specificaties
  • Renault Dauphine occasions
  • Renault Dauphine video's
Advies en informatie
  • Renault Dauphine tests
  • Renault Dauphine gebruikersreviews
  • Renault Dauphine index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer
 

Renault Dauphine reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 D2 Momentum (2013)

    Volvo V40 D2 Momentum (2013)

    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022)

    Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022)

    2
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    2
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    2
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone (2021)

    Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone...

    7
    • 26 juni 2022
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

246

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het Wild: Renault Dauphine

    In het Wild: Renault Dauphine

    56
    • 8 december 2017
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    1
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden