Renault Clio RT 1.2 (1999)

autoreview

Renault Clio RT 1.2 (1999)

Signalement

UitvoeringClio RT 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst176.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verstandige auto

  • 160.000 km

Hoewel ik student ben en goede, economische keuzes zou moeten maken, sta ik daar niet om bekend in het kiezen van mijn auto's. Mijn eerste auto was een Volvo Amazon Combi uit 1964. Afbladerende lak, roestgaten, maar zo'n auto doet iets met je. Na een jaar of 2 erin te hebben gereden, liep het blok vast. Als donor had ik voor €400,- een Amazon sedan op de kop getikt. Behoorlijk verroest, maar technisch behoorlijk goed. In plaats van direct de goede spullen over te zetten op mijn Combi besloot ik in die auto rond te gaan rijden. Ik monteerde een rembekrachtiger (enige wat hij miste) en reed zo een jaar door. Toen de APK kwam, besloot ik zowel de sedan als de combi te verkopen (veel te veel laswerk op beide auto's), en van dat geld heb ik mijn huidige Volvo Amazon Combi van gekocht. Middenblauw, zonneklepje, dakrek, de hele mikmak. Ook een project, maar een behoorlijk goed project. Redelijk geschikt als dagelijkse auto, behalve het feit dat er zo nu en dan wat kapot gaat wat gefixt moet worden (heb in een tijdspanne van 3 jaar het motorblok, de uitlaat, de rembekrachtiger en wat kleine dingen vervangen en heb de bodem laten lassen). Om die reden (continu blijven rijden zonder steeds iets te moeten repareren) kocht ik een Citroën BX. Had er goede verhalen over gehoord, en het model deed me wel wat. Wist ik veel dat deze slecht onderhouden was. De bollen liet ik vervangen, de uitlaat was rot en heb ik vervangen en zo was er steeds wel wat. Nadat hij oververhit was geraakt langs de Duitse autobahn maakte ik een besluit: Dit Franse gebakje gaat weg.

Tegelijkertijd ging ik op zoek naar een volgende auto. Er kwam van alles in mijn hoofd voorbij: Saab 93, Volvo V40, Mitsubishi Carisma/Space Star/Space Runner, Volkswagen Golf.. Ik had voortdurend in mijn hoofd dat ik vooral een grote auto moest hebben. Ik ben muzikant en sleep vaak mijn instrumenten overal mee naartoe. Echter, toen ik eens diep na ging denken of ik als dagelijkse auto per se een grote auto moest hebben, bedacht ik me dat ik mijn volgende auto ook steeds kan ruilen met de XC90 van mijn ouders. Waarom zou ik dan per se een grote, onzuinige auto willen die ook nog eens duur in de wegenbelasting zou zijn? Mijn besluit stond: Ik ga een klein autootje kopen.

Ik heb een aantal kleine auto's overwogen: Renault Twingo, Volkswagen Polo, Suzuki Swift... Totdat ik bij de Renault Clio 2 kwam. Blijkbaar zijn dit behoorlijk betrouwbare en zuinige autootjes. Na veel reviews op Autoweek te hebben gelezen en door de occasiontest van de ANWB ging ik op zoek naar een dergelijk wagentje. Ook zag ik dat een Clio ook veilig was (4 van de 5 Euro Ncap sterren). Via Marktplaats kwam ik terecht bij mijn huidige autootje.

Eenmaal in Tilburg (waar de auto stond) gearriveerd, stond de Clio daar in al zijn glorie. Een behoorlijk net wagentje met hier en daar een gebruikerspoor (niet eens parkeerschade in de hoeken!). Er zit wat aparte lakschade op het dak, maar dat laat ik misschien eens bijspuiten. De Clio heeft airco, 2 airbags, centrale vergrendeling, 4 pioneer speakers rondom, blauwe band door de voorruit, mistlampen voor, stuurbekrachtiging, elektrische ramen en een bestuurdersstoel die in hoogte te verstellen is. Na de auto grondig te hebben geïnspecteerd met een zaklampje en een magneet, werd het tijd voor een proefrit. Wat ik van veel reviews had begrepen is dat je op bonkende geluiden van de voorwielophanging moest letten, aangezien een Clio hier tamelijk snel slijt. Gelukkig hoorde ik niks. Hij spoorde erg goed, stuurde prima en reed lekker rustig over de snelweg. Hoewel het onderhoudsboekje steeds goed afgestempeld was en er een NAP rapport bij zat, was ik er niet geheel gerust op om de auto zonder nieuwe APK (zou eind deze maand verlopen) te kopen. Na veel heen en weer te hebben onderhandeld zou ik voor de prijs die op Marktplaats stond een Clio met een gloednieuwe APK krijgen.

De volgende dag spraken we af en gingen we naar een keuringsstation. Wat een geluk dat ik vroeg om een APK, hij was afgekeurd! De koplampen waren te dof, het kentekenverlichtingslampje was kapot en de achterremmen hadden meer dan 25% remverschil. Deal is deal, de auto word geleverd met een nieuwe APK, dus ben ik met de verkoper naar een garage gegaan. Daar werden de trommels achter losgehaald en schoongemaakt, werden de koplampen gepolijst tot ze weer helder waren en werd het lampje achter vervangen. Eind goed, al goed, de auto kwam door de keuring. Ter plekke direct de airco bij laten vullen (zat nog maar 110 gram koelmiddel in, terwijl het systeem 660 gram is!). Wat een luxe!

Nu rij ik een aantal dagen in mijn mooie, blauwe Clio. Ik moet nog even wennen aan het laadvermogen (wat overigens prima is voor een auto van dit formaat), maar ik geniet er met volle teugen van dat ik eens een 'moderne' auto rij. Ik kan nu nog even niks over het verbruik zeggen, maar zal proberen de verbruiksmonitor bij te houden (heb mensen over records van 1 op 22 horen praten).

Overigens vond ik een pak foto's van een ouder echtpaar met hun kleinkinderen onder de achterbank. De auto is via een dealer bij de vorige eigenaar gekomen, en deze heeft hem kort gereden (hobbyhandelaar). Daardoor wist de vorige eigenaar niet van wie de auto eerst was. Mocht je de auto kennen en weten wie de vorige eigenaar was, laat het me weten! Dan zorg ik ervoor dat die foto's weer bij de juiste mensen komen :-).

Eerste probleem: Voorbode voor de toekomst?

  • 160.600 km

Ai ai ai... nu al problemen? Dat is geen goede voorbode voor wat komen gaat, of zal het wel meevallen? Ik denk dat het het laatste gaat zijn.

Na een aantal dagen overal en nergens heen te hebben gereden in mijn nieuwe bolide-tje stak een probleem zijn kop op. Eerst valt de radio uit, dan werken de richtingaanwijzers niet meer, dan gaat de remverlichting niet meer aan. Conclusie: accu bijna leeg, alleen basisfuncties werken nog (net). Gelukkig had ik net een nieuwe accu in de BX gezet, dus snel overgezet en doorgereden naar mijn werk. Alle functies werken weer, dus ik laat het achter me als een eenmalig probleem. De volgende dag echter start de auto erg moeizaam. De volgende keer wil hij zelfs helemaal niet meer starten, vreemd... Ik laat wat mensen de auto aanduwen en hij start weer. Snel pak ik de multimeter om te kijken of de dynamo daadwerkelijk nog bijlaadt, maar ik was niet snel genoeg want de auto valt weer uit. Nou, lijkt me duidelijk, dynamo kaduuk. Voor de zekerheid (en voor het opladen van de accu) de ANWB gebeld. Mister ANWB, ook wel ene Adam, wijt het ook aan de dynamo. Hij geeft me het adres van een dynamorevisiebedrijf in de buurt, welke ik de volgende dag bel. Op inruilbasis leveren ze een gereviseerde dynamo, zo goed als nieuw dus. Nou, amehoela, ik ga geen €185,- aan een dynamo uitgeven, dat is geld wat alleen mijn Amazon waard is. Ik bouw de dynamo uit en ga shoppen bij een demontagebedrijf waar ik wel vaker klant ben. Voor 6 tientjes heeft de goede meneer een behoorlijk nette dynamo uit een Kangoo voor me liggen. Blijkt dat de Clio en de Kangoo veel techniek delen. Eind goed, al goed: Dynamo ingebouwd, multimeter erbij gepakt en jawel: hij laadt netjes bij. Voorlopig geen laadproblemen meer (hoop ik!).

Adam van de ANWB vertelde me overigens dat de distributie aan de beurt is. Ik zat voortdurend in mijn hoofd met het vervangen van de distributie elke 10 jaren. Die van de Clio zat er sinds 2009 in (kilometers nog niet behaald), dus dacht dat het wel snor zat. Nou, niet dus, Renault schrijft 5 jaren voor. Volgende wat op de lijst staat is de distributie. Ga ik samen met een vriend doen die bij een autobedrijf werkt. Ik durf het net niet helemaal zelf te doen, veel te veel kans dat ik het fout doe, en daarnaast heb ik geen gespecialiseerd gereedschap. Ik ben van plan direct ook de waterpomp, geleiderol en multiriem te vervangen, als alles toch open ligt. Alles zodat mijn autootje nog een aantal jaartjes mee kan gaan!

Wat overigens een leuk meevallertje was, is een extra setje speakers achterin! De vorige eigenaar dacht dat er maar 2 speakers in de auto zaten. Ik had nog een setje speakers liggen, dus keek of deze op de originele plekken achterin pasten door de roosters eraf te halen. Ik trek de roosters eraf, en 2 mooie Pioneer speakertjes staan me aan te staren! Even achter mijn nieuwe radio inspecteren leert me dat deze speakers nooit aangesloten zijn. Na het aansluiten klinken de Pioneer speakers rondom me als muziek in de oren! Ik begin mijn Clio steeds leuker te vinden!

Distributie vervangen, mijn geestesrust is terug!

  • 162.500 km

Dat nare gevoel dat elk moment je distributieriem kan knappen, daar wou ik vanaf. Qua kilometers zat de distributie mooi binnen de marges, maar hij was al een jaar 'over datum'. Na een aantal offertes op te hebben gevraagd bij verschillende garages (één garage vroeg NEGENHONDERD EURO) besloot ik het te laten doen door iemand van de Volvo Klassieker Vereniging. Iemand die een studie autotechniek deed en het voor weinig wou doen. Omdat ik behoorlijk zou besparen op manuren besloot ik direct de waterpomp en de spanrol (samen in een set met de distributie, allemaal van Continental/Contitech) te vervangen, tezamen met de multiriem met de twee daarbij behorende lagers (setje van Gates). Voornamelijk de multiriem en de daarbij behorende lagers waren behoorlijk aan vervanging toe. De lagers hiervan maakten inderdaad al wat herrie, en de riem zelf had al droogtescheurtjes. De distributieriem daarentegen zag er nog wel redelijk uit, maar dat zegt natuurlijk niks over hoe de riem er intern uit ziet. De spanrol had wel wat speling. Echter was de waterpomp in een dusdanig goede staat (lagerde erg mooi) dat we hadden besloten deze te laten zitten. De klus was snel geklaard, en de auto loopt weer prachtig! Zojuist de eerste kilometertjes met de nieuwe distributieriem gereden, en het ziet ernaar uit dat ik er weer tienduizenden kilometers tegenaan kan!

Deze maand heb ik ook direct een setje winterbanden van Kleber gekocht. Ik had online een mooi setje gevonden op zwarte stalen velgen met nog zo'n 9 mm profiel (nagenoeg nieuw!). Ik heb ze er direct onder gezet, aangezien voornamelijk de band linksachter droogtescheuren en weinig profiel had. Voorop liggen redelijk nieuwe banden van Sava, maar het plan is om het volgende zomerseizoen een set A-merk banden als Michelin eronder te laten zetten. Ook merkte ik dat de schijven voor een beetje dun beginnen te worden, dus die zal ik in de gaten gaan houden.

Ten slotte heb ik via Marktplaats (via waar ik de auto heb gekocht) een leuke bon voor een checkup bij Euromaster gekregen. Binnenkort zal ik die bon eens inwisselen om te checken wat volgens hen de staat is van mijn auto. Ik verwacht zelf niks, want het is en blijft een heerlijk fris en keihard autootje. Ik hou jullie op de hoogte!

Checkup Euromaster

  • 163.500 km

Zoals ik eerder heb vermeld heb ik van Marktplaats een checkup bij Euromaster cadeau gekregen. Deze checkup heb ik deze week uit laten voeren. Daarbij wordt de auto op 12 belangrijke punten gecontroleerd, wordt een olie- en benzineadditief toegevoegd om beide systemen gezond te houden en worden de banden gevuld met stikstof. De uitkomst was dat het een erg net, goed onderhouden wagentje is. Als enige aandachtspunten waren genoemd: de remschijven en remblokken voor beginnen dun te worden en de buitenste laag van de achterdemper begint roest te vertonen. Niks wat ik niet had verwacht, en gelukkig allemaal reguliere onderhousdingen. Tot nu toe nog geen Clio-eigen defecten geconstateerd! Verbruik is onveranderd op 16,5 kilometer/liter brandstof.

Binnenkort ga ik een carkitje inbouwen, ga ik wat dashboardlichtjes vervangen en komt er een actieve subwoofer van Blaupunkt in. De Pioneer speakers die er al in zitten hebben een prima midden-hoog en hoog weergave, maar ik mis nog een beetje bas, en goed geluid als muzikant zijnde mag niet missen!

Samengevat: Nog steeds behoorlijk blij met mijn Cliootje, begin het bijna saai te vinden dat er nooit wat aan is.

Zomerbanden, remvoering los, verder niks

  • 168.000 km

Driekwart jaar later en het is nog steeds hetzelfde fijne autootje. Ik mis soms nog wel een beetje ruimte, maar als ik echt grote dingen moet vervoeren ruil ik mijn Cliootje steeds even in voor de XC70 van mijn ouders. Zoals zoveel mensen ben ik eigenlijk ook te lang doorgereden op winterbanden. Vandaar dat ik sinds kort een mooi nieuw setje zomerbanden (Michelin Energysaver) om de lichtmetalen velgjes heb laten leggen. Scheelt een hele hoop in respons en verbruik en hij voelt veel lichtvoetiger aan (kan ook liggen aan het feit dat de winterbanden op de stalen velgen gevuld waren met stikstof, wat een stuk zwaarder is dan lucht). Wel liet laatst bij het inparkeren de remvoering van het wiel linksachter los in de trommel, waardoor ik geen kant meer op kon. Meneer ANWB heeft die remvoering los gehaald zodat ik naar de garage van een bekende kon rijden. Daar zijn de remblokken van beide achterwielen vervangen.

Binnenkort zal ik hem eens een grote beurt geven waarbij ik het oliefilter en alle vloeistoffen (waaronder de remvloeistof) ga vervangen. Ook zijn de remblokjes voor aan de beurt en zal ik eens met een kritisch oog naar de uitlaat kijken (aangezien de buitenste laag van de achterste demper behoorlijk roestig is).

Grote beurt, eerste vakantie, misschien wegdoen?

  • 176.000 km

Alweer een tijdje geleden sinds ik de laatste review heb ingevoerd. In de tussentijd is de auto flink onderhouden. Ik zou op vakantie gaan naar Denemarken en zou dus direct 1800 km af gaan tikken. Het was alweer een tijdje sinds de laatste beurt, dus moest dat eerst gebeuren. Ik heb de olie, remvloeistof, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, carterplug en de remblokken voor vervangen. Waarschijnlijk zat het tussen de oren, maar de auto voelde weer als nieuw aan! Die 1800 km waren dan ook een werkelijk genot. Hiervoor reed ik altijd oude auto's die wat mankeerden, dus was ik (en zij al helemaal) behoorlijk blij dat ik eindelijk de eerste pechvrije vakantie met mijn vriendin had. Gedurende de vakantie had ik een mooi gemiddeld gebruik van 1 op 17 (totdat ik op de terugweg de Autobahn pakte en wou weten wat de max snelheid was: 160 km/h, zoals de fabrieksopgaaf vermeld!). Helaas zweet het blokje wel wat olie sinds de beurt. Binnenkort even de motorruimte schoonspuiten en kijken waar de lekkage vandaan komt, maar het gaat zo traag dat het geen haast heeft. Ook heeft de auto een week geleden een vers APK'tje gekregen, met de opmerkingen dat het een 'voor de leeftijd behoorlijk net wagentje' is. Alleen had de fuseekogel rechtsvoor wat speling. Ik heb vandaag fuseekogels voor links en rechts binnen gekregen, dus zal ik die binnenkort vervangen.

Toch denk ik dat ik binnenkort afscheid moet gaan nemen van dit fijne wagentje. Ik heb een eigen bedrijfje waarmee ik geregeld film- en muziekproducties run, en waarmee dus soms veel materieel gemoeid is. Een Clio is hier nou net niet ruim genoeg voor, al helemaal niet als je ook nog eens een crew mee wilt nemen. Ik ben dus rustig aan aan het rondkijken voor een Volvo stationwagen. Een V70 classic, V70n, een 940 of 240. Ik ben en blijf toch écht een Volvogek. Mochten er reageerders zijn die interesse hebben in de Clio, dan kun je me altijd een berichtje sturen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio Hybrid 140 Evolution (5D/8A)
€ 412
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens