Renault Clio 1.2 (1998)

autoreview

Renault Clio 1.2 (1998)

Signalement

UitvoeringClio 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Clio, top wagen!

Na 7 jaar lang met plezier in een Corsa uit 94 te hebben gereden hielt deze er onverwachts mee op. Ik was op de terugweg van mijn werk (circa 5 km van mijn huis) toen ging er een rood ''!'' lampje branden. Ik heb lang Mercedes en BMW gereden (E220CDI W210 & E39 523i) en daarmee kon ik nog met gemak mee thuis komen met zo'n melding. Eenmaal thuis aangekomen had ik er olie bij gegooit, maar dat was te laat...... De Corsa tikte als een diesel met ADHD.... Dus dat was ontzettend onverwachts, maar toch had de auto zijn beste tijd gehad na 149.000km en onder de roest.

Dezelfde avond nog meteen gekeken op AutoScout (op Marktplaats staan alleen maar bedrijven) met een budget van +/- 800 euro en daar kwam ik o.a. een Daihatsu Charade, Renault Twingo, Renault Clio 1(vorig model dus), Opel Corsa en Peugeot 106's tegen. Ik wou geen Corsa meer, ontzettend veel plezier mee gehad, lag echt als een ''Duitse tank'' op de weg maar wou toch iets anders. De Charade-man ging niet akkoord met mijn bod van 500 euro.. nja dan niet. Voor een dinky-toy betaal ik niet meer. Todat ik op een avond een Clio tegenkwam met 89000km op de teller. De Clio was ook nog eens een met dezelfde kleurstelling net als de Corsa (rood met zwarte bumpers, ik vind het ook stiekem mooier dan helemaal rood, dit ziet er toch stoerder uit). Deze auto was de meest goedkope Clio van die tijd, denk aan: geen stuurbekrachtiging, geen abs, geen airco, geen geluidboxjes achterin, geen cv, stalen wielen met plastic putdeksels etc. Gewoon 0 opties (kan er ook minder stuk gaan, ha)! Hij stond te koop in Hoofdorp (particulier) en ik ging meteen die dag daarna op pad met een kennis van mij. Toen ik de auto zag vond ik hem er leuk en vrij jong uitzien (een reden waarom ik zo geinteresseert was, het was een Clio 2 ipv alle Clio 1's). Ik ging een proefritje maken en meteen verkocht, niks kraakte of was afgetrapt.
De eigenaar vroeg 850, voor 700 euro had ik hem mee. Wel erg veel mazzel, ik weet vrijwel zeker dat jullie zelfs nu (dik een jaar later) geen Clio 2 met minder dan een ton op de teller met bijna dik een jaar APK kunnen vinden voor 7 meijer.

Clio gekocht, de Corsa naar de sloop. En ik was ontzettend blij met mijn Clio.

Eenmaal de Clio in bezit merkte ik wel dat die iets minder vermogen had dan de Corsa (79 pk uit mijn hoofd met 850 kg vs. 58pk van de Clio met 855 kg). Maar daar wen je snel genoeg aan, het verbruik is daarom wel subliem. Over dat gewicht gesproken, het is 5 kg verschil.. dus ik betaal nu een belastingklasse hoger voor 5 kilogram. Achja, jammer dan. Verder was de Clio achterin iets kleiner (de Corsa is meer een bol autootje en bij de Clio is het dak iets lager). Het leuke was in het begin dat niemand bij de voetbal zag dat ik een andere auto had. Meestal is het ''oh, daar heb je Dave met zijn rode Corsa''. Dat viel dus niet echt op door de kleurstelling, ik kon er wel om lachen.
Lange afstanden zijn vrij comfortabel, hobbelige wegen zijn nog te doen (net hoe hard je dan banden oppompt). In de Clio blijf ik altijd vrolijk op een een of andere manier. Het is geen oud wrak maar echt een nieuwe generatie auto van die tijd vind ik. Ook heeft de Clio geen spatje roest, iets wat die Corsa ontzettend veel had. Wel merk ik dat die Corsa meer auto was, het lag beter op de weg, het zat iets degelijker in elkaar. Dat blijft toch het verschil tussen Duits en Frans.

De APK keuring in april was geen probleem, de uitlaat moest gelast worden. Waarschijnlijk bij de volgende APK vervangen.

De Clio heeft één misser aan het exterieur, het linkervoorscherm en de grill zijn ooit een keer vervangen door imitatie troep, daar laat de blanke lak los, geen gezicht. Ik heb nu voor 60 euro op Marktplaats iets gevonden van een rode Clio uit '99. Met nieuwe onderdelen heb je sowieso kleurverschil. Ik hoop met de tweedehandse dat de kleuren bijna of geheel gelijk zijn (verkleuring/poetsen). Ik laat weten hoe het geworden is.

Verder ben ik opzoek naar spatlappen voor de voorwielen, steeds als ik de auto heb gewassen komt daar als eerste vuiligheid.

PROBLEMEN
- bij ongeveer 92.000km hoorde ik een bonkend geluid, ik wist me God niet wat dat was. Maar het bleek een wiellager te zijn, waarschijnlijk iets te hard over een stoepje heen geboerd. Kosten daarvan vielen echt mee. Weet het niet meer precies uit mijn hoofd.

+punten
- Zuinig
- Leuk model
- Comfortabel voor zo'n klasse auto
- Betrouwbaar (altijd starten en nog nooit stil gestaan)

-punten
- Op een tweebaans-weg bij het stoplicht kan je beter op de rechterbaan blijven (niet de snelste).
- Korte zit (ik ben 1.81m).
- stuur niet verstelbaar

En ohja, toch met de tijd andere velgen onder gezet. Komen van een Mégane Coupé Monte Carlo af. Het maakt de auto wel af!

Vragen, opmerkingen en reacties zijn altijd welkom!

APK Keuring

  • 104.500 km

APK keuring gehad, alleen de bevestiging van de stabilisatorstang was rechtsvoor afgebroken. Dit bij de Renault dealer laten maken en toen was ie weer zo door de keuring. Bevalt nog steeds iedere dag deze auto!

Even een uodate

  • 109.000 km

Met de tijd is er een nieuwe uitlaat onder gekomen (compleet van voor naar achter) alleen na een maandje begon die al te trillen, dit omdat waar die uitlaat (einddemper) aan hangt het rubber van is stuk gegaan. Hier moet ik nog iets op verzinnen (gewoon veel oud rubber tussen proppen) omdat het een kwaal is bij de Clio dat deze constant binnen een bepaalde tijd stuk gaan. Voor de rest heb ik achter bij de achterlichten en achterbumper op het plaatwerk wat roest van binnenuit ontdekt, ik heb al gekeken of ik dit kan behandelen maar helaas. Ik kom daar niet bij dus het is een kwestie van wachten totdat het door komt. Voor de rest nog geen ''erge'' problemen gehad met de Clio.

Alle kunststof bumpers, handvatten en spiegelkappen heb ik afgelopen week zwart gespoten met matzwarte spuitbussen van de Action. Het is prima gelukt!(zie foto 1). Ik werd er een beetje moe van dat ik die bumper black troep er op deed en dat het na 2x regenen al helemaal lelijk was geworden (strepen van druppels). Ik heb de rode lak proberen te poetsen want op sommige plekken begint ie een klein beetje roze te worden. Dit alleen zonder succes.. Ik krijg 'm niet meer rood dan dat ie nu is, misschien heeft iemand een tip?

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio Hybrid 140 Evolution (5D/8A)
€ 412
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens