Renault Clio 1.2 (2000)

autoreview

Renault Clio 1.2 (2000)
Renault Clio 1.2 (2000)Renault Clio 1.2 (2000)Renault Clio 1.2 (2000)Renault Clio 1.2 (2000)Renault Clio 1.2 (2000)

Signalement

UitvoeringClio 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf57.361 km
KM-stand laatst121.559 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Clio II Phase I RNA - Bekend van AutoWeek

  • 117.000 km

Heeft u hem gezien, in AutoWeek nummer 15?

Op zoek naar een eerste auto.

Rijbewijs bijna binnen en bezig met de opleiding tot 1ste Autotechnicus. Dus er moest natuurlijk een auto komen. Maar wat voor een? Een Polo? Of misschien een Fiësta? Of toch een Corsa C, mede door ervaringen van vrienden leek mij dat ook een leuke eerste auto. Na gekeken te hebben bij een Saxo VTS, Clio II Phase II en een Renault 5 phaselift hadden we nog geen goeie kanshebber. Dus de zoektocht ging verder.

12 september 2015, ik weet het nog goed. Samen met mijn vader naar Apeldoorn toe. Want daar zou een leuke Clio te koop staan bij een particulier. Een zilvergrijze (met een klein vleugje blauw) Clio II Phase I, 3 deurs. Een RNA uitvoering. Basis spec met een paar opties. Het was een nette auto met enkel wat lakschade op het dak door verkleuring. En de motorkap moest eens goed gepoetst worden. Ik had mijn rijbewijs nog niet binnen. Dus heeft mijn vader ermee gereden. Het voelde allemaal goed en de 1.2 8 kleps motor kon prima vooruitkomen. Voor een eerste auto een prima keus. Auto was wel geïmporteerd, heb ik mij laten vertellen door de eigenaar. Hij is origineel geleverd in Duitsland. Twee weken later stond de auto voor het huis. En ja dan begint het.
Hier een paar van de belangrijkste veranderingen op een rijtje:
- RS interieur
- 16V velgen
- "Dubbele" koplampen
- Mistlampen
- Raambediening veranderd van slingers naar elektrisch bedienbaar
- Spiegels elektrisch bedienbaar gemaakt

Het RS interieur zat in een nette blauwe RS die op de sloop stond. Hij stond er nog maar net dus het was een keurig interieur. Nadat de bestuurdersstoel bij de hersteller is geweest is het interieur in de auto gegaan. Samen met de deur panelen die ik al wat eerder gekocht had bij een particuliere verkoper. De 16V velgen vind ik erg gaaf, dit omdat ze net wat anders zijn dan de standaard velgen die onder de Phase 1 Clio's zitten. En na lang rond gereden te hebben op de BSA Motorsport velgen (zie foto met oude type koplampen), werd het tijd voor wat anders.
Het is, ten tijde van schrijven, 5 jaar en 4 dagen dat ik de Clio in bezit heb. En hij wordt ook niet meer verkocht. Hij bevalt zo goed. Enige probleem wat zich voordoet is dat soms de startblokkering niet goed werkt en de auto hierdoor niet start. Enkel met koud weer doet zich dit probleem voor.

Er gaat natuurlijk wel eens wat stuk:
- startmotor
- schokbrekers 2x, 1 veer (beide veren vervangen uiteraard)
- accu, was na 12 jaar toe aan vervanging
- remcilinder RA, lek
- einddemper, lek
Verder alleen delen die slijten, remmen, lampjes etc.
Tot zover mijn review. Hij wordt aangevuld zodra er meer gedaan is. Hou het topic in de gaten. Want er komen nog een paar noemenswaardige veranderingen bij.

Airconditioning

  • 118.000 km

Na een hele boel trial en error kan ik eindelijk het hele airco inbouw proces afronden. Het heeft nog even wat voeten in aarde gehad met het elektronische gedeelte maar het is nu afgerond en de lucht uit de roosters wordt een kille 6,6 graden Celcius.

Verder is er nog meer aan de auto veranderd:
- Koplampen gepolijst
- RS interieur verkocht, 16V interieur aangekocht en gemonteerd
- APK enkel 2 remslangen vervangen was genoeg

Het project is nog zeker niet ten einde. Er moeten nog wat dingen aangepakt worden zoals de roestplekjes en o.a. de spiegelkapjes die nog in kleur moeten. En een onderhoudsbeurtje uiteraard. Verder gaan we lekker kilometers maken met de Clio.

Onderhoudsbeurt en detailbeurt

  • 121.559 km

9-7-2022
Vandaag groot onderhoud gedaan aan de Clio. Alle vloeistoffen ververst en zo ook bijna alle filters. Luchtfilter was nog erg netjes en heb deze dus laten zitten. Ook een nieuwe tussenpijp eronder gezet omdat de steun na 3x doorroesten en lassen echt af was.

16/17-8-2022
De afgelopen 2 dagen bezig geweest met het volledig kleien en 3 staps polijsten van de Clio. Een mooi resultaat waarvan ik hopelijk morgen foto's kan maken. Het weer liet het vandaag helaas niet toe.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio Hybrid 140 Evolution (5D/8A)
€ 412
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens