Renault Clio RT 1.4 16V (2000)

autoreview

Renault Clio RT 1.4 16V (2000)

Signalement

UitvoeringClio RT 1.4 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf193.796 km
KM-stand laatst198.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen van een Renault Clio

  • 193.821 km

Vanwege afkeur vanwege roest moesten wij afstand doen van de Twingo.
Ik ging zoeken naar een andere. Merk en type maakte niet echt uit, als het maar leuk was, betaalbaar en aantoonbaar goed onderhouden.
Zo liep ik tegen een Renault Clio aan met een 1.4 16v motor met 98 pk. Het was in een MTV uitvoering (Get up aah!), met heel veel op en aan, zoals elektrische ramen, een Renault Radio met 6 speakers, airco, een in hoogte verstelbare stoel en stuur, originele lichtmetalen velgen en RS koplampen, mistlampen voor, metallic lak (Bleu Methyl), hoofdsteunen achterin en stuurbekrachtiging. Het was in een bijzonder nette staat, van binnen en van buiten, roest- en krasvrij. Kom daar maar eens om na 15,5 jaar! Van binnen met een blauwe bekleding met een leuk motief, schoon en netjes (niet in gerookt, geen huisdieren). Zelf het reservewiel was nog origineel met een ongebruikt gereedschapssetje!
Na een uitgebreide proefrit (binnenwegen, buitenwegen, hobbelwegen en snelweg) enthousiast geworden van de rust in de auto, het motorvermogen en het comfort. De ruimte voorin is voor mij ruim voldoende, ondanks mijn lengte van 1,91 m. Vergeleken met de Twingo echt véél meer auto, terwijl de Clio maar iets groter is. Wat mij ook opviel was de stabiele wegligging en dat - ondanks de leeftijd en kilometerstand - geen kraak of rammel te horen was.
Daar komt bij dat deze auto is afgeleverd met een beurt, APK en een nieuwe distributieriem. En dat bij een Renaultspecialist (anders dan de dealer), die aangesloten is in een organisatie met andere Renaultspecialisten VSR en bij Bovag. Bij S&S in Hattem vriendelijk te woord gestaan, transparant en laagdrempelig be- en gehandeld.

Achterbanden

  • 197.676 km

Nu na een 5 maanden rondscheuren mag ik zeggen dat de Clio prima bevalt. Hij voldoet nog steeds aan de verwachtingen.
Het enige is dat het verbruik mij tegenvalt. Tot nu toe 1: 14,3.
Dat komt ook doordat hij veel wordt ingezet bij korte ritjes. En op de snelweg nodigt die ook uit om lekker door te trekken. Hoe soepel hij door de versnellingen gaat is heel leuk.
Wel hadden wij klachten over trillingen bij bepaalde snelheden. Totdat ik afgelopen week de rotondes "dwars" begon te nemen. De achterkant brak diverse keren uit. Tot één keer zelfs achterste voren op de rotonde... gevaarlijk dus. Vreemd ook bij een voorwiel aandrijver.
Bij de garage bleek dat de achterbanden "op" waren. Ze zijn vervangen door nieuwe. Resultaat: geen trillingen meer en steviger op de weg.
In deze bandenmaat (175/65-14) was de investering ook niet erg groot: € 130,-.

Afscheid...

  • 198.000 km

We moesten een keuze maken om de autokosten te beperken. De Clio moest eruit.
De laatste weken begonnen er elektrische kuren te komen. Bij het afsluiten gebeurde een paar keer dat alle lampjes op het dashboard beginnen te branden. Na een kwartiertje was het over en kon je gewoon de auto afsluiten.
Nu ook al een paar keer dat hij niet wil starten. Wat is er aan de hand? We gaan het niet eens onderzoeken.
Op een gegeven moment was de accu leeg.
We hebben 'm bij de garage gekregen en dat vonden we al heel wat.

Conclusie:
- een lekker wagentje, rijdt goed, zowel in korte als lange stukken.
- je kunt 'm lekker doortrekken, het is ook leuk om mee te rijden.
- qua onderhoud niet veel kosten gehad/gemaakt. Misschien dat er nu wat kosten zaten aan te komen, maar die zijn niet meer voor mij. Geen roest en weinig slijtage te zien in het interieur. Het is echt voor een lange gebruikstijd gebouwd.
- qua vaste kosten en verbruik vind ik 'm wel tegenvallen. Hij valt net wat duurder uit dan zijn eigen modelgenoten door zijn iets hogere gewicht. Het was dan toch € 35,- houderschapsbelasting per maand! Het verbruik vond ik ook hoog 1: 14,5 vind ik veel voor zo'n klein wagentje, zeker voor een tweede auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens