Nissan Sunny 1.4 Sail (1995)

autoreview

Nissan Sunny 1.4 Sail (1995)

Signalement

UitvoeringSunny 1.4 Sail
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst147.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overzicht 2009

  • 86.600 km

Ik heb deze auto in juli overgenomen met 80.000km op de teller nadat mijn opa deze 14 jaar (vanaf nieuw) had gereden. De auto is altijd onderhouden bij de Nissandealer en ik had het idee dat dit een mooie eerste auto was.

Eigen aanpassingen bij aanschaf:

Omdat hij nog een tijdje mee moest heb ik op advies de gehele auto laten tectyleren. Dit kostte €370 maar aangezien dit het leven van de auto met wat jaartjes zou verlengen vond ik dit de moeite waard. Roest is ook nooit meer een issue geweest.

Verder heb ik Michelin Alpin winterbanden aangeschaft (€285) hiermee reed ik in de afgelopen witte winters veel nieuwere auto's met ABS, ESP, ASR etc. gemakkelijk voorbij. Zelfs op wintersport wil makkelijk met deze auto.

Een setje nieuwe speakers.

Regulier onderhoud:
Grote beurt met APK €113

Niet regulier onderhoud:
Vervangen aandrijfashoezen L/R €112
Vervangen kachelweerstand met slooponderdeel €20

Totaal:
€914 benzine
€196 verz
€160 mrb
€943 onderhoud/reparaties =
€2.074 / 6.800km = €0,31/km

Overzicht 2010

  • 113.000 km

Na 1½ jaar heeft de auto al veel meer km's gereden dan verwacht. Voor woon-werkverkeer wekelijks zo'n 500km en verder veel ritten naar familie die op 220/800/850km afstand woont. Veel fijne ritten gehad door Duitsland; 160km/h is een prettige snelheid, maar bij naderende xenonverlichting in de binnenspiegel wil 180 km/h ook makkelijk.

Pluspunten:
+ gunstig verbruik, ook op hogere snelheid: normaal 1:16, op de Autobahn 1:14
+ best ruim
+ sneller dan je verwacht van een oude Japanner
+ elektrisch schuifdak
+ stoelen goed in te stellen: zitting op twee manieren kantelbaar en stoel kan ver naar achteren

Minpunten:
- gevoelig voor zijwind
- uitstraling: saaie auto, maar met aanpassingen al snel ordinair



Regulier onderhoud:
ruitenwissers, grote beurt, dashboardverlichting, zomer-/winterbandenwissels €340

Wat ging er stuk?

De kachelweerstand van de sloop stopte na twee maanden natuurlijk al, dus nieuwe besteld voor €60

De centrale deurvergrendeling ging af en toe een eigen leven leiden: open/dicht/open/dicht/... tijdens het rijden. Ook nog een keer via Dukes-of-Hazzard-methode auto in en uit gemoeten, omdat de deur niet van het slot wou. Uiteindelijk werkt de cv alleen via het knopje op de bestuurdersdeur en niet meer met de sleutel. Geen ramp.

Een klein sterretje in de ruit, gratis verholpen tijdens grote beurt

De benzinetank trok vacuüm; het ontluchtingsslangetje zit erg onhandig, dus is opgelost door een klein gaatje in de tankdop te boren

De kentekenplaatverlichting was stuk en de schroeven verroest. Heb ik van binnenuit losgemaakt en met behulp van veel cola heb ik geen nieuwe kapjes hoeven kopen.

HELP: de auto wil in het najaar soms niet starten. Later valt hij zelfs soms uit tijdens het rijden. Ook op de snelweg: motor uit, snelheidsmeter op 0, stuurbekrachtiging weg. Na paar minuten start hij steeds weer zonder problemen. Lange zoektocht naar het probleem:

(1) rotor, verdelerkap, bougiekabels vervangen
(2) zekeringen onder motorkap oxideren wel eens; schoongeborsteld

Uiteindelijk is dit probleem pas in 2011 opgelost, zie hieronder.


Totaal:
€2708 benzine
€366 verz
€438 mrb/vignetten CH/CZ
€758 onderhoud/reparaties =
€4.270 / 25.800km = €0,17/km

Overzicht 2011

  • 139.000 km

De Sunny heeft voor het eerst bergen gezien; 's zomers in Zwitserland en 's winters met sneeuwkettingen Tsjechische bergen in was dikke pret (voor mij, de bestuurder). Wordt nog steeds veel gebruikt (gemiddeld 3000km+ per maand) en niet ontzien.

Regulier onderhoud:
Remblokken, -schoenen en -cylinders vervangen €235

Bandenwissel €40

Niet-regulier onderhoud:
Het HELP-punt van 2010 is verholpen: het bleek de startonderbreker te zijn. Het was zo'n mooi ding met een pincode; werkte op zich goed, alleen de dealer die hem in 1995 heeft ingebouwd heeft dit slordig gedaan, waardoor er een draadje bloot lag. Als deze toevallig iets raakt viel de stroom richting de motor dus uit. €100

De auto schakelt wat minder soepel bij kou. Met name 3->2 en in 1 of R, 2->3 gaat soms erg slecht. Tips? Ik heb de versnellingsbakolie laten vervangen. Hoeft eigenlijk nooit, maar kan vast geen kwaad. Ietsje beter, maar nog zeker niet opgelost. Dit komt in de winter terug vrees ik. Heb zelf ook de schakelstang bij de koppeling met de pook (onder de auto) wat gesmeerd, dit kraakt nogal.. Iemand suggesties??

Rammel van stuk staal achter de remschijf RV bij +- 2500rpm. Is vanzelf opgehouden.

Vol vertrouwen richting de APK voor juli!
Enige zorgpunt het schakelen

**
Update juni: geen problemen voor goedkeuring, kleine beurt laten doen (€107)

Wel bleek de koppeling op te zijn; ik heb in juni de koppelingsplaten en drukgroep laten vervangen. Was een duur geintje (€476), maar om voor dit bedrag de Sunny nu bij de sloop te zetten.... De (originele) koppelingsplaten waren overigens nog niet af na een kleine 130.000km / 16 jaar! Met name de drukgroep was op.

Probleem met terugschakelen lijkt in de synchromeshringen te zitten; dit gaan we waarschijnlijk niet meer vervangen. Dit zou niet snel verder moeten slijten en we rijden hem dus 'op'.

** update eind 2011

Eindelijk weer de Michelin winterbanden, is een verademing na de hele harde Roadhog-banden die er bij overname onder zaten.

Weinig nieuws onder de zon: geen problemen gehad. Met het koudere weer wordt het schakelen (m.n. 4->3 en 3->2) weer moeilijker en bij koude motor/bak is dubbelkoppelen handiger. Hopen dat 'ie het de winter volhoudt, dan overleeft de vak de zomer in ieder geval wel en zien we herfst 2012 weer verder. De auto zal vanaf nu trouwens als tweede auto gebruikt worden en i.p.v. 30.000km nog maar iets van 10.000km per jaar gaan rijden. Eerste auto is nu 'n Skoda Octavia Combi Elegance 1.9TDI 110pk.

Totaal 2011:
€2730 benzine
€348 verz
€410 mrb
€1059 onderhoud/reparaties =
€4.547 / 26.000km = €0,17/km

Overzicht 2012

  • 142.600 km

*juni 2012: In het Overzicht 2010 is te lezen dat ik wat problemen had met de centrale deurvergrendeling. Dit werkte sinds het probleem destijds niet meer via het slot, maar alleen via het knopje op de deur. Sinds een paar dagen lukt het echter niet meer om de bestuurdersdeur op slot te krijgen met de sleutel. Had eerder de deur al opengehad om het raammechanisme te smeren, dus heb hetzelfde geprobeerd bij het slot/openmechanisme. Het geheel van stangetjes en verbindingspuntjes kon duidelijk wat vet gebruiken en alles werkt nu weer. Het gaat nog nét te stroef om de centrale deurvergrendeling weer te laten werken, maar in ieder geval kan de boel weer op slot, wel zo fijn :)

*juli 2012: APK + 1 nieuwe ruitenwisser €73

*september 2012:
Ook de ruitensproeiermotor voor de voorruit is nu defect. Achter was al jaren zo, maar dit maakt niet echt uit. Origineel Nissan kostte €60 en replica via webwinkel €22. Heel makkelijk te monteren: binnenbekleding wielkast losmaken, slangetje los, stekkertje los en v.v.. Maar één (van 20) doorgeroest boutje, na 17 jaar....

Totaal 2012:
€456 benzine
€193 verz
€372 mrb
€145 onderhoud/reparaties =
€1.175 / 3.600km = €0,33/km

Wat komt eraan?
- Het is de vraag of schakelen komende winter nog lukt met de versleten synchromeshringen. Dubbelclutchend wil het voorlopig nog wel. Ideeën over iets anders blijven spelen, maar het blijft zonde om de auto voor een paar honderd euro weg te geven...

Overzicht 2013

  • 147.200 km

*januari 2013: ik dacht de auto na de pekelperiode in december eens te verwennen met een uitgebreid bad in de wasstraat. Doe ik normaal nooit, maar bodemwassen kon geen kwaad dacht ik. Daar was d'olle Sunny echter niet van gediend... Halverwege sloeg de motor af en hij wou niet meer aanslaan. Uiteindelijk na een paar minuten opdrogen sloeg hij weer aan, druk kwispelend; waarschijnlijk op 3 cilinders. Hortend en stotend naar huis gereden en vrezend voor het voortbestaan van het beestje de boel goed laten drogen. Vijf minuten later niks meer aan de hand en snort weer als een naaimachientje. Moraal van dit verhaal: met de hand wassen! OK.

*april 2013: geen nieuws te melden. Gelukkig. Iets hogere verbruikscijfers te wijten aan combi van sneeuw, handrem en puberaal gedrag van ondergetekende.

*juni 2013: APK 1 aandrijfashoes vervangen €108

*oktober 2013: klein scheurtje in de uitlaat zelf gerepareerd €10

*oktober 2013: klein scheurtje bleek groot scheurtje en pijp hing er ineens los onder: midden-/einddemper vervangen €360

*oktober 2013: na vervanging midden-/einddemper bleek ook een flexibel stuk in de voordemper gescheurd: hele voordemper zou nog eens €400 kosten, dus stuk tussen laten lassen €60

Alle kosten op een rij

  • 147.200 km

mei 2009 - november 2013
€3.200 onderhoud en reparaties
€6.904 benzine
€1.257 verzekering
€1.697 MRB/vignetten
€ 50 afschrijving
-------+
€13.108 / 66.800km = €0,196/km

Afscheid

  • 147.200 km

Na vier jaar hebben we besloten afscheid te nemen van de Sunny. En daar kan de auto zelf niets aan doen: we wilden iets nieuwers, veiligers en groters als tweede auto.

Door de jaren heeft de Sunny ons eigenlijk nooit (door "eigen" toedoen) laten staan en doordat de auto bijna 19 jaar in de familie was, was het best even moeilijk om hem te koop te zetten.

De verkoop ging ongelofelijk snel; binnen twee uur na adverteren had ik al zeker 10 reacties en had ik de auto verkocht. De auto is nu onderweg naar Conakry, Afrika. Uiteindelijk is de advertentie in een week ruim 300x bekeken en kreeg ik nog steeds telefoontjes. Uiteindelijke afschrijving; €1000 aanschaf -/- €850 verkoop -/- €100 verkoop winterbanden = €50.

Eind november verscheen de Sunny in de Autoweek in een item over verrassend goede occasions onder de €1000. Een titel die hem past!

Vaarwel!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.