Nissan Sunny 1.4 Clair (1994)

autoreview

Nissan Sunny 1.4 Clair (1994)

Signalement

UitvoeringSunny 1.4 Clair
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf105.500 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5 maanden in bezit

  • 108.650 km

Na een aantal maanden in het bezit te zijn geweest van een Citroën Xsara break (deze speciaal aangeschaft voor een roadtrip door Frankrijk), wilde ik toch weer een andere auto voor mijzelf.
Ik wilde een betrouwbare auto die niet al te duur was. Je komt dan natuurlijk al snel uit bij een Japanner.

Na een tijdje te hebben gezocht kwam ik op een Nissan Sunny uit 1994 mét airco! Een unicum, want dat zie je bijna nooit. Én met maar 105.500km, wat zeer weinig is natuurlijk.
Na wat aarzelen de auto gekocht, want hij reed lekker en zag er nog netjes uit voor zn leeftijd. Wel moest er wat aan de bekleding van de stoelen én de deuren gebeuren, dat zag er namelijk zo oudbollig uit.

De auto rijdt lekker, redelijk stil voor zo'n oude auto en kan zeer goed meekomen met het verkeer. Het is natuurlijk geen strepentrekker met z'n 87pk, maar het is verre van behelpen.

Er stonden een paar dingen op mijn lijstje om de auto meer eigen te maken:
- Nieuwe 'opplak' velgen
- Stoelhoezen, zwart
- Nieuwe speakers, deze waren helemaal verweerd
- En nieuwe stof op de deuren.
De eerste twee punten waren zo geregeld. De nieuwe speakers vergde wat meer inspanning. Maar na wat knutselen pasten deze ook.
De nieuwe stof op de deuren was het grootste project. Een grote lap skai gekocht en deze op de deuren geplakt. Na wat uurtjes werk zat alles er dan op en het resultaat, ook al zeg ik het zelf, ziet er strak uit. In ieder geval een stuk moderner dan ervoor.


Onderhoud

  • 108.650 km

Na mijn banden geïnspecteerd te hebben, bleken deze al 12 jaar oud. Dus ze waren snel aan vervanging toe. Ik had geen zin om heel veel geld uit te geven aan nieuwe 'sloffen'. Dus heb ik er voor gekozen om banden van het merk 'Tyfoon' onder de auto te laten leggen.

Ook moest de auto een grote beurt krijgen, om dat ik er van de zomer mee op vakantie wil.
Wat moest er vervangen worden?:
- Nieuwe olie + oliefilter;
- 3 nieuwe multiriemen;
- 4 nieuwe bougies;
- Airco systeem geleegd en gevuld
- Diverse filters
Totaal €570 euro.
De eerste beurt is natuurlijk best spannend, omdat je niet precies weet hoe de auto dr aan toe is. Volgens de monteur zag hij er nog heel netjes uit.

Vakantieplannen

  • 108.800 km

Na vorig jaar een Roadtrip te hebben gedaan door Frankrijk die zeer goed bevallen was, wilden we dit jaar ook weer zoiets doen.
Qua kilometers wel iets minder (ongeveer 4000 ipv 5500),dit keer met een andere auto(deze), maar wel weer in Frankrijk.

Vorig jaar gingen we met twee personen in een Citroën Xsara break op pad, genoeg ruimte!
Dit jaar gaan we met drie personen en een Nissan Sunny op pad, gaat dat wel passen vroegen we ons af. Om er zeker van te zijn dat alles zou passen (kampeerspullen, kleding etc.) hebben we de auto al een keer ingepakt en warempel het paste dr allemaal in. Kofferbak helemaal vol, maar wel nog met zicht naar achteren en de achterbank voor een gedeelte volgestouwd, maar het past en dat is het belangrijkste!

De Sunny mag zich gaan bewijzen op de franse snelwegen en mooie bergpassen. Dit jaar hebben we de Col du Galibier ook weer op de route staan. Deze zal wat moeizamer gaan dan de Citroën (Sunny 22pk minder en we hebben een extra persoon bij ons), maar we zullen vast wel boven komen.

De volgende update zal na deze vakantie zijn en dan zal ik nog een beter beeld hebben wat het oudje beestje allemaal kan(of niet kan..)

Terug van vakantie

  • 112.770 km

Op 19juli was het dan zo ver: met de sunny naar Frankrijk. Na nog even snel de garage te hebben bezocht om de lampen te laten stellen (ja dat kan bij deze niet met een knopje ;)) konden we op weg. Het was 's nachts al zo warm dat de airco aanmoest, wat een verademing dat die er in zit zeg!

Eerste stop iets onder Brussel en de tweede, zoals een goed Nederlanders betaamt, in Luxemburg. Tank volgegooid, nou ja vol?, er kon minder in dan ik had gedacht. Wat bleek: de sunny had op de snelweg 1/16 gereden!

De stoelen en het comfort van de auto is me zeker niet tegengevallen, na 14 uur rijden was ik niet gebroken.

De tweede dag de auto gelijk maar de col de la madeleine opgestuurd. Je merkt dat hij er wel wat harder aan moet trekken dan de Citroën, maar hij komt toch goed boven.

Volgende beproeving was de Col du Telgraph- Col du Galibier en Col du Lautaret. In totaliteit 65km klimmen en dalen. Deze keer was de auto wel weer helemaal volbepakt, dus dat merk je wel! Maar boven zijn we gekomen.
Was wel grappig om te zien dat de Sunny telkens één van de oudste auto's was die boven op de col stond. Deze rit reed de Sunny 1/14.5!

Na twee weken een leuke vakantie te hebben gehad weer thuis. En je raad het al? Geen mankementen aan de auto. Zal die dan toch onverwoestbaar zijn? We zullen het het komende jaar gaan merken.

Retourtje Praag en nieuwe koppeling

  • 120.000 km

Een aantal vrienden en ik hadden het plan om rond de kerst naar Praag te gaan. Omdat de vliegtickets erg duur waren hebben we ervoor gekozen om met de auto te gaan. De sunny voorzien van Vredestein SnowTrac 3 banden en gaan!

De Sunny heeft het zonder problemen gehaald en heb hem zelfs nog even op de duitse Autobahn op zn staart getrapt: 174 km/u op de tomtom. En dr zat nog wel wat meer in. (En dit met vier man inclusief bagage)

Na een ritje vanuit Eindhoven kon ik niet meer fatsoenlijk wegrijden. Hij schokte heel erg. Naar de garage geweest met dit als diagnose: koppeling was helemaal op. Deze bleek nog wel de originele te zijn. Toch nog even goed nagedacht of ik hem wel moest laten vervangen. Heb toch maar besloten om het wel te doen, ten eerste omdat je voor 500eu ook niet zoveel terug koopt en ten tweede omdat de auto er volgens de garage nog zeer netjes uitziet.

De Sunny rijdt nu weer als een zonnetje en start iedere keer meteen. Zelf met dit koude weer.

Afscheid

  • 125.000 km

Na een zeer fijne tijd te hebben gehad in de Nissan Sunny, was ik toe aan een nieuwere, luxere maar ook een veiligere auto.

Omdat ik meer kilometers ben gaan rijden, heb ik ervoor gekozen om de Sunny te koop te zetten.

De Sunny verkocht en gekozen voor een Peugeot 207 1.6VTI.

Jammer genoeg is de Sunny per november 2015 niet meer op de Nederlandse wegen te vinden

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens