Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

autoreview

Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

Signalement

UitvoeringSunny 1.4 LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf265.559 km
KM-stand laatst282.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringingen na circa 7 maand en 6000km

  • 271.800 km

- Inleiding
Na een jaartje rond gereden te hebben in een Mazda MX-5 NB werd het tijd voor iets praktischer, dan de vraag wat? Eisen waren als volgt: relatief praktisch, goede rijeigenschappen zonder oncomfortabel te zijn, maximaal 1150kg, relatief zuinig zonder echt langzaam te zijn en maximaal 2000 euro.

VAG viel gelijk al af gezien mijn slechte ervaringen qua rijeigenschappen (mijn eerste auto was een Seat Cordoba 6k2). Iets Frans of Italiaans dan? Misschien een beetje generaliserend maar niet echt vertrouwen in de motoren of elektra van die auto's van rond bouwjaar 2000.

Dan maar een Japanner die bekend staan om betrouwbare motoren en elektra. Auto's die op de shortlist stonden waren de: Toyota Paseo, Daihatsu Applause, Honda Civic 1.4iS, Toyota Corolla en Nissan Almera.

Na wat rond hebben te gekeken kwam mijn broer een Nissan Sunny tegen met verse APK en een vraagprijs van € 450. Was eerst wat sceptisch maar andere kant zal zo'n Japanner motorisch, zelfs met achterstallig onderhoud nog wel prima zijn.
Dus € 400 euro geboden en vanuit Drenthe afgereisd naar het mooie Hengelo. Auto zag er op zich prima uit, weinig roest (dorpels waren gelast voor APK), goede banden, prima uitlaat en het interieur hoewel vies nog netjes.
Dan de testrit, motor en versnellingsbak perfect, schokbrekers voor goed, achter compleet op en hadden allang vervangen moeten worden. Had gelukkig hiermee al rekening gehouden gezien schokbrekers meestal geen aandacht krijgen, helemaal niet in deze prijsklasse.

Dus de auto aangeschaft met in het hoofd i.p.v. een duurdere auto waarvan je hoopt dat alles snor zit, een auto die al afgeschreven is en de centen die je bespaard op aanschaf uitgeven aan reparaties en onderhoud.

- Rijeigenschappen, comfort.
De auto is relatief hard geveerd, soms tegen het stuitigere aan (mijn staat wel op 14 inch i.p.v. 13 inch origineel). Op gladgestreken asfalt zul je de imperfecties voelen, maar rijd je over slechte klinkerwegen dan word je aangenaam verrast over hoe goed de ophanging hobbels wegwerkt. Je kunt gerust met 80 km/u doorrijden terwijl ik met een MX-5, Fiesta mk6 en Cordoba allang gas terug had gegeven. Stoten van drempels kun je aardig voelen maar maar er overheen met een hogere snelheid is geen probleem, de auto gaat eerder airborn dan duiken.

Sturen gaat behoorlijk licht (te licht naar mijn smaak) en de stuurradius is aardig groot dus snelle korte bochten achter mekaar gaan aardig gevoelloos en worden onoverzichtelijk.
Voor het rustigere stuurwerk leent de auto zich beter, je blijft dan goed voelen wat de auto doet zonder oncomfortabel te worden. Hoeveel Grip deze auto kan behouden is phenomenaal, komt zeker in de buurt van de MX-5 misschien nog wel beter. Auto staat op Fulda Ecocontrol banden maar de grens opzoeken waarnaar je onderstuur krijgt is lastig, naar mijn mening behoud de Sunny meer tractie dan een Fiesta of Focus uit 2006(!).

De bestuurdersstoel is hoogteverstelbaar en is prima geschikt voor langere ritten, enige nadeel is dat je geen zijsteun hebt en je dus bij het snellere bochtenwerk wel wat uit de stoel geslingerd word. De stoelen uit een SR of GTI zouden hierin vast een hele verbetering zijn.

- Prestaties
De 1.4 met injectie is lekker soepel, voldoende vermogen om nog mee te kunnen komen in het verkeer 24 jaar later. Onderin genoeg pit om relaxed te kunnen rijden en zoals de meeste Japanse 16 kleppers begint het feest pas bij hogere toeren, in het geval bij de Sunny vanaf ongeveer 4.000 tot 6.500 toeren waar de begrenzer wil gaan ingrijpen.

Met een rustige rechtervoet is 1:16 haalbaar, helaas beschik ik dat niet (hoogste was 1:15,5) en zit nu gemiddeld op 1:13,5. Verwacht dat het in de Zomer wel weer zal verbeteren gezien sneeuw en kortere stukjes in de kou het verbruik geen goed doen. Vergeleken met de MX-5 die 1:11,5 deed wel aardig netjes.

De remmen (geventileerd schijf voor, en achter trommel) zijn geen bijters maar willen wel de voorwielen blokkeren onder hard remmen en zijn goed doseerbaar.

- Interieur en ruimte
Het interieur heeft de tand des tijds zeer goed doorstaan, stof op de stoelen is niet versleten, de (harde) kunststoffen zijn niet beschadigt, dakhemel is nog strak en het daakraam is nog waterdicht en werkend. Verlichting van de kachel heeft het inmiddels begeven maar met vier schuiven is de kachel zeer makkelijk te bedienen. De kilometerteller wil soms wat haken maar de rest van de cockpit word volledig naar behoren. Qua ruimte is er niks te klagen als bestuurder en passagier, voorin heb je genoeg ruimte om comfortabel te kunnen zitten. Achterin is de beenruimte beperkt en niet geschikt om als volwassene voor langere tijd te zitten.
De kofferbak daar in tegen behoorlijk ruim, zowat geen tildrempel en met de achterbank plat kan je een heleboel vervoeren.

- Storingen en onderhoud
Tot nu toe 1x stilgestaan onderweg door een kapotte dynamo, vervangen door een 2dehands die het ook niet lang heeft volgehouden, daarna vervangen door een nieuwe (zag gelukkig optijd dat de 2dehands dynamo ook defect raakte en kon zo naar huis rijden zonder stil te staan).

Bij huis een kapotte bougiekabel, steenmarter of ouderdom? Geen idee. Nieuwe bougiekabels en anti-marterspray waren de oplossing.

Op de to-do list staan nog andere aandrijfassen gezien die niet meer goed zijn en het raam van het rechterportier fixen (valt naar beneden als hem los draait).

onderhoud en kosten tot nu toe:
266700: Oliewissel en nieuw luchtfilter / €26
267000: Nieuwe Kyb schokbrekers achter / €220
268600: 2dehands dynamo / €0
271100: Nieuwe dyanamo / €150
271750: Nieuwe bougies met kabels / €75

- Conclusie
De Sunny is een zeer capable auto die voor een zeer laag budget te vinden is, zeer goede rijeigenschappen, aardig zuinig en aardig praktisch is als je niet te vaak passagiers op de achterbank hebt.
Nadeel is het lichte sturen en inmiddels ook wel ouderdom (ook qua veiligheid), houd bij zulke auto's zeker een sleutelbudget achter de hand!

Een jaar later

  • 281.300 km

Inmiddels zijn we al een jaar verder en de Sunny is nog steeds op de weg. Wel met wat onderhoud uiteraard. Ook ben ik laatst in de sloot beland (zie foto) door ijzel in de (buiten)bocht, resultaat was wat blikschade, kapot ruitenwisser reservoir, kromme draagarm en schokbreker. Is inmiddels weer verholpen. :)

Onderhoud en reparaties tot nu toe:
273600km: Raammechanisme rechts / €20 (tweedehands)
275200km: Midden en einddemper / €93
275400km: Aandrijfassen en vbak olie / €80 (tweedehands)
275700km: Fuseekogel links / €12 (APK afkeur)
276540km: Oliebeurtje / €23
278150km: Nieuwe koppeling / €120
278700km: Luchtfilter en ruitenwissers / €26
279600km: Thermostaat en KVS / €29
280900km: Draagarm rechts, knipperlicht en tweedehands RW reservoir / €144
281100km: Schokbrekers voor (Kayaba) / €110

(sidenote: al het onderhoud/reparaties wordt door mijzelf of door mijn kameraad gedaan, de auto komt alleen voor de APK bij de garage)

De Sunny bevalt op zich tot nu toe goed, vooral nu met de nieuwe schokbrekers aan de voorkant gaat hij weer als een kart door de bocht. Gemiddeld verbruik staat nu na zo'n 1,5 jaar op 1 op 13,1, wat best netjes is met mijn rijstijl (graag toeren maken en veel kleine stukjes). Motortje loopt nog soepel rond zonder bijgeluiden.

Wel begin ik steeds meer uit te kijken naar iets moderners, maar wat een goede opvolger is is lastig te zeggen. Qua feeling vindt ik de Sunny geweldig (sturen, onderstel, motortje zonder ademnood), dat is iets wat ik wel vaak mis bij modernere auto's. Maar simpele veiligheids features zoals ABS begin ik wel steeds belangrijker te vinden (vooral na een paar noodstops.. ).

Verkocht

  • 282.300 km

De Sunny is inmiddels verkocht. Eind maart heb ik een Honda Civic 1.6 EP2 uit 2002 aangeschaft als vervanger van de Sunny.

Zal het kart achtige gevoel zeker missen van de Sunny, dat is iets wat de Civic niet zo zeer heeft. Maar de Civic is wel een goede upgrade qua veiligheid en snelweg comfort, en gaat ook zeker net zo snel (en stabieler) de bocht door. :)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens