Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Nissan
  • Sunny Coupé

Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

autoreview

27
Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)
Anoniem
  • Gebruikersreview
5 november 2015 om 14:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSunny Coupé 1.6 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst133.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX 1989

  • 133.000 km
  • 5 november 2015

Een Nissan Sunny Coupé. Van 25 jaar oud nog wel. Waarom zou je dit kopen? De looks? Discutabel volgens sommigen. Toch heb ik er bewust een gekocht…
Dit is overigens een lange review, als je hier geen zin in hebt mag je ‘m overslaan.


Waarom deze?

Aangezien ik student ben is een dure auto nog niet voor mij weggelegd. Maar ik ging meer kilometers maken vanwege stage, en wilde dus iets groters dan een Suzuki Alto uit 1986, waar ik overigens twee jaar naar tevredenheid in heb rondgekacheld.

Het moest een Japanner worden, het liefst een sportief model dat je niet te vaak ziet, en onder 1050 kg (vanwege de belasting). Omdat ik met de Alto heb leren rijden wilde ik ook graag een wat oudere auto, vanwege de simpele techniek, de ‘eerlijke’ rijeigenschappen en de afwezigheid van niet terzake doende opties.

Ik heb gekeken naar een Celica of een MX-3, maar de prijzen/kilometerstanden waren hoger dan ik had verwacht. Wel bijna een Mazda 929 Coupé gekocht, maar toen ik belde wilde meneer de verkoper daar opeens méér voor hebben dus dat heb ik maar niet gedaan.

Toen kwam ik deze Sunny tegen. Voldeed aan alle criteria. Al bijna vergeten dat deze bestond. Dit was de enige die op dat moment te koop stond, wel iets van 100 kilometer rijden maar goed.

Bij het zien van de (matige) foto’s had ik even een flashback: Als klein jochie fietste ik eens rond in de wijk, en zag een rode sportwagen staan. Meteen was ik onder de indruk van het hoekige lijnenspel en de eigenwijze vormen. Zo’n auto heb ik nu gekocht, in dezelfde kleur.

De aankoop

De auto werd verkocht door iemand die naar het buitenland ging en hem niet meer nodig had. Er stond 109.xxx op de teller, had 9000 km geleden nog onderhoud gehad, boekjes erbij en verkeerde in redelijke staat. Ik ben de zesde eigenaar volgens de RDW.

Ik zag ‘m staan en ik was er op slag gek op. Wat een heerlijk foute eighties auto is dit!

Interieur zag er goed uit, motor goed, lak ook goed (zeker voor een rode), alleen had wat roestplekjes. Ik dacht: niets wat ik niet kan aanpakken, ervaring zat opgedaan met de Alto. Na een proefrit, die ik me niet meer goed herinner omdat ik al helemaal weg was van deze auto, afgerekend en hij was van mij!


Interieur

Mooi interieur wat mij betreft, lekker hoekig jaren tachtig, goede kwaliteitsbeleving en alles werkt nog. Een fijn dik stuur met van die neppe leerstiksels. En de stoelen zijn niet versleten of doorgezakt, niks! Die stoelen zitten overigens heerlijk, een beetje kuipvorm. Ik kan me voorstellen dat als je wat breder bent dit niet zo lekker zit. Je zit erg laag wat ik prettig vind, hierdoor is het contact met de weg beter. De stoelen kunnen trouwens bijna helemaal plat naar achteren, al kan ik me voorstellen dat dit niet fijn slaapt. Alle knopjes zitten op een logische plaats, behalve die van de achterruitwisser. Het ding heeft een toerenteller, ook fijn. De kachel werkt goed, met van die ouderwetse, typisch Japanse schuifjes. Prima!

Wat is er minder aan het interieur? Een klein putje in de bekleding van het dak en wat krasjes bij de asbak, that’s it. En de pookknop kan je zomaar in de rondte draaien.

Accessoires

Er zitten een paar zaken op waar ik me over heb verbaasd: een lampje dat aangaat wanneer er een deur open staat? Een hendel waarmee de kofferbak open gaat? Tapijt in de bagageruimte? Afsluitbaar dashboardkastje? Centrale vergrendeling met afstandsbediening?? U ziet: ik ben met weinig tevreden. En er kan niet zoveel kapot.

Bij de auto zat een geluidsinstallatie met boxjes in de deuren en in de hoedenplank. Even een radio aangesloten en verrek: alles werkt en klinkt prima.

Ruimte

Daar koop je een coupé natuurlijk niet voor. Hoewel.. Voor twee man plus bagage voldoet hij prima. De ruimte voorin is prima, achterin kun je met moeite twee mensen kwijt. Regelmatig met vijf man onderweg geweest, en dat namen ze me niet in dank af… Maar ach, anders is er nog de trein..

De bagageruimte valt me overigens erg mee. Er passen dankzij de grote klep voldoende gitaren en dergelijke in, maar ook een fiets is me gelukt. Zelfs met drie man naar een festival is geen probleem. De achterbank is in delen opklapbaar en er zitten een soort uitneembare bakken naast, dus plek zat voor klein grut. Wat ik onhandig vind is dat er dik tapijt in de bagageruimte ligt. Ziet er mooi uit, maar er zit al-tijd zand in.

Exterieur

Daar heb ik ‘m eigenlijk voor gekocht. Dat je wegloopt en er nog even naar omkijkt. Rechte, consequente lijnen. Big bumper on the front and big bumper on the back. Panoramische achterruit, wow! Een heckblende (reflector tussen de achterlichten, altijd al willen hebben), ieniemieniewieldopjes, ik vind het prachtig.

Ik houd van dit soort auto’s, die je niet iedere dag meer ziet. Karakterbakken waarvan mensen niet meteen weten wat het is. En je krijgt best wat bekijks in deze ouwe bak. Kindertjes die met hun neuzen de achterramen van hun ouders’ leaseauto bevuilen, oudere mannen die hun duim opsteken, prachtig! In 2015 naar Japan Classic Sunday geweest en zelfs daar denken mensen dat je in een obscure versie van de Celica rijdt. Zelfs in het artikel van Autoweek over vergeten coupés werd de mijne vergeten.

Niet verbazend, wel opvallend is dat mensen eerder voor me aan de kant gaan dan met de Alto. Daarin lieten mensen je soms niet langs, niemand wil blijkbaar worden ingehaald door een Alto. Met de Sunny vinden ze het wel best. Wat verder opvalt is dat je soms wordt uitgedaagd door petjes in niet nader te noemen autotypen. Misschien denken ze echt dat ik iets snels heb.

Motor/prestaties

En via dat prachtige bruggetje komen we bij de prestaties. Een 1.6 12v met 90 pk is natuurlijk niet zoveel, maar op een gewicht van 1000 kg is het goed te doen. Het is geen rassportwagen, want dit is gewoon de coupéversie van de normale Sunny. Ondanks dat accelereert deze drie keer sneller dan mijn vorige auto dus ik vind het helemaal prima. Nul naar honderd duurt ongeveer elf seconden, dus ik kan het overige verkeer prima bijhouden. De topsnelheid van 185 op de TomTom, tijdens een roadtrip in Duitsland gemeten, is hoger dan de fabrieksopgave. Dit vind ik daadwerkelijk een prestatie voor deze oude Jap. Mijn maat die toen in de auto zat was in elk geval onder de indruk.

De motor schijnt uiterst betrouwbaar te zijn. Daar kan ik na 24.000 kort over zijn: klopt. Mijn vorige bak had een carburateur en dit is een injectie, ik hoop dat dit een goede ontwikkeling is. En deze heeft een distributieketting! Is ook een puntje waar ik op heb gelet bij aanschaf.

Verbruik weet ik niet precies ligt meestal rond de 1 op 13, terwijl ik een vrij pittige rijstijl aanhoud.

Rijeigenschappen

Met een 86-er Alto als referentiekader: prima! Comfortabel, een beetje deinend maar stuurt strak want geen stuurbekrachtiging. Dit zorgt bij parkeren dat je flink aan het stuur moet sjorren, maar ja dat scheelt weer een sportschoolabonnement. Het gevaarte ligt behoorlijk vast op de weg, ook als je er de topsnelheid mee rijdt of als het hard waait. Dribbelt soms op lange richels maar is absoluut geen stuiterbak.

Aanpassingen

Dit is geen getunede petjesbak. Ik heb meer iets met ouderwetse accesoires. Dus: Sticker ‘Blij dat ik rij’ en ANWB (uiteraard niet op de lak), bloemenvaasje, St. Christoffel, wackeldackel, boekje met EHBO-tips op de hoedenplank, mooie ‘rally’-mistlampen met van die toffe roostertjes, deurbeschermers en ga zo maar door. Heerlijk. Als de Nissan een trekhaak had had ik er een tennisbal op gezet.

Onderhoud

Auto krijgt van mij zijn verdiende beurtjes volgens het onderhoudsschema. Wat ik zelf kan doe ik zelf, maar ik heb weinig technisch inzicht dus van moeilijke dingen blijf ik af. Maar dingen als vloeistoffen checken doe ik uiteraard regelmatig. Verder ben ik zuinig op deze auto: wordt altijd netjes warm gereden en ik rijd er zelden heel hard mee. 120 vind ik snel genoeg.

Ook wordt deze auto zeer vaak handmatig gewassen en in de was gezet, ten eerste omdat ik het mooi vind. Ten tweede vanwege onderstaand kopje (Hah, alweer zo’n mooi bruggetje):

Roest

Ja, dit is een apart hoofdstuk. En met goede reden. Deze auto kan roesten als de beste. Toen ik de bodem, dorpels en wielkasten eens goed bekeek bedacht ik me dat de noeste werkers in de Nissan-fabriek sommige delen nooit zo bedoeld konden hebben. Maar goed, de Sunny is dan ook al 25 jaar oud. En ik rijd er altijd mee, ook in de winter.

Gelukkig vind ik het leuk om met roest aan de slag te zijn, oftewel kaalmaken, schuren, in de RX5 en RX10 zetten en met tectyl eroverheen. Ook plaatwerk pak ik aan, hoewel het er dan niet altijd uit komt te zien zoals uit de fabriek. Hij roest op de volgende punten: dorpels, wielkastranden voor en achter (onder de zwarte strips), onder de achterbumper, onder de tankklep, onder/naast de achterruit, binnenkant wielkasten en de bodem. Bijna overal dus. Bij mij verkeert alles gelukkig in een beginnend stadium dus er hoeft niet gelast te worden. Daarnaast heb ik de gehele onderkant behandeld met tectyl en RX10-coating en al het binnenwerk behandeld met ML-holleruimtewax.


Problemen / eigenaardigheden / karakter:

Auto lekt wat olie, maar na het wisselen van oliefilter houdt dit grotendeels op.
Een geluidje uit achterwiellager ging vanzelf weg.
Snelheidsmeter overdrijft enorm. Denk je 140 te gaan, ga je eigenlijk maar 115. Macho.
De passagiersstoel blijft soms niet in de geplaatste stand staan. Een paar keer aan het mechanisme wiggelen en je zit weer vast.


Lekkage kofferruimte: zelf opgelost met wat kit.

De APK komt deze auto tot nu toe goed door. Slechts een groter probleem gehad (behalve de roest) in september 2015: koelvloeistoflekkage. Het spoot eruit wat voor een spectaculaire rookwolk zorgde, en het tankje was leeg. Uiteraard vlak voor de campus waar ik studeer.. Gelukkig had ik nog wat flessen kvs in de auto liggen en een slangklem dus goed thuis gekomen.

In de daarop volgende weken is de slang vervangen en is er een nieuwe thermostaat op gezet. Toch werd de motor nog erg heet, weer een lekke slang, dus zelf ook even goed gekeken. Wat bleek: de ventilator bij de radiateur slaat niet aan! Een nieuwe sensor van de ventilator heeft ook niet geholpen. Hup terug naar de garage, ze mochten dat zelf oplossen. Is uiteindelijk ook gelukt, ik weet niet hoe maar de Sunny doet het weer prima.
Dit was trouwens het eerste grote mankement na 20.000 kilometer.



Verder is het volgende gedaan:
Nieuwe verdelerkap en rotor gemonteerd.
Om de 10.000 nieuwe olie en filter.
Nieuwe bougies.
Kleppen laten stellen.
Enkele lampjes vervangen (prima zelf te doen).
Al vrij snel na aanschaf vier gloednieuwe Vredesteins eronder laten leggen.

Conclusie:

Tja, wat kan ik zeggen na zo’n 24.000 kilometer? Goede auto voor het geld. Er zijn er (helaas of gelukkig) niet zoveel meer van dus je hebt in elk geval iets speciaals. In het jaar dat ik hem heb ben ik drie andere van dit type tegengekomen. Rijdt heerlijk en gaat niet snel stuk. Let op roest, dat is de grootste vijand van deze heerlijke auto. U hebt ‘m waarschijnlijk wel door: Deze gaat voorlopig niet meer weg.

Misschien in de verre toekomst..voor een Subaru XT ofzo..


Tot slot een dankwoord aan alle overige reviewschrijvers. De ervaringen van iedere liefhebber vind ik leuk om te lezen. En ik heb er veel aan gehad bij het kiezen van mijn auto’s.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Nissan Sunny? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Sunny
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Sunny specificaties
  • Nissan Sunny occasions
  • Nissan Sunny video's
Advies en informatie
  • Nissan Sunny tests
  • Nissan Sunny gebruikersreviews
  • Nissan Sunny index
PREMIUM
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer
 

Nissan Sunny reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    27
    • 5 november 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1990)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1990)

    12
    • 1 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1987)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1987)

    8
    • 9 maart 2006
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SLX (1989)

    • 9 december 2005
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 SGX (1990)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 SGX (1990)

    • 22 maart 2003
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny Coupé 1.6 GTi-16V (1987)

    Nissan Sunny Coupé 1.6 GTi-16V (1987)

    • 18 juni 2002
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    6
    • 8 februari 2018
meer reviews
Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

26

De Nissan Qashqai is een half jaar bij ons geweest. We reden de 158 pk sterke 1.3 viercilinder...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Sunny (1984) - Liefhebber Gezocht

    Nissan Sunny (1984) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Nissan Sunny GTI-R - Rijtest - Uit de Oude Doos

    Nissan Sunny GTI-R - Rijtest - Uit de Oude...

    10
    • 16 juni 2021
  • Nieuws
    Nissan Sunny vs. concurrenten - Uit de Oude Doos

    Nissan Sunny vs. concurrenten - Uit de...

    8
    • 24 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    Nissan Sunny 1.4 LX (1994)

    6
    • 8 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Nissan Sunny 2.0 GTi-R (1993)

    Nissan Sunny 2.0 GTi-R (1993)

    2
    • 17 juli 2017
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Pulsar NX (1988)

    In het wild: Nissan Pulsar NX (1988)

    34
    • 3 januari 2017
  • Nieuws
    In het wild: Nissan Sunny (1984)

    In het wild: Nissan Sunny (1984)

    33
    • 6 augustus 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    104
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    6
    • 18 mei 2022
  • Achtergrond
    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    22
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan verwacht rest van het jaar geen Russische productie meer

    Nissan verwacht rest van het jaar geen...

    4
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden