Nissan Sunny 1.4 Clair (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sunny 1.4 Clair |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik een paar maanden in een bejaarde Colt had gereden en eindelijk een beetje geld bij elkaar had om iets fatsoenlijks te kopen, ben ik voor deze Nissan Sunny gegaan.
Waarom een Sunny?
1. ik moet niets van een Golf, Astra of Escort hebben.
2. Ik wilde iets heel betrouwbaars hebben, dus dan kom je vanzelf bij de Japanse of Koreaanse auto’s terecht.
3. Een Honda Civic had al sinds het begin mijn aandacht, maar ze hadden of meer als 180.000 km gereden, of ze waren boven mijn budget, of ze waren al voorzien van vrachtwagenwielen en afzichtelijke spoilers en andere onzin. Bovendien roesten deze auto nogal als ze van voor 1996 zijn.
4. Een Mitsubishi Colt was een beetje boven mijn budget, aangezien ik ook wel een beetje luxe wilde en dus minimaal een GLXi uitvoering moest hebben met stuurbekr. en elektrische ramen enz.
5. De Koreanen vielen ook al snel af omdat ze allemaal heel goedkoop aanvoelen en omdat je er 2ehands moeilijk vanaf komt.
6. Mijn opa heeft 3 nissan sunny’s gehad en heeft er nooit ook maar 1 probleem mee gehad.
Het Kopen:
ik kwam er op mijn zoektocht achter dat er heel veel Nissan Sunny’s te koop staan maar dat het vooral kale uitvoeringen zijn (L en LX) en dat er al heel veel meer dan 200.000 km gelopen hebben.
Nu weet ik dat die km standen eigenlijk er niet zoveel toe doen zolang een auto maar goed onderhouden is, maar toch hou ik het in mijn achterhoofd omdat zo’n auto dan toch al heel wat geleden heeft.
Ook zijn er veel die al geen NL kenteken meer hebben omdat het allemaal export is, wat dus wel als resultaat heeft dat als je er een koopt, dat je er altijd wel vanaf kan komen.
Ik heb mijn Sunny uiteindelijk gevonden 5 km van mijn huis, met net een nieuwe APK keuring, 155000 km op de klok, 4 elektrische ramen, elektrische spiegels, een elektisch schuif/kanteldak, centrale vergrendeling, ABS, airbag, stuurbekr. en een toerenteller, voor de prijs van 1275 euro.
Het Rijden:
ik heb deze auto pas een paar 1000 km gereden, maar toch valt er wel al het een en het ander te vertellen.
Het motorvermogen van 87 pk is meer dan genoeg om vlot mee te komen met het verkeer, en op de snelweg gaat hij ook nog wel door tot 185km/h op de klok, dus snel genoeg.
Het verbruik valt me heel erg mee, 1 op 15 in de stad en 1 op 17 op de snelweg.
het weggedrag vind ik erg goed voor een auto van dit kaliber, weinig overhellen en een lage zit zorgen ervoor dat je heel hard de bocht door kan zonder dat de auto gaat glijden.
Wat ook leuk is aan het weggedrag is dat als je in een snelle bocht het gas loslaat, dat de auto een beetje overtuurd is, en als je weer het gas erop zet dat hij gewoon weer rechttrekt en de bocht heel snel neemt.
Het Interieur:
Het interieur ziet er naar mijn idee leuk uit, en de hooggeplaatste radio is ook erg handig.
De afwerking is werkelijk subliem, nergens hoor een piepje of kraakje en alles sluit naadloos op elkaar aan.
Voorin heb je ruimte genoeg, zelfs als je dik over de 2 meter bent.
achterin is de ruimte stukken minder, vooral de beenruimte is erg behelpen, de hoofdruimte daarintegen is weer een stuk beter.
De kofferbak is gewoon groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen en voor een vakantie is hij ook nog wel groot genoeg.
PROBLEMEN
Tot nu toe zijn er geen problemen geweest maar ik ben dan ook nog maar een paar 1000 km onderweg met deze auto.
bij aankoop waren er een paar kleine dingetjes waarvan ik wist dat ze vervangen moesten worden.
Gasveren van de achterklep, die hadden de kracht niet meer om die lel van een achterklep + spoilertje omhoog te duwen.
lampje in het interieur, daar moest gewoon een nieuw lampje in.
Dashboard verlichting doet het niet meer, alleen de tellers zijn nog verlicht.
daar ga ik me eens mee bezig houden als ik teveel tijd heb, want dan moet volgens mij het hele dash uit elkaar.
De radio die erin zit is 3 keer niets, dus daar ga ik ook nog even wat aan doen, en daarbij komen er ook meteen andere speakers in de deuren en op de hoedenplank.
Update 16 Januari:
nu er 166.000 km op de klok staat weer tijd voor een kleine update.
De gasveren van de achterklep zijn vervangen door een setje van de sloop (20 euro)
De kapotte dashboardverlichting heb ik vervangen door een set blauwe lampjes, waardoor het geheel nu een beetje VW achtig aandoet.
de standaard Blaupunkt radio cassette is vervangen door een JVC radio/cd/mp3/wma speler. de voorste speakers zijn vervangen door een setje kenwood, op de hoedenplank ligt nu een setje rockford fosgate 6x9 en de kofferbak is nu volgebouwd met 2x Mac Audio MP 4000 en 2x Mac Audio MX Tube 30.
De einddemper was rot bij de aansluiting op de middendemper dus die heb ik beide maar meteen vervangen door een RVS uitlaatsysteem van Invidia.
De koppeling is nu op zijn retour, maar aangezien het een nogal dure grap is wacht ik er nog even mee tot hij echt helemaal ’op’ is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.