Nissan Primera 1.8 Sport Plus (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera 1.8 Sport Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 169.320 km |
KM-stand laatst | 167.179 km |
Toch nog een review van mijn Nissan Primera 1.8 HB
- 167.179 km
Aankoop Auto:
Na een paar maanden zonder auto te hebben gezet was het financieel weer mogelijk om een auto aan te schaffen (had weer werk gevonden). Na even rond kijken op internet en bij autobedrijven en auto handelaren in de buurt. kwam ik uit op 2 auto's waar ik in geïnteresseerd was een 1999 Volvo V40 T4 en deze Nissan 1.8 Sport plus Hatchback. aangezien de Volvo een barst in de vooruit had en ongeveer 210.000 km had gelopen en aanzienlijk minder zuinig en alleen goed loop op brandstoffen met hoger octaan gehalte (b.v VPower, BP Ultimate, e.t.c) heb ik gekozen voor de Primera (Uiteraard na een proefrit gemaakt te hebben met beide auto's). Tevens werd de Nissan Geleverd met 3 maanden garantie wat vrij uniek is in deze prijsklasse. ook staan Japanse auto's bekend als erg betrouwbaar.
De Auto:
Het betreft een Nissan Primera 1.8 5d hatchback in de Sport plus uitvoering ui 200 welke prima is uitgerust met o.a:
- Xenon koplampen
- Climate control,
-16" Lichtmetalen velgen (205/50R16)
- centrale deurvergrendeling (met afstandbediening).
- sportstoelen
- Witte wijzer/teller platen
- e.t.c
De 4 cilinder 16 klepper 1.8 (QG18DE) motor is soepel en omdat het koppel vrij vroeg beschikbaar is 158 Nm @ 2800 rpm is de auto best wel schakel lui te rijden de 114 pk is voldoende om met goed met het verkeer mee te komen het maakt van de auto geen strepen trekker, de auto weegt 1225 kg. Ik vind de auto comfortabel en is Prettig om te rijden met genoeg ruimte. in de loop van tijd heb ik er autoradio van Kenwood in gebouwd met bluetooth (en losse microfoon voor handsfree bellen) en DAB+, de speakers van de auto zijn ok maar heb uiteindelijk toch besloten om een subwoofer in te bouwen. De stoelen zitten goed en kan er prima langere periode op zitten. in tegenstelling tot de Mercedes Citan van mijn werk. Het enige wat ik toch wel mis in de auto is cruise control.
Problemen:
Aangezien het een Japanner betreft had ik niet zoveel probleempjes verwacht (misschien te optimistisch):
- Eerste Keer tanken na starten brandstof meter op nul en het welbekende oranje pomp lampje bleef branden, rij tot op heden op de dagteller het probleem zit zeer waarschijnlijk in de tellerunit (een bekend probleem van deze generatie Primera).
- Uitvallen Motorblok: Na een dagje Düsseldorf (op de heen weg even ong. 200 km/h op de teller gereden, het grootste deel 160 km/h in Duitsland) zonder problemen maar op de terug weg net voor Kleef sloeg de motor spontaan af (tot die tijd zo'n 150 tot 160 km/h gereden niet harder) gelukkig vlak bij een Parkeerplaats dus de parkeerplaats op gerold. zover mogelijk het een en ander bekeken maar niets gevonden. Na ongeveer 5 a 10 minuten kon ik de auto gewoon weer starten maar het motormanagement lampje bleef branden dus rustig naar huis gereden. De eerst volgende mogelijkheid naar de garage gereden en zij hebben toen de storings-melding gewist en met het advies om het in de gaten te houden. De Motor is daarna nog 2x uitgevallen (maar naar starten bleef het motormanagement lampje uit) beide keren was het op de snelweg wat een gevaarlijke situatie veroorzaakt wel beide keren normaal op de vluchtstrook kunnen komen. Uiteindelijk zijn de Krukas en Nokkenas-sensoren vervangen en het probleem was verholpen.
- Ruitenwissers piepen erg, Ruitenwisser asjes laten vervangen/
- Zowel het linker als rechter portiegrepen zijn afgebroken, De linker is vervangen in de garantie periode de rechter heb ik zelf vervangen.
- knop van elektrische ruit bediening van de bestuurders raam blijft hangen, ik heb het knoppencluster van de elektrische ruit bediening vervangen.
- Airbag lampje brandt soms wel / soms niet.
- Meerdere malen in 2 jaar Xenon lampen vervangen dit is vreemd want xenon zou veel langer mee moeten gaan uiteindelijk bleken beide ballasten defect, de ballasten vervangen.
- De Climate Control is al meerdere malen defect geweest.
in de kleine 5 jaar dat ik de auto heb toch aan onderhoud en reparaties een ruim € 4500.- vind dit fors. op dit moment is de auto weer ok.
Waardering toegelicht:
Comfort: 4* Goed. Ik vind de auto nog steeds een comfortabele en goed rijdende auto.
Prestaties: 4* Goed. Gezien het vermogen en koppel gewoon goed en weinig over te klagen, je kan prima met het verkeer mee komen maar het is geen strepen trekker had ik ook niet verwacht. Meer vermogen is erg leuk maar nog leuker voor de Nederlandse staat en het CJIB.
Betrouwbaarheid: Eigenlijk 2.5* Net Voldoende (maar dat kan niet dus maar 3*). Ik had meer verwacht van een Japanse auto maar zoals ik al eerder had vermeld misschien waren mijn verwachtingen te hoog. En misschien wat achterstallig onderhoud ondank volledig correct ingevuld onderhoudsboekje
Gebruikskosten 3* : Wat betreft verzekering en belasting prima te doen. Verbruik van ongeveer 1 op 11 a 1 op 12 nog te overzien. maar vind de kleine € 1000 per jaar aan onderhoud en reparaties fors, misschien had ik gewoon pech.
Opzoek naar een andere auto:
Op dit moment ben ik rustig rond aan het kijken voor een andere auto ik zit nu op ongeveer 216.500 km en hij is toch weer 18 jaar oud (misschien een 2010 of 2011 Mondeo) .
Update:
er kwamen nog wat dingen aan de auto. chassis begint te roesten en erg veel gekraak rechter ophanging voor (ik vermoed dat de veer gebroken is) mede om deze redenen heb ik op zaterdag 10 februari een andere auto gekocht deze heb ik op zaterdag 17 februari op gehaald en dus mijn Nissan bij de Ford dealer in Nieuwegein achter gelaten. Het is een 2011 Ford Mondeo (hatchback) 1.6 EcoBoost Titanium geworden review volgt nog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.