Nissan Murano Cross Cabrio (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Murano Cross Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 800 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Lelijk eendje of toch een zwaan?
- 5.000 km
.
UITERLIJK:
Volgens de Amerikaanse autopers hoort de Murano Cross Cabriolet thuis in het rijtje van Pontiac Aztek, AMC Pacer, Fiat Multpila, Ssang Yong Dakkapel : de top-5 van de lelijkste auto's ooit. Maar, heus, geloof me, in het echt is ie véééél mooier dan je denkt.
Veel groter is ie ook. Met zijn 4.83 x 190 x 168 is ie net zo groot als een gewone Murano. In N-Amerika een midi-SUV. Maar bij ons in Europa een grote. Denk Touareg, X5, M-Klasse. Voor een cabrio nogal een gevaarte.
Dat ie desondanks op een kek speelgoedautootje lijkt, het Corgi Toys-effect, vooral als je de auto op foto's ziet, wordt vooral veroorzaakt door de 20' velgen waar ie op staat.
Zelf vind ik dat ie sinds eind November, op zijn tamelijk saaie vijfspaaks 18' Dezent velgen waar de winterbanden (Pirelli 235x65) omheen liggen, duidelijk geciviliseerder en geproportioneerder oogt. Maar tegen eind maart ben ik die Dezent velgen waarschijnlijk weer beu, veel te decent, en wil ik allicht niets liever dan met de extravagante 20' tienspaaks te lente tegemoet.
Mijn CrossCabi is, helaas, een grijze - gun metal grey - maar de drie andere die hier in CH te koop stonden waren zwart, dus... Wachten tot de enige crême-kleurige die er in CH (daar woon ik) rond rijdt op de markt zou komen, leek me een mijl op zeven. De rompslomp van zelf een Amerikaans of Canadees exemplaar importeren wilde ik mezelf ook liever besparen. Een grijze dus. Ik overweeg wel hem te laten wrappen, Maar ben er nog niet uit welke kleur. Crême-wit, kanarie-geel, wijnrood, carbon?
Van binnen heeft ie anthraciet lederen bekleding icm kittige houten inlegpaneeltjes.
De reacties van collega's en medeweggebruikers op de CrossCabi lijken die van de pers nogal te loochenstraffen. De schouderkloppen en opgestoken duimen vieren hoogtij. Ook van collega's en buren die normaal gesproken niets met auto's hebben. Op parkeerplaatsen word ik geregeld door wildvreemden aangesproken.
KEUZE
Waarom heb ik deze excentrieke cabrio verkozen boven andere ongeveer even dure en kwalitatief vergelijkbare 4-zits cabrio's zoals de C70, de E-klasse van Mercedes, de A5, de 3- en 4-serie van BMW, de Infinty GT en de Lexus IS 250C?
EEN RIJTJE PLUSSEN
+ veilig, dankzij o.m. 4WD en actieve rolbeugels en hoofdsteunen en heel veel extra kilo's staal
+ CVT - smoother dan dat gaat niet (heb ik ook in de Outlander 2.4 CVT mogen ervaren)
+ niet alleen voor een cabrio een ruime auto - kun je met je hele gezin mee op vakantie
+ een échte, heuse, onvervalste 4-zits cabrio (de achterpassagiers zijn geen stiefkinderen, kom daar bij de anderen maar eens om)
+ fasoenlijke, waardige in- en uitstap - je 'valt' niet in de auto, en je hoeft je er niet uit te hijsen , ook achterin zelfs met dichte kap niet! Kun je je oude moedertje nog eens meenemen.
+ hoge zit en dus prettig rustig verkeersbeeld
+ behoorlijke kofferruimte - ook met open kap (bij de Infinty past dan zelfs je broodtrommel er niet meer bij)
+ zeer luxueus (t/m verwarmde memory-seats, verwarmbaar en el. verstelbaar stuurwiel, 'hot air bubble', keyless entry & go, achteruitrij-camera, etc. etc. etc.)
+ voorbeeldige ergonomie (o.a door 2 afzonderlijk schermen voor navi enerzijds en boordcomputer/audio/telefonie/etc. anderzijds - in mijn auto althans)
+ enigszins tot behoorlijk terreinwaardig, dankzij voldoende grondspeling, korte overhangen, 4WD-Lock - i.i.g zeer 'wintertauglich': een Cabrio voor elke dag in alle vier jaargetijden
+ erg stil dankzij zijn smeuïge 3.5 V6 met 265 pk, 340 NM
+ voldoende goedgeplaatste bekerhouders en voldoende functionele vakken en vakjes en laatjes voor allerlei 'Kleinkram'
+ zeer veel beter weggedrag dan je zou verwachten op basis van een aantal (beslist niet alle) vnl. Duitse en Amerikaanse persberichten. Chauvinistische kift...?
+ lichter edoch tevens scherper sturend dan je zou verwachten op grond van idem dito
+ ook met gesloten kap binnenin een lichte en luchtige auto (o.a door de lichte dakhemel, de zeer grote zijvensters en het koddige extra panoramadakruitje voor de achterpassagiers)
+ gesloten niet plots een zielig afleggertje van de coupé-versie, maar een serieus imposante unieke verschijning
+ hier in CH beduidend exclusiever dan de zoveelste Ferrari California, Aston Martin Volante of Bentley Continental GTC, nog te zwijgen van Mercedes SL's en Maserati GranCabrio's die je hier op iedere straathoek tegenkomt
(totale produktie 7000 stuks - waarvan 98% in N-Amerika rondrijdt, waar ie ook door Nissan North America van 2011 tot juli 2014 gemaakt en verkocht werd )
En dan vergeet ik vast nog het één en ander!
De concurrentie kan de Murano ieder op zijn beurt slechts op enkele punten bijbenen, op een enkel ander wellicht zelfs aftroeven, maar heeft uiteindelijk im Grossen und Ganzen behoorlijk het nakijken.
MINNEN
Minnen zijn er natuurlijk ook te noteren, al zijn het er niet veel:
- het koetswerk voelt bij lage snelheden op slecht wegdek niet zo ongenaakbaar als bij zijn dichte broertje (doen ze in Stuttgart beter)
- gesloten niet bijzonder overzichtelijk (maar welke cabriolet is dat wel?)
- het verbruik is stevig (1:9 à 1:8 - doen de Duitse Drie een stuk beter)
- sigarettenaansteker en asbak ontbreken
- geen LED dagrijverlichting
- bij het sluiten van de portieren met open dak zwabberen de portiervensters (in geval van omhooggedraaide zijvensters natuurlijk) hier scoort m.n. Audi punten t.o.v. de Cross Cabi
- restwaarde is uiteraard problematisch: ik zal er tien jaar mee moeten rijden (lijkt nu geen punt, maar als over 6,7,8 jaar het gelazer met de kap begint - want een keer begint het, kun je gif op nehmen met een Cabrio...)
- de kap is alleen stilstaand te openen en sluiten
DE PRAKTIJK
Deze bijzondere Nissan heb ik nu bijna een jaar in mijn bezit. Al is het mijn daily driver, toch heb ik het afgelopen jaar slechts 3000 mls met de cabriolet gereden. Aan het verbruik til ik dan ook niet zo zwaar. De keerzijde, een fantastisch soepele motor met bergen kracht, waardeer ik zo zeer dat daarmee het knagende milieu-geweten gesust kan worden.
En niet alleen de motor is soepel. Alles aan de auto is soepel, moeiteloos. Hij stuurt lekker licht, reageert prompt op gas- en rembevelen. Wegligging? Superb! Comfortabel, maar niet deinerig. Gewoonweg probleemloos. Het is weliswaar geen bochtenridder maar nooit voel je de
bijna 5 meter en 2150 kg waar je mee onderweg bent. Dit i.t.t. onze gezinswagen, de XC90, even lang even breed even zwaar. Een verschil van dag en nacht! Het is niet voor niets dat mijn vrouw steeds vaker de mijne meeneemt, zelfs nu, in de winter.
COMFORT wordt in deze Amerikaanse Jap sowieso met hoofdletters geschreven. De ruimte in de auto is overweldigend. De voorstoelen, fauteuils gewoon. De achterbank, een Sofa! Voorts gescheiden automatische airco en verwarming, kinderlijk eenvoudig te bedienen. Het verwarmbare stuurwiel voel je opwarmen in je handen - duurt 10 seconden, is het warm. Niet lauw, warm.
Instaphulp voor achterpassagiers: voorstoelen schuiven en klappen electrisch. De rechter voorstoel zelfs per knopdruk vanachter het stuur.
etc etc .
PUNTEN VAN KRITIEK
Hoe blij ik ook met mijn auto ben, voor kritiekpuntjes hoef ik echt niet op kleine slakjes kleine snufjes zout te leggen. Integendeel, de CrossCabrio is verre van perfect. Je kunt in menig opzicht merken dat Nissan niet die jarenlange ervaring heeft met het bouwen met luxe cabrio's die bijvoorbeeld Mercedes wél heeft.
- Het leer in het interieur beschadigt licht. Is zeer zacht. Voelt zalig aan, maar had voor dat geld beslist robuuster gemogen.
- die 23 seconden voor het openen/sluiten had ik onderschat- als je een beetje aan het toeren bent heb je natuurlijk alle tijd, maar dat doe ik niet of nauwelijks, toeren. Voor een vervoermiddel voor elke dag is het natuurlijk hartstikke onhandig om de kap niet al rijdende te kunnen bedienen.
- geen dagrijverlichting, terwijl hier in CH sinds 1 januari 2014 licht overdag verplicht is. Laat ik bij de eerste beurt, in maart, inbouwen.
- regensensor ontbreekt
- 'veiligheidsriem-aanreiker' ontbreekt. Niet gemerkt bij mijn proefrit. Toen heeft de garagist hem natuurlijk aangegeven...
- bij stromende regen even nadenken voor je het portier opent.... Het dak is smaller dan de rest van de auto en regengootjes ontbreken uiteraard. Het stroomt naar binnen!
- achterpassagiers zitten bij snellere ritten behoorlijk in de wind. En zonder achterpassagiers beginnen de veiligheidsriemen achterin bij omlaag gedraaide vensters hoorbaar te klapperen boven de 100 kmh. En alles wat je op de achterbank had gelegd - waardepapieren, belangrijke contracten, hoedjes - je bent het kwijt. Nu rijdt ik vrijwel uitsluitend binnenweggetjes waar een max. snelheid van 80km geldt, maar de verleiding om de V6 even - heel even maar - op zijn staart te trappen is vaak groot, té groot. Blijven nadenken dus, en zonodig achterzijvensters omhoog.
- Bagage-ruimte is idd zéér behoorlijk voor een cabrio (300 Liter bij dichte kap, 200 open), maar had van mij nog wel iets ruimer gemogen.
SLOTSOM
Voorlopig ben ik - uiteraard - elke dag nog zeer in mijn nopjes met deze unieke kar! Er zijn immers, zeker bij een Cabrio, dingen die je voor lief neemt.
Een update volgt na de eerste beurt. Tot die tijd kan ik de volgende AW-rijtest aanbevelen:
http://www.autoweek.nl/autotest/2130/nissan-murano-35-v6
En vergeet de youtube introductievideo bovenaan deze review niet te klikken!
.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren