Mazda 323 F 1.8i GLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto kocht ik omdat ik hem zo mooi vond. (Rose Mica) Ik ben vrij snel terechtgekomen bij de fanatiekelingen van de Mazda 323F Club Holland en op die manier heb ik de auto van binnen en van buiten leren kennen.
Bekende ’problemen’ zijn de homokineetrubbers en de bovenkant van de radiateur. Het benzineverbruik ligt aan de hoge kant (1:10) en daarmee is het rijtje wel compleet.
Toen ik de auto kocht heb ik er een K&N Sportluchtfilter in gemonteerd, de uitlaat vervangen met een Remus sportdemper, een GT-spoilertje gemonteerd, verlaagd, de middendemper verwijderd en de catalysator vervangen met een catvervanger van EPS. Deze moet er elk jaar voor de keuring weer even onder gehangen worden omdat het ding fysiek aanwezig moet zijn ten tijde van de keuring.
Van 2004 tot medio 2006 heeft de auto stilgestaan. We hadden op dat moment twee auto’s en dat was financieel niet haalbaar. De auto is dus geschorst uit de wegenbelasting en heeft een jaar buiten stil gestaan en vervolgens nog ruim een jaar onder een afdak. Toen ik de auto na die tijd wilde starten, bleek de accu leeg. Ik heb er voor nood een andere accu ingezet en de auto startte alsof ik er gisteren nog in gereden had. Sleutel omdraaien en lopen...Binnen 3 seconden!
Een onverwoestbare auto. Nergens roest, geen rammeltjes, verbruikt nagenoeg geen olie ,presteert altijd en heeft een werkelijk fantastische wegligging. Het is dan ook met pijn in het hart dat ik hem moet inruilen als mijn nieuwe auto rijklaar is. Een ruimere auto, want, ook al past het kinderzitje prima op de achterbank, het in de stoel zetten en uit de stoel halen van een peuter valt niet mee als je 1.95m bent en je de toch al lage coupé verlaagd hebt.
Kortom; een onderhoudsvrije auto! Zodra ik de kans krijg komt er zeker weer een Mazda voor de deur te staan. Tot die tijd moet ik het doen met een niet nader te noemen Duitser.
PROBLEMEN
De auto is nu 14 jaar oud en heeft geen grote problemen gehad. (Eerste eigenaar hield NAP-boekje bij)
*Scheurtje in de bovenkant van de radiateur.
*Rubbers homokineet
Verder zijn er -afgezien van de normale dingetjes als oliefilter, ruitenwissers, bougies etc- nooit problemen geweest!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Lezersreacties (0)
Reageren