Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos
Geslaagde compromissen

Aan betaalbare coupés was in de jaren 90 geen gebrek. We zetten er precies dertig jaar geleden twee bij elkaar, de Hyundai Scoupé en de Mazda 323 F (een vijfdeurs met een coupé-achtig voorkomen), om eens te kijken welke van deze twee de beste keuze was als je ook nog een enigszins praktisch inzetbare auto wilde.
Hyundai was begin jaren 90 nog een merk dat veel te winnen had in Europa. Tegenwoordig is het niet meer weg te denken uit het straatbeeld, toen was dat wel anders. Met de Scoupé zetten de Zuid-Koreanen een auto in de markt die een aardige imagoboost moest geven. Een leuk gelijnde coupé voor een schappelijke prijs. 'Veel voor weinig', daar zijn wij Nederlanders vaak gek op. De Scoupé was dan ook betrekkelijk succesvol in ons land. In topjaar 1991 werden er 1.552 van verkocht. Ondertussen beleefde de Mazda 323 zijn hoogtijdagen, met 1990 als topjaar. Dat jaar werden er maar liefst 16.142 323's verkocht. Dat was zeker niet alleen aan de reguliere 323 te danken, de flitsend gelijnde 323 F deed een leuke duit in het zakje.
Kortom; twee auto's die met hun uiterlijk én prijskaartje genoeg mensen naar de showroom wisten te lokken. Wij wilden wel eens uitzoeken hoeveel ze elkaar in een regelrechte confrontatie ontliepen. Mazda had immers al een naam, Hyundai was zich nog enigszins aan het vestigen. Daarbij was de filosofie achter de twee ook verschillend. De Scoupé was een coupé pur sang met zijn twee deuren, de 323 F deed zich voor als coupé, maar had wel mooi twee portieren extra. Dat laatste bleek een voordeel, want instappen achterin was veel eenvoudiger bij de Mazda dan bij de Hyundai. Toch vonden we het bij de Scoupé niet tegenvallen. Daarbij was de bagageruimte in de Scoupé weliswaar kleiner dan in de 323 F, hij was wel makkelijker toegankelijk dankzij een lagere tildrempel. Ook het zicht naar buiten was in de Scoupé beter voor elkaar. Dat vonden we bij de 323 F echt tegenvallen, door de dikke stijlen achter.
Eenmaal op pad met de twee, viel toch wel op dat de Mazda wat verfijnder was dan de Hyundai. De 323 F liet zich licht en kort schakelen, waar de Scoupé een bak met wat langere slagen en zwaardere bediening had. Ook merkten we dat ons testexemplaar, die geen stuurbekrachtiging had, zich nogal zwaar liet sturen. Te zwaar naar onze smaak. Stuurbekrachtiging was wel leverbaar op de Scoupé en dat was dan ook een must. De 323 F moest het ook zonder stuurbekrachtiging stellen en daarin mistten we het duidelijk minder. Op motorisch vlak legde de Scoupé het ook af. De 1.5 die daarin dienstdeed, was rumoeriger en minder pittig dan de 1.6 in de 323 F. Voor- en nadelen voor beide auto's dus, met als belangrijkste kanttekening dat de 323 F 3.000 gulden duurder was dan de Scoupé. Maar ... "Mede omdat de Mazda plezieriger is in de omgang, is de auto zijn hogere prijs waard", concludeerden we.
Welke van de twee zou jij hebben gekozen? Laat het weten in de reacties!
Lees ook

Private lease: één bedrag voor alles maar let op de addertjes onder het gras

Kennismaken met de Opel Corsa B - Uit de Oude Doos

Mitsubishi Lancer diesel: 'geen straf' - Test - Uit de Oude Doos

Een eerste glimp van de Porsche 911 996 - Uit de Oude Doos

Citroën Xantia - Eerste kennismaking - Uit de Oude Doos

Met een Citroën ZX naar Moskou en terug - Uit de Oude Doos
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.