Mazda 323 F 1.8i GLX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 207.800 km |
Van frans, naar japans!
- 206.800 km
Nadat ik mijn Peugeot in september een kromme achteras bezorgde door een betonnen muurtje te raken, ging ik langzaam aan opzoek naar een vervangende auto. Na uitgebreid zoekwerk en veel overdenken was de Mazda 323F één van de meest interessante opties. Per stom toeval kwam ik een particuliere advertentie tegen voor een 323F, waaraan alles leek te kloppen. De auto zag er relatief netjes uit, had recent nog onderhoud gehad (altijd een goed teken), nog 10 maanden APK en een schappelijke vraagprijs. Toen ook de proefrit geen bijzondere kuren deed ontdekken besloot ik: deze auto wordt van mij!
Enkele dingen die opvielen bij aankoop (en in de dagen daarna):
-Motorolie erg oud en zwart, niet al te hoog oliepeil
-V snaar piept behoorlijk als de motor koud start (tussen de 10 seconden en een minuut lang)
-Banden zijn de verkeerde maat (195/50/15 ipv 195/55/15)
-Tellerverlichting is slecht. tellers zijn nauwelijks leesbaar 's nachts
-Raar geluid bij snelheden van 80 km/u of hoger, alsof er een slag in een wiel zit, Vermoedelijk een wiellager versleten.
-Antennemotor doet het niet
-Rondom de auto de nodige parkeerdeuken, afgebroken interieurdelen, ontbrekende schroeven & bouten etc.
Kortom: geen hele ernstige gebreken, maar wel de nodige klussen te doen komende tijd! Ik begin met een beurt, welke ik van plan ben over een week te gaan doen. Dan horen jullie meer!
Eerste onderhoud
- 207.800 km
De afgelopen dagen ben ik langzaamaan begonnen wat onderhoudswerkzaamheden te doen.
Om te beginnen: banden. In de schuur lagen nog 2 toyo proxes banden in goede staat. bij de sloop trof ik een net setje michelins aan.
totaalprijs incl montage & balanceren: € 110,-
Bij montage van de banden bleek echter dat een ashoes gescheurd was, bij nader onderzoek was ook de homokineet beschadigd en zat er wel erg veel speling op de fuseekogels. homokineet gelaten voor wat t was, wel opnieuw goed ingevet en de ashoes vervangen. fuseekogels moet ik zeer binnenkort maar eens doen. Verder waren 3 van de 4 velgen krom, wat het 'slag in mn wiel' verklaart. alles is wel gebalanceerd, en de auto rijd en stuurt al stukken beter.
Kosten: € 103,-
Verder: motoronderhoud. Via internet de volgende onderdelen besteld:
- motorolie (castrol gtx 10w40)
- bougies (bosch)
- luchtfilter (mann)
- oliefilter (mann)
reeds de olie ververst en bougies vervangen, ik heb nog niet gereden, maar stationair loopt de auto al een stuk rustiger en stiller.
Kosten: € 70,-
Tot slot: de koplamp aan de bestuurderskant werkte niet helemaal lekker. van de lokale sloop heb ik en vervangende bedradingsset aangeschaft en geplaatst.
Kosten: € 10,-
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank
