Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 1.3i Millionaire |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 231.000 km |
- 231.000 km
Deze auto heb ik bijna twee jaar geleden gekocht en rij er sindsdien met veel plezier in. De vorige auto, een roestig Starletje uit 1988 moest weg omdat er hoge onderhoudskosten aan zaten te komen. Ik ging op zoek naar een vervanger en kwam uit bij de 323.
Ik heb eerst nog gekeken naar Toyota Corolla's van dezelfde leeftijd, maar vond ze te te veel kosten in vergelijking met de 323's. Reputatie is duur blijkbaar. Uiteindelijk kwam ik uit bij deze 323. Een nette rode 1.3 met 184.000 km op de klok. Het was de 'sport' uitvoering met 13" lichtmetalen velgen en meegespoten spiegels. Ik moest een beetje lachen om deze 'sport' aanduiding, want behalve de rode kleur en het lichtmetaal is er weinig 'sport' aan deze auto. Maar ach, what's in a name. Bij de prijs van 1350 Euro heb ik een nieuwe distributieriem en een Hella 3e remlicht erbij onderhandeld.
Na bijna twee jaar ben ik nog steeds heel tevreden met deze auto. Ik heb er zelfs met volle bepakking enkele bergpassen mee gereden. Een kwestie van de juiste versnelling pakken, maar hij trok het goed. De afschrijving is te verwaarlozen en de onderhoudskosten zijn laag. Ik rij bijna 30.000 km per jaar met deze auto en hij heeft me nooit in de steek gelaten. Het grootste probleem tot nu toe was een doorgeroeste en vervolgens afgebroken uitlaat. Deze kon echter nog gelast worden. Verder heb ik alleen regulier onderhoud gehad.
Ik vind de auto vrij zacht geveerd, wat comfortabel is, maar daardoor helt hij wel vrij sterk over in bochten. Ook tijdens het remmen duikt hij nogal in de veren. Boven de 100 km/u is hij vrij gehorig, maar dit stoort niet echt. De 75 pk (of wat er nog van over is na 231.000 km) is wat magertjes, wat vooral merkbaar is op de snelweg tijdens het inhalen.
De leeftijd begint de laatste tijd wel een beetje op te spelen. Zo beginnen de deurrubbers te lekken en stroomt er tijdens een regenbui een mooi straaltje water via de linker achterlichtunit naar het reservewielcompartiment. De 'stop' in dit compartiment staat dan ook altijd gedeeltelijk open voor de afvoer. Verder is het slot van het linker portier bijna versleten en de achterklep kan alleen nog van binnenuit geopend worden. De koelwatertemperatuur blijft erg laag, wat gedeeltelijk opgelost wordt door een stuk karton voor de radiateur te plaatsen. De verwarming deed weinig tot niets, wat tijdens de koude winters leidde tot gebruik van dekens, handschoenen en dubbele sokken. Na het schoonmaken van de slangen is dit probleem iets minder, maar echt warm wordt het nog niet.
Van roest heb ik nog weinig last, de onderkant ziet er nog piekfijn uit. Alleen op de dorpel van de achterklep zitten een paar roestplekken.
Ik hoop nog een paar jaar met deze auto te kunnen rijden, maar verlang stiekem toch wel naar een auto met betere handling en ietsie meer vermogen...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Mazda 323 (1991) - In het Wild

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's
