Mazda 323 1.3i LX (1993)

autoreview

Mazda 323

Signalement

Uitvoering323 1.3i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf1995
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst151.000 km
Lezerswaardering: 6%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Monument

  • 151.000 km

Deze auto heb ik van 2002 tot 2010 in mijn bezit gehad. Het jaar van aanschaf hierboven klopt dus niet, maar correct invoeren lukte me nog niet. Deze Mazda was de opvolger van de Renault Express diesel uit 1990, mijn eerste autootje.
Het verkleurd rode (eerder roze) wagentje heeft me in al die jaren nooit laten staan. Dat wil zeggen, behalve die twee keer dat ik mijn binnenverlichting had laten branden en de accu leeg was getrokken.

Eigenlijk heb ik niet zoveel te melden, om de simpele reden dat er hoogstzelden iets mis was. Daarom schrijf ik een korte review, om het wagentje toch nog een -verlaat- monument te bezorgen :-). Ergens hoop ik dat er nog iemand mee rond rijdt.

We kochten de Mazda bij een onafhankelijke garage op Walcheren, voor 3800 euro. De auto was toen negen jaar oud en had slechts een 70000 km gereden. Op dat moment was de kleur nog min of meer origineel, maar onder invloed van zonlicht en weer veranderde dit met de jaren in zuurstokroze. Dat kwam de inruilwaarde later niet ten goede....

Stuurbekrachtiging en een autoradio moest ik ontberen. Ook het interieur was niet anders dan Spartaans te noemen. De ramen moest je handmatig bedienen en de achterraampjes gingen met een simpel hendeltje op een kier. Alleen de hoedenplank ging al snel stuk.

De 1.3 zestienklepper met injectie was bepaald rap te noemen. Superzuinig was de auto niet direct, maar een op 13 was goed haalbaar. 550 a 600 km op een tank was goed te doen. Tel daar 67 euro wegenbelasting per kwartaal bij op en met gemiddeld 10000 km per jaar was ik niet duur uit.

Beurten, kleine reparaties/vervangingen en apk kostten bij de onafhankelijke garage in Goes meestal rond de 250 a 300 euro per jaar. Los daarvan moest er twee maal een nieuwe uitlaat onder in die acht jaar. Helaas liep ik bij een verkeerd ingeschatte manoeuvre wel een keer wat oppervlakkige blikschade op aan de rechterdorpel.

Op tijd en stond peilde ik olie en checkte ik de koelvloeistof. Nooit was er een druppel verbruikt. Winter 2009 was de Mazda op een ochtend veranderd in een ijsklomp. De portieren zaten muurvast, maar via de achterklep kon ik naar binnen klauteren. Eenmaal gezeten startte de motor zonder enige hapering. Hoe doen die Japanners dat toch?

Najaar 2005 ontdekte ik een roestgat in een dragend deel achter de radiateur. Apk-afkeurpunt. Maar de garage laste er voor enkele tientjes een plaatje tegen aan en daarna heeft dit nooit meer problemen gegeven.

De jaarlijkse apk was altijd een bang moment, maar slechts de allerlaatste keer (begin 2009) waren er echt problemen. De benzinetank lekte en het liep flink in de papieren om de 323 weer door de keuring te krijgen.

In 2009 begonnen ook steeds meer roestblazen op te duiken, ramen gingen erg klemmen bij het open en dicht draaien, en werd duidelijk dat de auto zijn beste tijd wel had gehad. Toch kostte het me nog een half jaar om te wennen aan het idee dat de 323 niet het eeuwige leven zou hebben.

Vanwege mijn ervaringen met Japanse auto's wilde ik eigenlijk een nieuwere Mazda 323 of 626 of Toyota Corolla/Carina E kopen, toen zijn tijd eindelijk gekomen was. De prijzen waren toen echter nog aan de hoge kant, of de auto's waren in zelfde of zelfs mindere staat als mijn oude Mazdaatje. Latere jaargangen van Mazda willen wel eens flink roesten, ontdekte ik. Bovendien werd ik niet vrolijk van de inruilwaarde van de oude schicht. Vaak keken garagisten nauwelijks en noemden ze lukraak een beledigend laag bedrag. Uiteindelijk ruilde ik de 323 vlak voor het aflopen van de apk-periode in en kreeg ik nog 250 euro...

Pluspunten:

-Uitermate betrouwbaar
-Betaalbaar in aanschaf
-Lage onderhoudskosten
-Redelijk zuinig
-Pittige motor
-Slijtvast interieur (op hoedenplank na)
-Duidelijke bediening

Minpunten:
-Spartaans interieur
-Hier en daar wat roestgevoelig
-Karige veiligheidsvoorzieningen (geen airbag)
-Inruilwaarde viel tegen
-Rode lak verkleurde enorm
-Geen stuurbekrachtiging in deze uitvoering

Een goede auto hoeft dus niet duur te zijn, zolang je je niet gek laat maken door marketingpraat of wat anderen vinden. Vrienden en kennissen geven bedragen uit aan onderhoud en reparaties van hun nieuwe auto's waar ik van schrik. Mazda's hebben nooit dezelfde reputatie gekregen die Toyota's intussen wel hebben. Maar op de Engelse autowebsite Honestjohn.uk staat de betrouwbaarheid van deze Mazda's als 'briljant' omschreven. Beter kan ik het niet zeggen.

Rijdt nog steeds

Even gecheckt via de RDW-site en de dappere Mazda rijdt nog steeds. In april moet íe apk gekeurd zijn.

gesloopt of geëxporteerd?

  • 151.000 km

De laatste keer dat ik dit kenteken checkte kreeg ik de indruk dat de auto is geëxporteerd of anderszins verdwenen is. Saluut ouwe Mazda :-)

nog even dit

  • 151.000 km

Ik zie af en toe van deze 323's rijden. Zoek je een goede, simpele en oerbetrouwbare auto, kijk dan niet verder. De wegenbelasting zou nu op 76 euro per kwartaal uit komen.

Ze kosten minder dan een Toyota Starlet uit dezelfde periode, maar ik betwijfel sterk of deze Mazda's minder goed zijn.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens