Mazda 323 (1995)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 330.000 km |
Een zwervend leven met een mazda
- 330.000 km
Deze mazda 323 hatchback sport kreeg ik in de zomer van 2000 mee van de Mazda garage Hartgerink en Klomp in Hoofddorp. Ik reed citroen BX, was ziek en een therapeut dacht dat het aan de vering van die auto lag. Meneer Hartgerink geloofde er niks van en zei hier heb je een auto ga maar rijden kom over 14 dagen maar terug en je hoeft hem niet te kopen. Eerst een 121. maar die was binnen 15 minuten terug. Daarna gaf hij deze mee. Deze auto was 5 jaar oud en had 30.000 km gereden. In het begin had ik wel moeite met deze auto. Te klein, te weinig bergruimte, bank kon niet plat. (Later bleek de zitting eruit te kunnen) Maar met dakdragers, een aanhanger, een caravan, een fietsendrager werd deze auto wel mijn vriendje. In 2005 hing ik een kipcaravan erachter waarmee ik naar Portugal vertrok. Paar maanden later kocht ik een bus en de mazda ging in de verkoop bij een auto garage. Na 3 maanden heb ik de bus terug gebracht en de mazda weer terug gehaald. Niemand wilde dat oude barrel kopen !!! Zei die garagehouder. In 2008 vond een verkoper van Hartgerink en Klomp het wel tijd dat ik naar een andere auto ging kijken, want er mankeerde nu zoveel aan dat de auto, dat hij het niet meer waard was. Dus het lijstje klachten nam ik mee naar Peter van der Pols in Bennebroek. Peter werkte het lijstje af en de auto bleef jaar na jaar door de keuring komen. In 2018 Verhuisde ik naar Hongarije. De auto zou geimporteerd worden. Hongaren zouden er wat aan opknappen. Maar wat ze hebben gedaan weet ik niet. Het jaar erop zakte de auto door de brug in Amsterdam. Gelukkig is mijn huidige automonteur een oldtimer garage die goed kan lassen, dus ook die overlijdenspartij werd weer opgelost. Inmiddels is deze auto 22 jaar in mijn bezit. Ik ben de 2e en 3e eigenaar. Ik heb er 3 ton mee gereden. Talloze keren tot zijn nok volgeladen + volle aanhangers erachter, in allerlei landen in de bergen, slechte wegen, dwars door bossen, modder, zand, sneeuw en ik heb 4x stil gestaan. 1 keer met een lekke band door een bierflesje, 1x met een lek ventiel en 1x met een lege accu. En 1 x na een waterbad in Bordeaux toen begon ie te stotteren, maar na een bougiessleuel te hebben gekocht, omdat het mis ging met de franse anwb en de bougies te hebben laten drogen reed ik weer fluitend naar nederland. Vroeger was ik helemaal waus van mijn honda civic. Maar deze auto is niet kapot te krijgen. 1 minpunt de carosserie roest wel behoorlijk er is al veel keren aan gelast. Maar de sport is wel om er zolang mogelijk in te blijven rijden. Mazda 323 is top. Verbruik: Toen ik hem kocht reed ie ruim 500km per tank en met de caravan 350km per tank. Nu 300.000 km verder is het verbruik nog net zo. Olie hoef ik bijna nooit bij te vullen. Er passen 13 bananendozen in. Slapen op de achterbank gaat ook goed heb ik onderweg naar Portugal uitgevonden met de fiets achterop.
Update: 25-11-2022 weer door de keuring gekomen. Hahaha.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.