Mazda 323 1.3i GLX (1992)

autoreview

Mazda 323

Signalement

Uitvoering323 1.3i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf201.000 km
KM-stand laatst264.150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nadat peugeot 106 het had begeven, toch maar weer voor een japanner gekozen. Deze mazda 323 via marktplaats gevonden en gekocht voor 450 euro in mei 2008. Zag er goed uit, enkel wat gebruikersporen, nog 10 maanden apk en reed goed.

Bij het naar huis rijden, viel op dat de temperatuur opliep naarmate de snelheid opliep, maar hij bleef binnen de norm en daarom niet meteen naar laten kijken. Hij doet het consequent en wordt ook niet slechter. Bij 130km/h hangt het metertje hoog, maar binnen de norm, dus er is geen kans op directe motorschade. Andere kleine, minder belangrijke defectjes zijn een defecte sproeier bij de achterruitenwisser, loszittende antenne en een lekkage bij harde regen aan de passagiersdeur. Ben er nog niet uit of dit komt door een slecht rubber of via de dakrails/antenne. Alle geen directe noodzaak om naar te laten kijken.

Fijne auto om mee te rijden, geen strepentrekken, maar kan prima meekomen met het verkeer. Verbruik schommelt tussen de 1:13 en 1:15, afhankelijk van de rit. Ook verschillende malen met een aanhanger gereden, dit merk je wel goed, maar hij kan er wel mee overweg. Stuurbekrachting maakt het sturen licht, maar op de snelweg is dit iets te licht, waardoor het wat gevoelloos aanvoelt. Schakelen gaat zeer soepel en licht. Bij 2000 toeren kan er al worden opgeschakeld en rijdt de auto nog soepel. Bij 60 in z'n 5 gaat prima, ook dan nog genoeg trekkracht. Starten gaat altijd prima. Als de motor koud is, moet de startmotor 2 a 3 keer draaien, maar bij warme motor is het een kwestie van omdraaien en aanspringen.

Wat kleine euvels, maar meeste gewoon onderhoud. Hij heeft me nog niet laten staan, zelfs niet op vakantie naar Hongarije. Inmiddels ruim 35.000 km mee gereden voor zo'n 1000 euro aan aanschaf/onderhoud.

Problemen/onderhoud/kosten:
Juni 2008: Een schrapend geluid linksvoor. Meteen langs de garage gereden en het veertje van de remklauw was gebroken. Nieuwe remblokken en een revisiesetje voor de remklauw kostten zo'n 100 euro. De remschijf was niet beschadigd.

In februari 2008 de apk. De richtingaanwijzer naar links deed het al een tijdje soms wel en soms niet. De laatste weken deed hij het niet meer. Er bleek een contactje los te zitten in het relais. Totale kosten incl apk ca. 200 euro.

In juli 2009 een vakantiecheck en beurt gedaan, omdat ik wegens omstandigheden onverwachts met de mazda op vakantie ging naar hongarije. Ook meteen naar de verhoogde temperatuur op de snelheid laten kijken. De radiateur is vervangen omdat deze iets lekte en meteen de thermostaat, omdat het systeem toch open lag. Beide hadden geen effect op de koeling. De volgende stap zou de waterpomp vervangen zijn, maar deze reparatie (350 euro)vond ik het niet waard omdat het geen garantie zou zijn voor het oplossen van het probleem. Totale kosten van de vakantiecheck/beurt incl radiateur en thermostaat: 250 euro.
Totale reis van en naar hongarije geen enkel probleem voor deze 17 jarige mazda!

apk

  • 247.800 km

Na reparatie mag de auto weer een jaartje mee. Voor de apk moest er een remleiding voor worden vervangen, er zaten wat haarscheurtjes is, Verder zat er een gat in de dorpel van zo'n 12 cm, waar een stukje ingelast is. Totale kosten 430 euro.

apk afgekeurd

  • 264.150 km

Na weer een jaar vrijwel probleemloos te hebben rondgereden (accu vervangen) werd de apk een dure gelegenheid. De uitlaat moest geheel vervangen worden, flexibele remleidingen achter vervangen en de metalen delen geschuurd en getectyleerd ivm roestvorming. Verder nog wat kleine dingen als ruitenwissers en lampjes. De auto reed nog goed, alleen hikte af en toe, dus de boegies/kabels diende ook vervangen te worden (grote beurt).
Totaal was dit bijna 1200 euro, wat ik het niet meer waard vond om in de auto te stoppen. Ook omdat door een aanrijding de linkerkant over de hele lengte gedeukt en gekrast was.
Na 18,5 jaar en ruim 264.000km is de auto naar de sloop gebracht...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens