Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

autoreview

Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

Signalement

Uitvoering323 1.3i Millionaire
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf154.450 km
KM-stand laatst159.981 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Semi-oldtimer op LPG

  • 154.500 km

Hierbij schrijf ik mijn eerste review!

Hoe vaak zie je een Mazda 323 nog rondrijden?.... Lees vooral verder :-)

Ik heb altijd een in een mooie auto gereden, eerste auto was een Civic EJ9 1.4S van 1996, welke ik in 2010 heb gekocht, na een jaar met veel spijt een Renault Clio 1.6 gekocht (2006 model) echter was dit een flinke rammelbak en zoveel geld in gestoken dat ik na 1,5 jaar en wens om iets luxer te kopen de overstap heb gemaakt naar een zwarte BMW E92 320i uit 2008, mooie bruine sport bekleding, full opties, deze heb ik maar liefst 5 jaar gehad, echter vanaf het 3e bezit jaar, tussendoor wel nog een wat ouder auto gehad (Civic EJ/EK/ED) etc. , ik vond het sleutelen en werken aan oudere auto's eenmaal leuk en ik had graag een hobby ernaast, dit wat ik dus absoluut niet kon met mijn BMW E92..... men zal wel denken, jij bent gek, klopt ook...... Maar vind oudere auto's eenmaal en vooral in goede staat veel leuker om te rijden, dan iets moderns en dik, daarna nog een Seat Leon 1.6 TDI gehad, Seat Ibiza, Skoda Octavia 1.6 TDI (SAAAAAAI) waarbij we in de corona tijd steeds meer thuis gingen werken en ik afstand heb gedaan van het dieselrijden, niet vanwege het milieu maar voornamelijk omdat je al gauw 150-200 euro kwijt bent aan vaste lasten voor een auto, buitengewoon uitbuiterij!

5 tientjes in de maand qua vaste lasten, niet omdat het moet, maar omdat het gewoon ook zo prima kan, waarom nieuw rijden als het in een oude bak ook prima kan, weliswaar minder opties, luxe en de looks.... maar wel flink wat knaken per maand meer over ( Geen afschrijving, lage vaste lasten en simpel techniek )

Afijn, nu een zoektocht!...................

Ik was enige tijd op zoek naar een benzine auto van 1995 en/of ouder, het liefst van Japans afkomst (oersterk en techniek was flink moderner/beter dan wat er toen aangeboden werd, nog steeds trouwens!) na enige aangeschafte barrels in loop der jaren zoals bijvoorbeeld een Toyota Starlet 1.3 1992, (Te rumoerig, voelt te blikkerig aan, interieur oogt te iel, echter wel weer zeer rap, zuinig en kwalitatief goed in elkaar) voor gekozen om deze snel weer te verkopen, ik miste toch dat gevoel van echt rijden.... Daarna nog een Civic ED gehad 1.5 Automaat uit het jaar 1991, dat was echt een plaatje, zuinig, pittig, snel 9,5 seconden 0-100 en dat voor een 1.5, vier-traps automaat uit 1991 Wauw wat was ik er blij mee!, echter (zeer) snel erachter gekomen dat de motor nogal een slok koelvloeistof lust, bijvullen en na een half uur/uur compleet verdampt..... m.a.w. of een flinke revisie of een ander blok in..... Resultaat verkocht aan een liefhebber die er een ander blok en handgeschakeld versie van heeft gemaakt, carosserie was nog echt super goed.

Helaas na teleurstelling en teleurstelling zag ik toevallig een Daihatsu Cuore 3-deurs staan (2003) met alle opties wat je erop maar kon bedenken, maar 105D km (NAP), niet uit het jaar 1995 of ouder, niet dat echt rijden gevoel, maar wel de lage vaste lasten en veel opties Hmmmmm...... Wezen kijken en voor een lachwekkend bedrag mee kunnen krijgen, wat een pittig en zuinig karretje is dit zeg (Altijd 1:20-23) en met 4,5 tientje in de maand qua vaste lasten heb je een echt koekblik voor je deur... 13" velgen zwart gespoten, grille en chrome accenten zwart gespoten, spoiler zwart gespoten, opgepoetst, zag er echt puik uit en daarna helaas gekidnapped door mijn vriendin..... haha, maar nog wel steeds in bezit, ik rijd er zo af en toe mee, maar wat is dit simpel en fijn techniek..... Een echte Japanner.

Zoektocht kon weer beginnen, alweer, ja alweer... (Slapeloze nachten als gevolg, zoeken, zoeken en nog eens zoeken) Had ik een tweede auto nodig, nee, wil ik er zelf ook een, ja....

Fijn, daarna nog lopen zoeken en zoeken totdat ik in het Noorden van Nederland deze Mazda 323 1.3 Millionaire zag staan uit het levensjaar 1995 met 75 hele PK's (op benzine) en leeggewicht van 970 KG, dit alles inclusief LPG installatie welke in 2017 (95 duizend km) nieuw is geplaatst, 3 jaar tijd en 60D km ervaring belooft iets goeds!.... de vorige eigenaar is er erg zuinig op geweest, een Complete dinitrol behandeling is verricht, alle schokdempers, rubbers, veren, banden, remschijven, remblokken, remschoenen, remleidingen en vloeistoffen etc. waren dan ook onlangs vervangen, waar vind je dat nog....

Precies wat ik dus ook zocht, wezen kijken, stond er nog super strak bij, nette 15 inch velgen met nieuwe Dunlop banden. Een proefrit gemaakt, vond de auto wel luidruchtig (Slecht geisoleerd) , maar qua optisch en voornamelijk technisch staat echt super, geen kraak, gepiep, gekke of knarsende geluiden, volle benzine tank en halfvolle LPG tank en voor het geld waar ik hem voor kon overnemen.... absoluut de moeite waard, m.a.w. GEKOCHT!

Terugweg naar huis, helemaal trots.... weer in het bezit van een echte back to basic auto, geen stuurbekrachtiging, amper opties, ARKO, Sony CD Speler, super fijne stoelen, kwalitief goed interieur zonder scheuren, 90's geur.... Geweldig!

Prestaties, Verbruik en ervaring.

  • 158.749 km

Prestaties:
Op Benzine is de prestatie van het 1.3 blok 75 Pk in combinatie met 970KG leeggewicht ruim voldoende te noemen, het blokje wilt wel gaan, vooral hoog in de toeren.

Op LPG G3 zijn de prestaties iets minder, circa 5-10% minder koppel/Pk je merkt duidelijk dat je wat mist, vooral in de lage toeren menig bezem auto gaat je voorbij, echter vanaf 80 km/u in combinatie met de best korte versnellingsbakverhouding en hoog in de toeren merk ik het verschil in prestaties weer niet, vast iets met de afstelling, maar ik ben tevreden.

Verbruik:
Het verbruik schommelt een beetje, de benzine tank zit 4000KM later dan nog steeds bijna vol, paar KM op benzine en daarna weer over op LPG, verbruik op LPG is gemiddeld 1;11 (Sporadisch 1:12), niet super spannend voor een 1.3, maar vergis je niet het is toch wel een auto uit 1995 en het LPG verbruik is altijd 10-15% hoger als het benzine verbruik, tot zover ben ik er prima te spreken.... 400KM rustig rijden zorgt ervoor dat ik elke keer 18 a 21 euro (afhangend waar ik tank) mag aftikken aan de pomp, ik had 1:14 verwacht (volgens vorig eigenaar), maar dat is absoluut niet haalbaar, echter alsnog tevreden gezien lage lasten.

Rij-ervaring:
Je moet er van houden, maar ik vind het geweldig om een simpele auto te besturen met goed en degelijk ouderwets techniek, wat er niet op zit kan/gaat niet kapot, het verbaast mij wel steeds weer dat de auto nog steeds geen piepjes, kraakjes en/of trillingen heeft, 100-130 en geen enkel resonatie, trilling waar te nemen, de velgen zijn dan ook schadevrij en ogen nieuw, de Dunlop bandjes zorgen hier ook vast wel voor dat de wegligging ideaal is, bochten kan je echt met een flinke snelheid nemen, de auto helt absoluut niet over, dit kan en komt natuurlijk enkel doordat de gehele onderstel is aangepakt en alles Max 10-15 duizend km oud is... Verder het rijden zonder stuurbekrachtiging rijdt best fijn, geen gecorrigeer op de snelweg of wat dan ook, enkel tijdens het parkeren is het wel even zweten, maar agh... als dat het enige is!

Waar ik me wel aan stoor, is het matige geluidsisolatie welke is aangebracht, bij 60-100 wat ik het meest rij, heb je flink wat achtergrond muziek, echter met de nieuwe radio wat harder, compenseer ik het een beetje, dit is dan ook het enige minpunt van de Mazda 323.

1 Heuuuuule maand later

  • 158.750 km

Een update van mijn review, 5 weken en (flinke) nodige kilometers later.

Updates in de tussenperiode:
- Nieuwe mattenset aangeschaft
- Compleet interieur/exterieur goed schoongemaakt
- Radio met Bluetooth/Usb/Aux ingebouwd welke zorgde voor flink beter geluid, echt tevreden mee, speakers hoeven absoluut niet meer te worden vervangen.
- Telefoonhouder gemonteerd

Nog steeds trots met de aanschaf van de Mazda 323, in de tussentijd weer APK laten keuren, enkel twee fuse kogels moeten vervangen, paar tientjes later en de Mazda mog weer 14 maanden doorkarren om precies te zijn tot
Januari 2022 , kijk zo kan het dus ook!

Ik kreeg de complimenten van de Apk keurmeester, dat hij de Mazda 323 niet meer ziet in het huidig straatbeeld en al helemaal niet in deze geweldige staat, nergens Roest te bekennen, de 323 modellen gingen erg hard en snel te onder door de vele roest problemen, echter niet bij die van mij, dit maakt het weer uniek als ik over de weg rijd, sporadisch kom je er een tegen, zeldzaam maakt leuk!

VERKOCHT

  • 159.981 km

In de kerstperiode uit verveling gekeken naar andere auto's op LPG met wat meer pit en ik kwam uit op een Saab 9-3 2.0T LPG uit 2002 met ruim boven de 200PK aan vermogen.... ik kon beter niet gaan kijken, want ik was meteen verkocht..... wel moet ik melden dat deze een waslijst aan dingen heeft om aan te sleutelen, maar daar was de prijs ook naar..... kwalitatief zitten ze niet zo goed in elkaar als een Japanner, maar we gaan er wat van maken, de Mazda zal weer vrolijk rond rijden bij een auto liefhebber in omgeving Limburg, veel plezier mee!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens