Mazda 3 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 52 km |
KM-stand laatst | 9.600 km |
Met kont alstublieft....
- 9.600 km
Iedere drie jaar een nieuwe auto uitzoeken is best een luxeprobleem en op de één of andere manier wordt de keuze steeds lastiger. Met 70.000 kilometer per jaar stel ik een aantal eisen aan mijn auto. Fijn rijden is eis nummer 1. En zo veel mogelijk waar voor m'n geld. Mazda als merk was al een keer eerder in beeld geweest, in de vorm van een Mazda 6. Maar die werd in combinatie met een automaat te duur qua bijtelling. Dus de afgelopen 3 jaar met een Peugeot 308 2.0 Hdi automaat rondgetokkeld. Aan het einde van de drie jaar was ik blij dat ik iets anders mocht gaan rijden, de lol was er volledig van af.
Na een proefrit met een Mazda 3 5drs 2.0 benzine werd de 2.2 liter dieseluitvoering besteld. Handgeschakeld, Machine Grey, Skylease GT uitgevoerd en een sedan. Op een aantal rijhulpsystemen na identiek aan de GT-M uitvoering. Achteraf had ik gewoon de GT-M moeten bestellen. Heel iets meer bijtelling maar met alle opties. Maar goed, ik klaag niet.
De zilveren 18 inch wielen kon ik omwisselen voor de donkergrijze exemplaren (Winkelhorst Winterswijk bedankt). En dat staat een stuk beter.
Vanaf 6 juni tot en met nu heb ik er 9600 kilometer mee gereden, dus het nieuwe is er wel vanaf. Het rijden met de 3 is door de perfecte combinatie van dikke motor met 380 NM koppel en het strak afgestelde onderstel een verademing in vergelijking met de 308. De automaat mis ik geen moment. M'n Golf GTD DSG van twee auto's terug was een betere combinatie, maar die was qua prijs dik 8 mille duurder.
Positief tot nu toe: motor, onderstel, afwerking interieur en looks. De sedan vindt ik een zeldzaam mooie verschijning, zeker met de donkere wielen. Ik krijg veel complimenten, ook de nieuwwaarde wordt meestal veel te hoog ingeschat.
Minpunten: Hakerig schakelen. Van 1 naar 2 lijkt het of je de pook los moet trekken, inclusief bijgeluiden. Een aandachtspunt bij de eerste onderhoudsbeurt, over pak hem beet 3 maanden.
Het multimedia systeem is een ramp. Na het starten worden alle functies stapsgewijs opgestart en dat duurt een eeuwigheid. Wanneer je dan ook nog de achteruit inschakelt en de camera aangaat reset het systeem zich en begint het hele circus opnieuw. Twee keer per dag starten is niet zo erg, maar ik bezoek als schade-expert minmaal 8 adressen en om dan iedere keer vijf minuten te wachten tot de nieuwe route ingevoerd kan worden.... niet goed.
De kleine tank is ook jammer. Volgens de folder moet er 52 liter ingaan, maar bij na 42 liter en 750 kilometer staat de reikwijdte al op 0. Ik ben laatst doorgereden om te kijken of er echt 10 liter reserve in zit, maar op een gegeven moment werd het vermogen afgeknepen en moest ik naar een tankstation, met het hart in m'mn keel.
Op naar onderhoudsbeurt 1. Bij 20.000 kilometer. En dat is dan eigenlijk ook een minpunt. Normaal is 30.000 kilometer. Mazda dealer Eickhof in Apeldoorn mag z'n best gaan doen. Ze hebben de auto geleverd en mogen hem verzorgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.