Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Lexus Is300; Is300 Sportcross Automaat (2002)

autoreview

7
Lexus Is300; Is300 Sportcross Automaat (2002)
EJ van der Schaaff
  • EJ van der Schaaff18
  • Gebruikersreview
31 oktober 2016 om 07:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIs300; Is300 Sportcross Automaat
Versnellingen-1, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf168.718 km
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Lexus, wat is dat???

  • 215.000 km
  • 31 oktober 2016

In december 2013 kreeg ik een mooi bod op onze BMW 323i coupe.

De 323i kwam in 2007 in ons huishouden als opvolger van een BMW 525 TDs. In de jaren bij ons klom de kilometerstand van 160.000 naar 250.000km.

Mijn vrouw dacht dat ze best zonder auto kon....

Na een paar weken vond mijn vrouw het toch wenselijk dat er een auto voor haar zou komen. Met een budget van € 1000,- kocht ze aan Lancia Lybra, 2 liter 5 cilinder. Mijn god wat een auto. De 5 cilinder had zijn laatste onderhoud gehad in 2004 bij 121.000km. Op de teller stond inmiddels 255.000km Met een getande nokkenasriem die elke 70.000km vervangen moet worden een tikkende tijdbom. Maar het ding reed heerlijk. De 5 cilinder klonk zo gaaf als je op het gaspedaal ging staan. Paffarottie als je hem in de noten schopte. Maar door het gebrek aan onderhoud een risico...

Ik had mijn zin gezet op wat anders. De eisen waren simpel. 6 cilinder,
minimaal 200 pk,
airco,
leer,
eventueel een station,
bewijsbare kilometerstand met NAP.
Budget €7500

Er is dan niet veel keuze, BMW 330, Mercedes C of E Audi A6. Na het bekijken van een paar van deze Duitse bakken werd ik voorzichtig. Te veel import auto's met onduidelijke kilometerstanden, helemaal vol met accessoires of in Nederland gekochte, kale luizen, met hoge kilometerstanden.

Tot een maatje zei. "Kijk eens naar een Lexus IS 300" Een Lexus? Okay. Hij had zijn huiswerk gedaan en een auto op het oog. Een IS300 sedan met schuifdak, leer, automaat. Een keurige auto. De handelaar kort gesproken op vrijdag middag. Ja de auto is nog beschikbaar, al 2 maanden, bijna geen interesse.

Die zaterdag togen we naar het hoge noorden. Bij de handelaar bleek de auto "net" verkocht. Een half uurtje na mijn belletje was er iemand binnengelopen en had de na een ritje geld geboden en de auto meegenomen... Waarom de man ons niet even gebeld had?

In de auto via Autoscout gezocht naar andere IS-en in de omgeving. Een zwarte station uit 2002 in Hoogeveen. Ongeveer 1 uur rijden van het gat in Friesland waar we toen stonden.

Een uurtje later stonden we oog in oog met een verwaarloosde Sportcross. Ruim 1 ½ geleden ingeruild op een VITO zo vertelde de verkoper. Hij had nooit belangstellende gehad voor de Lexus. Dat was te zien. Gras groeide door de lichtmetalen wielen, het mos stond overal op de auto. De accu was dood, de start accu te licht. Pas met starkabels ging het blok rond. Na een 5 seconden draaide de 6 cilinder foutloos rond. Na wat bakkeleien over de prijs en een inruil van de Lancia kwamen we op €4500 uit. Met verse APK.

Sinds ½ januari 2014 staat de auto bij ons in de stal. Wat een gave bak! Voor velen onbekend, dus regelmatig geïnteresseerde vragen naar de auto. Het rijgenot is hoog. De auto is behalve snel ook zeer comfortabel. Voorzien van een briljante geluid installatie af-fabriek. Hoewel... De radio van Lexus overleed en de bijbehorende CD wisselaar is overleden en vervangen door een Pioneer dubbel din met carkit voor de GSM. Daarmee is alles beschreven wat er sinds aanschaf kapot ging.

Okay, 4 nieuwe Michelins en 2 remschijven en blokken. Het brandstof verbruik ligt op 1 op 9,7. Onderhoud bij de lokale auto onderhouder. Inmiddels hebben we er 45.000 km bijgezet en staat de teller op 215.000km.

APK en gaan

  • 217.520 km
  • 21 januari 2017

APK en gaan (217.520 km)

De IS staat eigenlijk te veel stil, dus hebben we onze leasbak uit de bijtelling getrokken. Dus komend jaar mag de IS weer aan de bak. Te samen met de MG en de Jag gaan we tegen de 20.000km prive maken.

De laatste 2 uiteraard alleen met passend weer. De onderhoudsbeurt is afgelopen oktober geweest bij 214.500km. Nieuwe olie/oliefilter, luchtfilter en een vracht controles. Dus deze keer een APK zonder onderhoud.

€ 39,95 voor de APK en een liter ruitensproeiervloeistof later stond ik weer buiten. "Aan zo'n Jap valt niks te verdienen" klaagde monteur.

Dit is de 2e APK sinds ik de IS rijd en ja, de 2e keer voor nog geen €40,- aan kosten. Verbuik is door de koude en de vele korte stukjes iets omhoog maar 1 op 9 voor een 3ltr automaat is heel niet slecht.

Remmen.

  • 226.319 km
  • 18 augustus 2017

De laatste weken trilt, knarst en piept de Lexus aan de voorkant. Hij staat regelmatig langere tijd stil omdat we over nog 3 auto's beschikken. Een korte check leert dat de schijven aan de voorkant tegen hun einde zitten.
Dus lokale held boodt nieuwe schijven en blokken inclusief montage voor €350,- voor de voorzijde. De Lexusdealer vroeg dat bijna per wiel.

Na een paar weken begon een rammel te klinken. Het blijkt dat de geleidde pennen van de remzadels ingesleten zijn en vervangen moeten worden. De dealer wil voor het vervangen van de pennen en de zadels ruim € 700 hebben. De pennen met zadels via Internet kosten een €120,- dus gaan we het zelf doen.

Verder blijkt de Lexus een heerlijk reismobiel. Snel en comfortabel. Verbruik zwerft op de korte ritten rond de 1 op 9,5 bij lange afstanden, Brussel en de Nubirgring retour zo rond de 1 op 10,4

Nieuwe voorbanden en een rammel opgelost

  • 231.264 km
  • 13 september 2017

De laatste weken rammelde er wat aan de rechter voorkant. Na wat zoeken door een lokale garage die niets vinden kon de Lexus dealer bezocht. Het bleek dat de geleide pennen van de remzadels versleten waren. Ze kwamen met een prijsopgave van €750,-

Via het Lexus forum kreeg ik de info dat het vervangen van de pennen in de meeste gevallen afdoende zou zijn en de beantwoorder van de vraag zette er ook een EBAY adres bij.

De pennen bestelt en met 4 dagen binnen uit Engeland. De kosten, €31,-

Omdat de voorbandan na ruim 45.000km aan vervanging toewaren heb ik de lokale bandenboer gevraagt om de banden te vervangen en de pennen te monteren.

Hij rekende voor het vervangen van de pennen €35,- en JA het lawaai is weg.

Ik koos voor GoodYear banden. Mijn eerste bevinding is dat deze meer lawaai maken op riggels en dergelijke dan de eerder gemonteerde Michelins.

De remreparatie kostte nu € 66 tegen €750 bij de Lexus dealer. Okay, zij zouden de remtangen reviceren en de pennen en de remzadels vervangen. Maar gezien het resultaat ben ik nu tevreden.

Time 2 move on

  • 236.421 km
  • 1 oktober 2017

Na ruim 3 1/2 jaar en bijna 70.000km werd de jeuk te veel....
Er moet wat anders komen...

Dus zette ik mijn, door een lokale handelaar als "incourant hok" afgedane Lexus op marktplaats. Met een prijs net even boven de beide anders Lexussen uit 2001 en 2002. Binnen 4 minuten na de plaatsing een Pool aan de telefoon, “Is your IS still for sales”… “What is your lowest price” “I want the price that I ask.” Een Piep, Piep, Piep, volgt. Dan niet!

Een uurtje later een appje, “Hello i’m Andrei from Poland…” samen appen we heen en weer over de auto. Hij wil hem graag hebben en komende week komen halen. Als voorschot wil hij €500 via Western Union overmaken. Nee dankje en ik leg hem het gezegde “boter bij de vis” uit. “I’ll be in touch” zegt hij.

Nog geen uur later een mailtje met 9 vragen over de staat van de auto, iemand die dit type auto lijkt te kennen. COOL. Na mijn antwoord volgen nog drie mails met vragen en een afspraak.

Zaterdagmorgen even over 9 uur, 3 heren aan de deur, Joris, met zijn vader en schoonvader. De auto wordt van alle kanten bekeken en beklopt. Tijdens de proefrit blijkt dat Pa een IS 200 handgeschakeld heeft, “Kohlere wat rijdt deze stiller, sneller en fijner dan de mijne.” Zegt hij een keer of wat. Weer bij mij thuis zet ik de heren aan de koffie en er wordt geplust en gemind. Ik zak een beetje in prijs en dan klinkt het “We moesten het maar doen”.

Een kwartiertje later staan we bij het postkantoor. Thuis wisselt het geld van eigenaar en als Joris met zijn schoonvader in de IS300 Sportcross wegrijdt slik ik een traantje weg.

Twas wel een briljant gave auto!

Kijk nou dan!

  • 280.000 km
  • 17 augustus 2019

En dan in eens sta je oog in oog met je oude bolide op een plek waar hij al veel vaker was.
Het circuit van Assen.
Keurig strak gespoten, de andere "tuningparts' zijn een kwestie van smaak. Leuk om te zien dat je oude liefde een liefhebber heeft gevonden

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lexus IS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus IS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Lexus IS 250 Business

    Lexus IS 250 Business

    • 2008
    • 84.754 km

    € 13.490

    Lexus IS 250 Business Luxury | Mark Levinson | Camera | Stoelventilatie

    Lexus IS 250 Business Luxury | Mark Levinson | Camera | Stoelventilatie

    • 2006
    • 185.634 km

    € 8.950

    Lexus IS 300h | Leder Bekleding | Navi | Cruise control

    Lexus IS 300h | Leder Bekleding | Navi | Cruise control

    • 2014
    • 145.892 km

    € 19.450

Meer Lexus IS occasions

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus IS specificaties
  • Lexus IS occasions
  • Lexus IS video's
Advies en informatie
  • Lexus IS tests
  • Lexus IS gebruikersreviews
  • Lexus IS index
PREMIUM
BMW 325i (2008) vs. Lexus IS 250 (2008) - Occasion Dubbeltest

BMW 325i (2008) vs. Lexus IS 250 (2008) - Occasion Dubbeltest

Turbomotoren met drie of vier cilinders, daar moeten we het anno 2020 meestal mee doen. Vermogen...

Lees meer
 

Lexus IS reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Zafira 1.8 Essentia (2007)

    Opel Zafira 1.8 Essentia (2007)

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V50 D2 DRIVe Start/Stop Business Edition (2011)

    Volvo V50 D2 DRIVe Start/Stop Business...

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.0i Elegance (2011)

    Honda Accord 2.0i Elegance (2011)

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID5 77kWh 204pk Pro (2022)

    Volkswagen ID5 77kWh 204pk Pro (2022)

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V40 T2 R-Design (2014)

    Volvo V40 T2 R-Design (2014)

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2022)

    Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine...

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2019)

    Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2019)

    1
    • 15 augustus 2022
meer reviews
Lexus IS F - Op de Rollenbank

Lexus IS F - Op de Rollenbank

94

Bij Lexus zijn het allemaal brave mensen met hun groene hybridetechniek en hun eerste stapjes...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    4
    • 9 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    5
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    2
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Executive (2006)

    Lexus IS 250 Executive (2006)

    5
    • 14 januari 2022
  • Lexus IS F - Op de Rollenbank

    Lexus IS F - Op de Rollenbank

    94
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business (2006)

    Lexus IS 250 Business (2006)

    9
    • 2 oktober 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Luxury Line (2019)

    Lexus UX 250h Luxury Line (2019)

    6
    • 14 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar ‘Spindle Grille’

    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar...

    175
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus CT (2018)

    Lexus CT (2018)

    5
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    73
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    70
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    37
    • 11 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    4
    • 9 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden