Land Rover Range Rover (1983)

autoreview

Land Rover Range Rover (1983)

Signalement

UitvoeringRange Rover
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf146.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 156.000 km

Sinds eind vorig jaar is de Range Rover Classic onze familie-auto geworden en de lease-auto naar puur zakelijk gebruik gegaan.
De Range is een auto waar je enorm veel lol in kunt hebben, waar je nog zelf aan kunt sleutelen, die jou op iedere plek in de wereld kan brengen en die zijn tijd misschien wat vooruit was.
Een klassieker met multipoint-injectie, katalysator, 4-bak automaat, elektrische spiegelverstelling, airco, automatische niveau-regeling en rondom electrische ramen, en dat alles in een terreinwagen.

Het was mijn jongensdroom om ooit Range Rover te rijden en daarom moest het er een keer van komen. Uiteindelijk van mijn broer overgenomen die hem twee jaar zakelijk heeft gereden en er LPG en een nieuw draaiend gedeelte in heeft laten bouwen en er wel voor gezorgd heeft dat de wagen in een top-conditie is gebleven.

Een Land Rover sleutelcursus kreeg ik er ook bij, zodat je niet voor ieder wissewasje naar de garage moet en diep in de buidel moet tasten. Dat was de aanzet om me ook verder te verdiepen in de techniek en het onderhoud. En dat is leuk, al zijn er momenten dat je daar een anders over denkt als er iets onverwachts gebeurt en je een brandlucht ruikt.

Maar de Range is leuk om te rijden: veel comfortabeler dan je zou denken (dit is de eerste auto waar mijn hele gezin en ikzelf in kan lezen zonder ziek te worden tijdens het rijden), lekker overzicht over het verkeer en een heerlijk geluid van een krachtige V8. Enig minpuntje: je staat regelmatig bij de pomp (LPG 70 liter bruto). Maar qua brandstof kosten scheelt het vrijwel niks met de Clio van mijn ega en Wouter Bos krijgt nu ook niks meer (sinds mei belastingvrij).

De Range is behoorlijk snel ondanks zijn forse gewicht. Met de kickdown zit je in een ruime 10 seconden op de honderd en op de snelweg is het geen enkel probleem om 150 km/uur te rijden, maar dan heb je wel wat meer windgeruis. Ik heb geen idee wat de topsnelheid is maar 130 km/uur is de meest ideale snelweg-snelheid.

Ook heel leuk is de Land Rover community die je op het internet kunt aantreffen: een hechte club enthousiaste mensen met heel veel verstand van deze wagens. Zit je om raad en daad verlegen, dan zijn er altijd wel mensen die je snel kunnen helpen. De onderdelen zijn trouwens goed te verkrijgen en zeer betaalbaar.

PROBLEMEN

  • 156.000 km

Betrouwbaarheid is een relatief begrip.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.