Hyundai (2008) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14.104 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
- 14.201 km
Een korte inleiding waarom keuze op i10 gevallen is.
Tot vandaag hebben we een Peugeot 406 diesel gehad (sedan). Deze hadden we nodig vanwege grote afstanden die we maakten in afgelopen 2 jaar. Echter, situatie is nu anders en voor de korte toekomst staan geen grote afstanden in planning. Dus - tijd voor een kleinere auto.
We hebben in totaal volgende auto's bekeken / gereden (proefrit):
- Fiat panda;
- Ford ka;
- Daihatsu coure;
- Hyundai i10;
Keuze is gevallen op de zwarte i10 1.1 uit 2008 met 14.104 km's op de teller. Uitvoering dynamic + airco.
Alhoewel we nog maar net 100 km mee gereden hebben, hieronder onze eerste indruk van de auto.
===================
Volwassenheid
Auto voelt erg volwassen aan. Van het geluid bij het sluiten van de deuren - tot aan het gevoel achter het stuur. Het gedrag van de auto wijkt niet te veel af van (veel) grotere Peugeot 406 dat we hiervoor hadden. Auto is behoorlijk stabiel op de snelweg en erg wendbaar binnen de bebouwe kom. Daarnaast, het was erg slechte dag vandaag (veel regen en wind) en toch had ik geen last hiervan achter het stuur. Als enige miste ik wel regen sensor.
====================
Het rijden
Eenmaal achter het stuur kon ik met gemak juiste zit positie vinden. Ik ben zelf 1,87 en kan me prima in de goede stoelen vinden. Ze voelen beetje hard aan maar bieden prima steun voor de rug. Bestuurdersstoel is in de hoogte te verstellen, alsmede het stuur.
Het stuurbekrachtiging doet prima zijn werk en je krijgt voldoende informatie van de weg via het stuur. Schakkelpook is ook prima gepositioneerd en laat zich met gemak bedienen. Zelfs mijn vriending had geen last van (psst! ;-). Remmen doet het kleine i10 erg goed. Er zit ook ABS daarachter maar deze was nog niet nodig om in actie te komen. Alle drie pedalen voelen licht aan en reageren goed. Koppeling is (i.t.t. Peugeot) erg licht.
Op de snelweg is er weinig wat op te merken. i10 doet wat ie moet doen.
Instrumentarium is goed leesbaar. Met name rode wijzers vinden wij een succes. Het toerenteller mocht iets groter, maar het is zeker niet storend. Het groenachtige backlight is prettig voor de ogen.
=====================
Motorisatie
Wij hebben gekozen voor de 1.1 motor. Ik was beetje bang dat het niet voldoende zal presenteren, maar dat valt erg mee. Wij zijn geen snelheids duivels dus het aantal seconden van en tot is voor ons van minimaal belang. Auto kan gewoon met de overige (dagelijkse) verkeer prima mee komen. Wel is het op de snelweg oppassen tijdens inhalen boven 100 km/h. Maar dit is ook kwestie om goed in de spiegels te kijken en het juiste moment te kiezen voor inhalen.
Motor is redelijk stil, ook bij 130 km/h kan je prima gesprek voeren. Voor het verbruik cijfers moeten we nog afwachten.
-- wel was voor mij schrikken hoe het brandstof naald snel 'daalt'. Maar tja, ik was gewend van 70 liter tank en een diesel :-)
======================
Gadgets
Er zijn voldoende opbergvakjes in de auto te vinden. Naast het kastje in de dashbord, is er ook een opbergvak onder de passagiers stoel. Wat kleinere vakjes her en der zijn ook prima te gebruiken.
Radio installatie is naar mijn mening appsoluut voldoende voor een dergelijke auto. Naast het feit dat je ook geluiden uit je omgeving moet horen en ter bescherming van mijn eigen gehoor - staat het radio nooit te hard bij me in de auto. Daardoor scoort standaard installatie een dikke voldoende bij mij. MP3 speler + aux ingang zijn ook super en denk dat deze twee opties wel vaker gebruikt zullen worden.
Een grote (en zeer sterke) binnenlamp is ook groot plus. Het is misschien net iets te sterk, maar goed - 's nachts is het wel alles helder in de auto met de lamp(je) aan.
Electrische ramen en spiegels zijn ook plus punt.
Volgende week komt er nog een armsteun leuning voorin. Dan is het, wat mij betreft - compleet :-)
=======================
Plus punten:
- geen carosserie van binnen zichtbaar (alles is netjes afgedekt, al dan niet met behoorlijk goedkoop plastiek);
- 4 airbags;
- voelt degelijk aan;
Min punten:
- stuur voelt niet prettig (het gebruikte plastiek is echt slecht), wellicht zullen we een lederen stuurwiel proberen te vinden;
- hoofd steun op de voorstoelen kan niet kantelen, maar gaat alleen omhoog / omlaag :(
Bij onze volgende update zullen we ook wat foto's plaatsen.
- 14.554 km
Update 17 mei 2009
(wees niet bang, ik ga niet dagelijks review schrijven :-))
Even kort over de verbruik. Heb gisteren avond / nacht 'gereserveerd' om een tank leeg te rijden. Hieronder het resultaat.
Route:
Arnhem - binnen bebouwde kom, 2 personen + boodschappen ~30 km;
Arnhem > Den Dolder, allemal 80 km wegens (express niet op de snelweg), stuk van circa 60km - 1 persoon;
Den Dolder > Amsterdam, snelweg 100 a 120 km/h, circa 50 km - 1 persoon;
Amsterdam - 5 (!!) personen, allemal volwassennen van boven 70 kg per persoon! Uit de centrum > snelweg naar Amersfoort 110 a 120 km/h, stukje van 50 km; af en toe airco aangezet vanwege beslagen ramen;
Amersfoort > Arnhem - 1 persoon, ~50 km stuk, snelweg 120 km/h met uitschieters naar 130 a 140 km/h.
In totaal heb ik kleine 250 km gisteren gereden en heb 1/2 tank verbruikt. Dat komt neer op 1 op 14,2 wat ik wel erg netjes vind. Ik denk dat met iets meer opletten zeker boven 1 op 15 zal kunnen uitkomen.
Ik zal komende dagen / weken "nieuwe rijden" toepassen en kijken of dat enige effect heeft.
Wel heel erg opvallen was dat we met zijn 5-en prima in dat kleine ding konden vervoeren. Was niet 's werelds grootste afstand, maar toch kwam niemand eruit met klachten :-)
===
ABS lampje ging paar keer branden tijdens rijden. Na stop / start ging ie weer uit. Volgens mij simpelweg een sensor dat beetje los zit?
- 15.251 km
Een kort update:
Benzine verbruik is tot zover stabiel rond 1 op 15,5. Met een tank kan ik rond 550 km's rijden, wat voor mij voldoende is. Ik denk dat er nog meer uit te halen is, als ik me zou inhouden op de snelweg - maar ik zit constant rond 120 a 130.
Gisteren terecht gekomen in behoorlijk zwaar weer (Haarlem) en moet eerlijk zeggen dat kleine i10 zich goed heeft gedragen in dat onweer. Het was goed te besturen, niet te erg zijwind en totaal gevoel was prima.
Ten slotte, lomp zoals ik ben, is het mij gelukt om kabel van de motorkap (om motorkap te openen) los te rukken van de plastiek onder de stuur. Een korte bezoekje aan de dealer en was binnen 2 minuten opgelost.
Besteld armsteun voor en besloten om geen handfree te installeren maar om een oordopje achtig bluetooth geval te gebruiken. Wil namelijk dashboard niet verstoren :-)
- 15.542 km
Korte aanvulling:
Nu dat mooie warme dagen aangebroken zijn, voor het eerste ook airco voor langere tijd aangezet. Normaal gesproken, laat ik airco mee draaien minstens een keer per week voor paar minuten. Maar gisteren voor het eerste wat langer aangezet. Paar dingen die opvallen:
- je merkt heel erg dat auto minder vermogen heeft; dit was ook te verwachten, dus niet echt verassing; simpelweg je rijgedrag daarop aanpassen en geen problemen;
- brandstof verbruik schiet omhoog, wat ook te verwachten was met zo een kleine krachtbron; het verbruik moet ik nog meten, maar denk dat het rond 1:12 uit zal komen;
- ik moet eerlijk toegeven dat het koude luch niet echt koud is; het is vrijwel nieuwe auto, dus lijkt mij niet echt dat het systeem leeg is ofzo; Wellicht dat airco unit simpelweg 'klein' is en dat dit beste is wat ie kan afkoelen; ik moet nog even kijken, maar dit lijkt mij niet echt voldoende afkoeling;
Ben ook benieuwd naar ervaringen van andere i10 gebruikers qua airco.
Verder geen problemen mee, of wat dan ook - auto doet wat ie moet doen :-)
20k en nog te gaan...
- 20.096 km
Even een korte update. Teller heeft gisteren over 20.000 gegaan. Heb paar foto's daarvan gemaakt - ben gek op leuke getallen op de dashboard :-)
In de afgelopen (warme) dagen was airco vaker aan. Je merkt dan erg goed dat vermogen daalt en dat kleine i10 boven 100 km/h wat moeite heeft. Airco doet prima, zou een tikje kouder mogen wat mij betreft.
Verbruik met airco aan ligt rond 1:15.
Gisteren hele middag rondgereden (me vriendin wilde per se Afsluitdijk zien, dus Arnhem > Afsluitdijk > A'dam > Arnhem). Heb lekker rustig gereden, geen haast erbij. Vandaag weer vol getankt en verbuik: 1 op 19,6! Dus, ik denk dat 1:20 zeker het halen is ;-)
Auto heeft vandaag ook armsteun voorin gekregen. Prachtig ding, kosten ~240 euro alles bij elkaar. Jammer genoeg, geleverde armsteun had kapot pinnetje, dus nieuwe is besteld en zal zsm plaats nemen. Armsteun is precies in de hoogte van de versnellingspook - en ik heb wat langere armen, dus het ligt super! Ben erg tevreden mee. Er zit ook klein opbergvakje erin. Vreemd genoeg, armsteun _zonder_ opberg vak is duurder dan met...?
Voor de rest, prima auto. Binnenkort staat een lange weekend Parijs in planning en uiteraard i10 gaat mee :-)
Eerste 'probleem'
- 27.572 km
Kleine 7.000 km verder, tijd voor een update.
Kleine i10 bevalt nog steeds prima. Verbruik is naar mijn mening toch iets aan de hoge kant, gemiddeld rond 1:16 bij normaal gebruik. Met wat meer moeite / oplettendheid kan dit verbeterd worden, maar dat zou ten kosten gaan van normaal auto gebruik. Dus doen we niet.
Gisteren eerste probleem met de auto gehad. Bij uitparkeren had ik gemerkt een groot (vers) plas waar me auto stond. Gelijk gestopt en gekeken. Bleek olie te zijn. Auto gelijk terug gezet op parkeer plaats en van onder gekeken. En jahoor, er druppelde nog wat olie vanuit motor (kon niet zien waar precies vandaan).
Gelijk Hyuindai mobiliteit service gebeld. Na wat gegevens te hebben uitgewisseld zouden ze een takel / hulp wagen sturen. 45 minuten later stonden ze bij mij. Na kort onderzoek geconstateerd dat olie filter was losgeschroefd (was bijna helemaal uitgevallen). En daar kwam olie vandaan.
Beste monteur had deze weer goed gezet en na wat testen bleek dat dat oorzaak van de probleem was. Er was nog voldoende olie om komende maandag auto naar de dealer te brengen om daar alsnog filter te controleren en olie bij te vullen.
Heeft iemand al dit mee gemaakt met zijn i10. Volgens de monteur was dit eerste keer dat iemand met i10 dit probleem had. Naar zijn mening is het waarschijnlijk gekomen door temperatuur verschil tussen motorblok en filter zelf. Ik hou temperatuur van de motor altijd goed in de gaten en deze was nooit boven ~87 graden gekomen. Dus het blijft beetje raadsel.
Ik zal jullie op de hoogte nog houden van de bezoek van de dealer.
Rem schakelaar kapot
- 32.135 km
Gisteren avond kwam ik achter dat geen enkele van mijn remlichten meer deden. Dat deed me gelijk denken aan een van de zekeringen.
Vanochtend nagekeken, desbetreffende zekering eruit gehaald en die bleek gewoon goed te zijn (niet uitgesprongen). Dus, zet ik hem terug en kijk ik nogmaals - remlichten werken. Nou, vreemd - maar goed. Ik in de auto (had een afspraak) - rij ik achteruit en controleer ik nogmaals (tegen een wand) - doen ze niet meer. Maak me gek zeg!
Gelijk naar de dealer gereden (Bochane in Arnhem). Daar ook geconstateerd dat het niet werk. Auto kon vrijwel direct werkplaats binnen en na 20 minuten was ie weer eruit. Bleek e.e.a. schakelaar bij de rempedaal kapot te zijn (remlichtschakelaar). Dit viel onder de garantie dus geen kosten voor mij :-)
Even een tip aan lezers:
Hoe kwam ik achter dat me remlichten niet meer werken?
Als je ('s avonds / 's nachts) rijdt en als je gaat remmen - kijk in je binnenspiegel. Alle borden langs de weg (met reflectie) moeten 'rood' oplichten van de remlichten. Gisteren was dat bij mij dus niet het geval en na nadere inspectie bleek het uiteraard niet werkend.
Korte update
- 36.070 km
Even een korte update tussen door. Tot zover zie ik dat onze kleine 'muisje' het meeste kilometers hiervan gemaakt heeft :-)
Inmiddels heb ik ook handfree ingebouwd (zelf gedaan). Plastiek is echt te makkelijk te beschadigen kan ik het melden :-( Tweede probleem was, dat er vrijwel nergens vrije ruimte was om het kleine (kleur) display + microfoon te beplakken.
Auto zal binnenkort voor 35.000 beurt gaan en ik zal dan nog even melden of er onverwachte problemen mee waren - alhoewel ik dat niet verwacht.
Oh ja, recent hebben we van Arnhem naar Amsterdam met 5 personen gereden en kregen we erg veel positief kritiek over ruimte in zo kleine auto :-)
Auto verkocht!
- 37.000 km
Na iets meer dan een jaar van zeer trouwe dienst is het kleintje verkocht / ingeruild. Reden hiervoor is dat ik volgende week in Eindhoven moet werken, dus dagelijks 200 km rijden in een i10 gaat niet lukken.
Tot slot - auto heeft mijn inziens maar een minpunt en dat is (te) hoog benzine verbruik. Ik reed, met normale stijl en enigszins ook op de snelwegen ongeveer 1 op 15. Daar Hyundai adverteert met 1 op 20, lijkt mij afwijking van 25% toch te groot.
Voor de rest - een ideale compagnon voor in de stad en beetje op de snelwegen.
Me nieuwe wagen is een Renault Megane, er komt straks ook een review van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i10 1.1 5 Star Edition / 100% DEALERONDERHOUDEN / WEINIG KM / 5 DEURS
- 2013
- 18.832 km

Hyundai i10 1.0i Comfort | Airco | Navigatie | Cruise control | parkeersensoren achter |
- 2019
- 18.609 km

Hyundai i10 1.0 i-Drive Handgeschakeld / Geen Airco / Cruise control / Elektrische ramen voor / Lane assist / Dealer onderhouden / Allseason banden /
- 2021
- 49.392 km