Honda Accord Type R (1999) #2

autoreview

Honda Accord Type R (1999)
Honda Accord Type R (1999)Honda Accord Type R (1999)Honda Accord Type R (1999)Honda Accord Type R (1999)Honda Accord Type R (1999)

Signalement

UitvoeringAccord Type R
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst208.956 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

"So, we meet again"

  • 207.000 km

In een intussen redelijk ver verleden heb ik 12 jaar voor Honda gewerkt. Het waren - naar mijn mening - de hoogdagen van Honda op de Europese markt met bv. modellen als S2000, NSX, Prelude, Integra Type R in de showroom. In die werkperiode is het merk in mijn bloed gaan zitten, mede omdat er toen veel gelegenheid was om met verschillende Honda-modellen te rijden.

Eind jaren 90 verscheen de Accord Type R in de orderboeken en dat model zat op een bepaald moment ook (kortstondig) in het wagenpark van mijn toenmalige werkgever. Mijn ervaringen uit die tijd hebben ervoor gezorgd dat ik 20 jaar na mijn 1ste kennismaking met deze auto als een blok gevallen ben voor een exacte look-a-like.

Voor de argeloze weggebruiker ziet de Accord TR er in grote lijnen uit als zijn minder gemotoriseerde broeders, maar onderhuids gaat het er heel anders aan toe. In tegenstelling tot andere Type R's is de Accord TR in essentie een ontwikkeling van Honda UK. De Accords liepen toen van de band in Swindon en met het oog op een jonger klantenpubliek werd een Type R-versie ontwikkeld (waarmee ook succesvol gereden werd in het "British Touring Car Championship").

De motor met code H22A7 is een 4 cylinder met 2.2L inhoud en 212pk bij 7.200tpm; cijfers doen dit "old school" VTEC-blok echter te weinig eer aan. Onder de 5.700tpm begeeft de Accord TR zich vlot door het verkeer, maar het is wanneer de motor boven dat toerental gaat dat het feest pas echt losbarst. Het is de mix van die ouderwetse VTEC-duw in de rug en (vooral) die verslavende touringcar-huil die er keer op keer voor zorgt dat puur voor eigen vertier de hoge toeren worden opgezocht.

De Accord van deze generatie heb ik altijd een sportief /elegante verschijning gevonden. In Type R-uitvoering zorgen de bescheiden body-kit, de 17" Speedline-velgen, de Xenon-koplampen, de dubbele uitlaat en de sportophanging voor een coherent, sportief uiterlijk. De massieve achterspoiler was indertijd een zogenaamde "delete option": indien gewenst door de koper werd deze blikvanger dus niet gemonteerd op de productielijn. Ik vind hem zonder achtervleugel een stuk minder opzichtig en het verhoogt het sleeper-gehalte. De kleur "Pirates Black" is feitelijk een mooie auberginekleur die volledig tot zijn recht komt bij zonneschijn (bij bewolkt weer lijkt het eerder zwart).

Het interieur is het gekende Accord-interieur op smaak gebracht met een Momo-stuur, titanium pookknop, Recaro-stoelen, de obligate nineties witte wijzerplaten en carbonlook inzetstukken op het dashboard & deurpanelen. Alles bij elkaar een goedwerkend geheel dat je het goede gevoel geeft met iets speciaal onderweg te zijn.

"Schakelwerk"

  • 207.000 km

Op terechte vraag van "Niseko", hierbij wat info over de versnellingsbak van mijn Accord TR. Honda-versnellingsbakken staan bekend als de fijnst schakelende transmissies in de auto-industrie en deze versnellingsbak ontgoochelt - een beetje voorspelbaar - dan ook niet. De 5 verzetten vooruit laten zich op een bijzonder mechanische manier inleggen; wie ooit met een S2000 heeft gereden, heeft direct een goed idee hoe dit aanvoelt. Het typische Honda klik-klakgevoel is het dus niet: het is een sportievere variant die "racy" aanvoelt en bijdraagt aan het speciale karakter van de auto.

De 5de versnelling laat zich met iets meer beleid inleggen dan de andere versnellingen, zeker wanneer de versnellingsbakolie nog niet is opgewarmd. De 5de versnelling op (pre-facelift) Accord Type R's heeft die reputatie en als ik mij niet vergis was het zelfs voorwerp van een recall. Storend is het momenteel echter niet, ik hou er gewoon rekening mee.

Qua remmen: de handelaar die hem verkocht, heeft de remschijven vervangen als deel van de deal; ik heb ze eerlijk gezegd nog niet stevig aan het werk gezet omdat ik ze goed wil inrijden. Mijn focus lag bij de hernieuwde kennismaking sowieso eerder op acceleratie dan afremmen, vrees ik …

Nog een woord over de legendarische Honda-kwaliteit op het gebied van mechaniek. Zonder onheil op mijzelf te willen afroepen, is het toch straf dat een sportieve auto /motor met 207.000km achter de kiezen nog steeds doet waarvoor hij indertijd ontworpen is: keer op keer een domme grijns op het gezicht toveren van rijder & passagiers.

Honda MTF3 vernellingsbakolie & 2 additieven

  • 207.623 km

Enkele dagen geleden bij de vader van een goede vriend de ATR op de brug gezet voor een wissel van de versnellingsbakolie. Geen idee wanneer dit de laatste keer is gebeurd, maar de afgetapte olie zag er in elk geval nog zeer gezond uit. Voor de olie ben ik naar de lokale Honda-dealer gegaan, het leek mij gepast om de "MTF 3" olie van Honda zelf te gebruiken.

Bij het wisselen van de olie hebben we 2 additieven toegevoegd. Hele forums worden gevuld met de zin /onzin van additieven. Persoonlijk geloof ik graag in de werking van (sommige) additieven en ga er van uit dat in het slechtste geval het adagio "baat het niet, dan schaadt het niet" op gaat. Het ene additief is er ééntje van mijn werkgever: KENT "Gearbox Stop Leak". Dit product wordt vooral toegepast wanneer bv. een versnellingsbakpakking door ouderdom uitdroogt en wat olie gaat lekken. De versnellingsbak van mijn ATR lekt geen olie: het additief is eerder preventief toegevoegd.

Het 2de additief dat werd toegevoegd is er ééntje uit de XADO-catalogus, nl. de "Maximum Transmission". Die belooft om in 1 beweging niet alleen te herstellen maar ook nog eens te beschermen voor toekomstig gebruik. Ook hier geldt: er zijn liefhebbers /believers die er bij zweren en anderen die er net met een wijde boog omheen lopen. Het leuke hier is dat ik graag uw proefkonijn ben. De 5de versnelling dien ik zoals gezegd met enig beleid in te leggen om weerstand te vermijden. Het syncromesh-probleem is voelbaar genoeg om een mogelijke verbetering in de toekomst vast te stellen. XADO informeert dat het minstens 1.000km duurt alvorens het additief volledig gewerkt heeft. Ik gebruik elk excuus om de ATR van stal te halen: de komende periode zal duidelijk worden of er een merkbare verbetering komt, ik laat het hier weten.

Tot slot een top-tip bij het verversen van de versnellingsbakolie: zorg er eerst voor dat de moer van de vulopening goed los komt alvorens de aftapplug los te draaien. In het omgekeerde geval ben je met wat tegenslag wel je olie kwijt en (bij een stugge vulopening-moer) niet in de mogelijkheid om nieuwe olie in te brengen … koud zweet kan zo vermeden worden.

Dankuwel "XADO"

  • 208.956 km

Ongeveer 3 maanden na het wisselen van de versnellingsbakolie & toevoeging van 2 additieven (meer info: zie hoger), hierbij een update qua gebruikservaring.

De Accord TR is de voorbije maanden met mooi weer vaak aan de bak geweest, waarbij hij speciaal motorisch niet ontzien werd. In VTEC blijft het een feestje, uit die zone blijven is daardoor lastig. Olieverbruik zo goed als nihil. Eén rit was er eentje op de mooiste binnenwegen van Luxemburg. Een dag van 600km stevig doorrijden en het - proberen - volgen van de 911 Turbo (bj. 2002) van een maat. De Accord was helemaal in zijn element, al waren er enkele momenten van motorische belasting waardoor de watertemperatuur tijdelijk de hoogte in ging. Qua wegligging: de standaard ophanging voelt zelfs na 20 jaar zeer vertrouwenwekkend aan. Om op droog wegdek in moeilijkheden te komen, moet het er al zeer onbehouwen aan toe gaan. Zeer fijne voorwielaandrijver.

Belangrijk: de 5de versnelling laat zich even goed inleggen als de andere versnellingen, werkelijk geen verschil te merken. "XADO Maximum Transmission" heeft de belofte om te herstellen zonder demontage in mijn geval 100% waargemaakt. Het straffe is dat het product belooft om zo goed als direct na toevoeging aan de olie een merkbaar verschil te geven bij het schakelen en ook die belofte wordt ingelost.

Ik ben geen chemicus, maar ik ga er van uit dat het wisselen van de versnellingsbakolie zelf sowieso ook bijdraagt aan een betere werking van het schakelmechanisme.

Bij de motorolie had ik bij aanschaf van de Accord TR het additief KENT "Engine Stop Leak" toegevoegd om een kleine - doch vervelende - oliedrup aan te pakken. Ook dit product heeft zijn werk gedaan: de al wat op leeftijd gerakende, uitdrogende motorpakkingen zijn "gevoed" en lijken er weer voor een tijdje tegen aan te kunnen. Ik hou de garagevloer echter nauwlettend in het oog …

In september ga ik met enkele vrienden op jaarlijkse roadtrip, dit keer naar Angoulême in Frankrijk. Een nieuwe update volgt na die trip. Geniet van de zomer, folks ! :-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.