Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 174.000 km |
Verschil model 2008/2010
- 270 km
Net een paar 100 km gereden, en toch een review. Hoe zinvol is dat?
Qua rij-ervaringen natuurlijk absoluut niet. Degenen die daarvoor deze review lezen, excuses. In de review van mijn 2008-Galaxy staat hier voldoende over. Waarom dan toch een review? Om aan te geven wat de verschillen zijn tussen de modellen vanaf 2010 en die van daarvoor.
Het eerste wat opvalt is dat de Ghia niet meer leverbaar is. In plaats daarvan voor de Titanium gekozen. De basisuitvoering, de Trend, is niet leverbaar met automaat en dat was een voorwaarde. Die automaat heet bij Ford tegenwoordig Powershift, en is een zg. DSG-automaat met 2 koppelingen. Dit zou soepeler moeten schakelen en daardoor zuiniger, sneller en comfortabeler zijn. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik tot nog toe weinig verschil in schakelsouplesse merk tov mijn 2008-versie met gewone 6-trapsautomaat. Voordeel van de DSG-bak is wel dat de auto hiermee een C-label heeft, waardoor hij nauwelijks duurden is dan de 2008-versie met automaat die een D-label had.
Wat zijn verder de verschillen? Ten eerste de led-achterlichten. Leuk staaltje design. Daarnaast heb ik een nieuwe lakkleur, "parkside". Een groenbruinige kleur, die ik aanvankelijk bij eerste aanblik foeilelijk vond maar inmiddels ben ik qua mening helemaal omgedraaid. Daarnaast heeft deze auto een converse+-dashboard. De klokken zijn daardoor kleiner, het informatiepaneel is groter dan in de vorige, en daarnaast gekleurd. Het nieuwe dash is niet in alle gevallen een voordeel, zo is de watertemperatuurmeter ergens diep in het menu weggestopt.
De kleuren van het interieur zijn ook anders. Bij de Ghia was het interieur alukleur met een lichtbruine houtfineer, in de Titanium overheerst zwart, met in het centrale deel een pianolak-zwart. Stemmig maar chic. Ik vind het interieur hiermee minder afstandelijk dan in mijn vorige auto.
Verder heeft de Titanium stoelen die iets anders geprofileerd zijn, ik vind ze lekkerder zitten. Hij heeft geen zonneschermen voor de passagiers, die de Ghia wel standaard had. Als extra's heb ik naast de automaat privacyglass (let op: in de folder staat dat dit standaard is op de Titanium, maar dat is dus niet zo), inklapbare spiegels, activity-pack (automatische handrem, pdc voor en achter en bandenspanningsmeter) en metaallak. Tenslotte heeft de Titanium een brede armsteun tussen de stoelen, die mij meer en betere steun geeft dan de aparte armleuningen in de Ghia. In die laatste kon ik niet echt lekker zitten, in de Titanium is dat meteen wel goed. Groot voordeel daarbij is dat de armsteun als deksel voor een grote dubbele opbergruimte fungeert. Er is dus lekker veel extra bergruimte bij.
De radio, het standaard 6000-systeem van Ford, kan nu ook MP3 aan. Er zitten nieuwe knoppen op om door de mapsructuur van een via de aux aan te sluiten MP3-speler te navigeren.
Bij aflevering heb ik de dealer gevraagd de lampen weer zo te programmeren dat ze vanuit de auto-stand altijd aangaan bij starten. De spiegels klappen nu in en uit bij ver- en ontgrendelen van de auto, voorheen moest dat handmatig. Vreemd, raar zelfs, is dat het automatisch vergrendelen van de deuren bij wegrijden nu niet meer te programmeren is. Ik zal daar bij de eerste beurt nogmaals om vragen.
Bij de e.v. beurt zal ik dieper ingaan op de rij-eigenschappen, en vooral op de dynamiek van de Powershift.
Eerste beurt
- 21.700 km
Inmiddels toe aan de eerste beurt, 20K. Problemen hebben zich niet voorgedaan, maar dat mag natuurlijk ook niet bij een nieuwe auto. Wat opvalt is het grote comfort dat de auto heeft. De nieuwe DSG-automaat schakelt buitengewoon soepel en onmerkbaar. Alleen bij snel optrekken voel je een kleine duw wanneer wordt opgeschakeld, maar dat is alleen merkbaar als je er echt op let. De vorige "conventionele" 6-trapsautomaat vond ik al geweldig, de DSG gaat net in de overtreffende trap. Wat me wel wat tegenvalt is het gebruik. Niet dat dat slecht is, integendeel. Ik haal gemiddeld (volgens de boortcomputer) een verbruik van 6,5 l/100km, of 1:15. Ik heb een gemiddelde rijstijl. Voor een dergelijke auto is dat natuurlijk een keurige waarde. Wat me tegenvalt is dat een DSG zuiniger zou moeten zijn dan een conventionele automaat, maar tot nog toe haal ik hetzelfde verbruik als mijn vorige Galaxy.
De stoelen in de Titanium zijn echt beter dan die van de Ghia. Betere profilering, betere steun. Vooral in zo'n lange klaverbladbocht merk je dat goed. Wel is mijn linkerspiegel op de een of andere manier niet ver genoeg te verstellen, ik zie nog teveel auto als ik in de spiegel kijk. Is overigens goed mee te leven, een mens moet wat te zeuren hebben nietwaar? De cruisecontrol versnelt beter dan die in mijn vorige auto wanneer je na afremmen teruggaat naar de vooraf ingestelde snelheid. Ook prima dus.
Wanneer de lichtschakelaar op automatisch staat, wordt ook de dashbordverlichting aangepast aan het omgevingslicht. Hoe minder licht buiten, hoe gedempter de dashverlichting, om overstraling te voorkomen. Goede functie. Het komt echter wel regelmatig voor dat als de verlichting overdag wordt gedempt omdat ik onder een viaduct o.i.d. door ga, dit wanneer ik weer in de volle zon rijd niet wordt aangepast. Zo rij je geregeld in vol daglicht met een amper verlicht dashbord. Het centrale LCD-deel is dan nauwelijks af te lezen.
Overall is dit echter een auto die wat mij betreft een groot comfort koppelt aan een redelijke prijs en een goede bestuurbaarheid. Op naar de volgende 20K!
40K-beurt
- 39.250 km
Vandaag naar garage voor 40K-beurt. Geen bijzonderheden, auto gaat lekker en comfortabel zonder problemen door. Alleen steenslagschade op de motorkap, is een roestplekje geworden. De dealer moet gezien de kennelijk bijzondere lakkleur eerst een lakstift bestellen, dat betekent dus dat ik tussendoor weer een keer terug kan :-(
Recent winterbanden weer laten omwisselen voor zomersloffen. Gemiddeld verbruik met winterbanden is blijven steken op 6,5 l/100 km volgens de boordcompu. Airco is de laatste weken volop gebruikt, hij koelt als de beste. Heerlijk is ook de extra compressor helemaal achterin, te gebruiken als ook de derde zitrij wordt benut.
Voorbij een ton!
- 101.000 km
Inmiddels veel (nagenoeg) probleemloze kilometers verder gedraaid. Ook bij de flinke koude van de afgelopen weken deed de auto wat hij doen moest. Verbruik stabiliseert zich rond 6,4 liter diesel/100. Rond 90K nieuwe set voorbanden (winterbanden) gekregen, de oude set was te ver afgesleten na bijna twee winters.
De bak heeft wel wat problemen gegeven. Begon steeds schokkeriger te schakelen, vooral terugschakelen werd steeds beter merkbaar. Bij 90.500 km op de snelweg opeens een knal, hoge toeren en vermogensverlies. ANWB kon niets ontdekken. Daarna een tijd rustig, maar even na 100K weer dezelfde klachten. Gelukkig stond de beurt gepland, hier is de versnellingsbakolie vervangen. Sinds die tijd schakelt 'ie weer zijdezacht. Verder is het nog steeds elke dag met plezier instappen.
Over de helft
- 130.000 km
En door gaat de Galaxy. Ik moet tot 180K, ben inmiddels dus ver over de helft.
De auto heeft trouw zijn beurten gehad, en heeft me nooit in de steek gelaten. Blijft comfortabel doorrijden. Ik blijf me verbazen over de enorme ruimte. Heb recent nog een enorme berg snoeiwerk zonder problemen in één keer naar de stort gebracht.
Veel last van steenslag en daardoor ruitschade de laatste tijd. Dit is uiterard niet iets waar Ford wat aan kan doen, maar is desondanks wel lastig. Auto staat nu bij de dealer voor een nieuwe voorruit, gezien de voorruitverwarming laat ik dat niet door een van de bekende ruitfitters doen maar is dit wat mij betreft een dealerklus.
Verbruik zit met redelijk harde banden op 6,2 l/100 km. volgens de boordcompu. Is meer dan keurig. Zomerbanden slijten nu wel en zullen weldra aan vervanging toe zijn.
Leuke feature op de automatische airo: de auto heeft een extra aircocompressor voor helemaal achterin (derde zitrij). Die heb ik meestal uit staan, maar als de geparkeerde auto in de zon enorm is opgewarmd schakelt hij zich bij het wegrijden zelf in, om wanneer de airo voldoende koelend vermogen heeft opgebouwd vanzelf weer uit te schakelen. Nuttig en leuk.
Tot nog toe geen versnelingsbakproblemen meer gehad, wel tweemaal de displaymelding "motorstoring". Aan de motor was echter niets te merken. Wel op andere momenten een aantal keer gehad dat de motor opeens bij optrekken inhield, alsof de wilen blokkeerden. Dealer kijkt hiernaar.
140K-beurt
- 141.000 km
Bij 141K een nieuwe beurt. Paar keer motorstoring gehad volgens melding in dashboard. Aan de motor zelf was niets te merken. Na starten verdween de melding, om een paar dagen later weer op te poppen. Garage kon geen storingen uitlezen.
Weer nieuwe voorruit via de dealer ivm schade door steenslag. Ik hoef in elk geval mijn ruit aan de binnenkant nooit meer te reinigen bij deze wisselfrequentie.
Zomerbanden zijn nu toch wel op, voor 1,8 mm. In onderhandeling met de leasemaatschappij over vervanging.
Afscheid
- 174.000 km
Helaas moet de Galaxy uit de lease. Vandaag lever ik hem in. De afgelopen periode kenmerkte zich door betrouwbaarheid (op een paar puntjes na) en comfort. Ook in sneeuw, ijzel en door weer en wind reed "mijn" Galaxy naar waar ik wezen moest. Comfortabel en prettig als altijd. Ik zal hem dus node missen...
De park-distancecontrol voor en achter hield er een aantal maanden geleden mee op. alleen een continu gepiep klonk, waar ik natuurlijk niets aan had. Dealer constateerde dat een centrale module moest worden vervangen. Na enig gesteggel met de leasemaatschappij (men investeert liever niet meer in een auto die bijna wordt ingenomen) mocht de module worden vervangen. Dat hielp echter niets. Toen moesten de sensoren voor en achter worden vervangen. Dat werkte wel, maar slechts één dag. Nu laat ik het er maar bij zitten.
Verder kwam de indicatie motorstoring nog een paar keer langs de afgelopen maanden. Op ongeregelde momenten. Na herstarten was de indicatie weg. De dealer heeft hier ooit naar gekeken maar kon niets vinden.
Bij de laatste beurt werden remblokken vervangen. tevens zijn de huidige winterbanden zo goed als op. Daarnaast heb ik nog een keer een nieuwe vorruit gehad in verband met steenslagschade (barst).
Ergo: op bovenstaande probleempjes na heeft de auto mij geen moment in de kou laten staan. Ik krijg een andere Galaxy uit de pool, een gebruikte dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.