en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Galaxy 2.0 16v EcoBoost Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 132.700 km |
KM-stand laatst | 170.400 km |
Met pijn in ons hart de 508SW van de hand gedaan. Met een tweeling erbij wordt het met 3 kinderstoeltjes op de achterbank, een labrador en tweelingkinderwagen in de kofferbak een hele uitdaging dit te plaatsen in een 508.
Goede deal kunnen maken bij Kia Durmi in Amsterdam. De auto zonder garantie meegenomen, heb van tevoren met de garage gebeld waar deze Ford in onderhoud was geweest en die konden mij geen vreemde storingen of schade melden. Uiteindelijk bleek deze gok goed uitgepakt. Meteen na aanschaf doorgereden naar Amersfoort om daar een set 18 inch velgen met twee nieuwe en twee prima banden op te halen. In Zwolle aangekomen de velgen laten wisselen en een optische test onder de auto gedaan toen deze op de brug stond. De auto verkeerde in goede staat.
De auto is groot en fors van omvang en dat merk je. Op de grote stoelen zit je voorin erg riant. Achterin is de ruimte ook riant te noemen, met 1,90mtr kun je gewoon met de knieën vrij achter de voorstoel zitten. De 3 stoelen op de tweede zitrij zijn afzonderlijk naar voren te verschuiven of voorover te klappen voor een gigantische bagageruimte met compleet vlakke laadvloer van 202 cm lengte. De stoelen op de 3e rij zijn ook te verschuiven en zelfs daar kun je met 1.90mtr gewoon zitten. Wanneer je deze rij naar voren schuift, kunnen er mensen van 1.75mtr nog zitten en blijft er nog een laadruimte over ter grootte van die van een Ka.
Motorisch heb je met deze 2.0T met powershift automaat weinig te klagen. Veel power, heel veel power. Het maakt hem geen racewagen, maar in de D is het een vlotte comfortabele limosine. Wanneer je de pook naar de S duwt, wordt het een ander verhaal. De auto hangt aan het gas en is dan flitsend. Helaas wordt het door andere gebruikers van sportieve auto's niet gewaardeerd wanneer ze door zo'n busje eruit worden gereden. De auto ligt als een blok op de weg en kan erg hard door een bocht. Alleen korte bochten op nat wegdek en fors optrekken op nat wegdek heeft de auto moeite mee, waarschijnlijk ligt dit aan de Pirelli zero nero banden, die slechts een C scoren bij grip op nat wegdek. Trekken van een aanhanger is uiteraard geen enkel probleem, helaas mag deze auto maar 1500 kg meeslepen. Door het toegestane totaalgewicht van de auto mag je met slecht een B-rijbewijs maar 1050 kg trekken. Een tandem-asser van totaal 2500 kg krijgt hij trouwens ook moeiteloos van zijn plek. Het verbruik ligt bij stadsverkeer en rustige rijstijl op 1:8,3. Lange afstanden wordt dat 1:9,6. Deze wagen is gemaakt om lange afstanden eventueel op hogere snelheid af leggen, daarbij veel comfort biedend. Radio, cd, usb, navigatie met 10 speakers met prima geluid. Fantastisch zittende voorstoelen met lendensteunen. Klaptafels, eigen uitblaasopeningen, privacy glass en speakers voor de tweede zitrij. De derde zitrij beschikt ook over eigen uitblaasopeningen, privacy glass en speakers. Wat mij opvalt in negatieve zin is dat er voor een full-size 7 persoons auto slechts twee 12-volt aansluitingen aanwezig zijn. Inmiddels hebben we dat opgelost dmv een splitter, nu zijn er voor de achterbank 4 usb en twee 12-volt aansluitingen beschikbaar, niet overbodig met het huidig aantal telefoons, tablets en dvd-systeem. Verder is de auto voorzien van voorruitverwarming, ideaal wanneer de ruit beslaat of als het gevroren heeft, want met krabben kom je niet goed bij het midden.
De auto heeft een grote beurt en APK gehad. Tevens is de 6 jaar oude accu vervangen en zijn de wielen opnieuw gebalanceerd. Totale kosten €633,30.
De motorkap wilde niet meer goed sluiten. De bedieningskabel was verroest en is vervangen door de Ford dealer. Kosten €161,14.
De auto heeft een beurt gehad en APK. Verder geen problemen met de auto. Totale kosten € 373,14
De Michelin Primacy achterbanden bleken bij de APK minder dan 2mm profiel te hebben. Voor zijn twee nieuwe Vredestein Ultrac Satins gemonteerd en de oude Pirelli Zero Nero banden zijn naar achter verhuisd. Het valt op dat de auto comfortabeler veert en een stuk stiller geworden is. Totale kosten banden incl. montage € 265,00.
De APK was weer nodig, behalve een losgeschoten hoes op de aandrijfstang geen bijzonderheden. Verder is de automatische versnellingsbak geflushed, dit bleek achteraf geen overbodige luxe. De olie was pikzwart en er zat aardig wat troep in. De auto schakelt nu weer zijdezacht. Na ruim 3 jaar werd 203PK wel wat gewoontjes. De auto heeft een digicar chiptuning ondergaan en de motor levert nu 273PK en 415Nm (was 203PK, 300Nm). De auto rijdt nu echt als een zonnetje, de motor is goed bij de les, ondanks het lage toerental waarmee nu gereden wordt. Terugschakelen heuveltje op is door het hoge koppel verleden tijd.
Totale kosten APK, flushen, chippen € 811,60
Totale kosten sinds aanschaf 27-02-2017 (40 maanden) € 2244,18 (56,10 p.m.)
APK, kleine beurt, remblokken achter vervangen en multiriem vervangen. Bij controleren luchtdruk banden bleken de aluminium ventieldopjes vast te zitten waardoor de ventielen vervangen moesten worden. Totale kosten € 676,46
Totale kosten sinds aanschaf 27-02-2017 € 2920.64 (56.17 p.m.)
De Pirelli banden waren op, één zat 2mm en de ander op 2,5mm.
De Vredesteins zijn naar de achteras verhuisd en op de voorwielen zijn Falken ZieX 310 gemonteerd. Topband met veel grip en slechts 69 dB. Deze band is weer iets stiller dan Vredestein (70 dB) en veel stiller dan de Pirelli (72 dB). De auto is daadwerkelijk stiller. Kosten banden en montage €270,85.
Totale kosten sinds aanschaf 27-02-2017 €3191,49 (52,32 p.m.)
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.