Ford Galaxy 2.0 16v EcoBoost Titanium (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 16v EcoBoost Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 132.700 km |
KM-stand laatst | 201.600 km |
Tweeling op komst
- 132.700 km
Met pijn in ons hart de 508SW van de hand gedaan. Met een tweeling erbij wordt het met 3 kinderstoeltjes op de achterbank, een labrador en tweelingkinderwagen in de kofferbak een hele uitdaging dit te plaatsen in een 508.
Goede deal kunnen maken bij Kia Durmi in Amsterdam. De auto zonder garantie meegenomen, heb van tevoren met de garage gebeld waar deze Ford in onderhoud was geweest en die konden mij geen vreemde storingen of schade melden. Uiteindelijk bleek deze gok goed uitgepakt. Meteen na aanschaf doorgereden naar Amersfoort om daar een set 18 inch velgen met twee nieuwe en twee prima banden op te halen. In Zwolle aangekomen de velgen laten wisselen en een optische test onder de auto gedaan toen deze op de brug stond. De auto verkeerde in goede staat.
Het rijden en het gebruik
- 133.000 km
De auto is groot en fors van omvang en dat merk je. Op de grote stoelen zit je voorin erg riant. Achterin is de ruimte ook riant te noemen, met 1,90mtr kun je gewoon met de knieën vrij achter de voorstoel zitten. De 3 stoelen op de tweede zitrij zijn afzonderlijk naar voren te verschuiven of voorover te klappen voor een gigantische bagageruimte met compleet vlakke laadvloer van 202 cm lengte. De stoelen op de 3e rij zijn ook te verschuiven en zelfs daar kun je met 1.90mtr gewoon zitten. Wanneer je deze rij naar voren schuift, kunnen er mensen van 1.75mtr nog zitten en blijft er nog een laadruimte over ter grootte van die van een Ka.
Motorisch heb je met deze 2.0T met powershift automaat weinig te klagen. Veel power, heel veel power. Het maakt hem geen racewagen, maar in de D is het een vlotte comfortabele limosine. Wanneer je de pook naar de S duwt, wordt het een ander verhaal. De auto hangt aan het gas en is dan flitsend. Helaas wordt het door andere gebruikers van sportieve auto's niet gewaardeerd wanneer ze door zo'n busje eruit worden gereden. De auto ligt als een blok op de weg en kan erg hard door een bocht. Alleen korte bochten op nat wegdek en fors optrekken op nat wegdek heeft de auto moeite mee, waarschijnlijk ligt dit aan de Pirelli zero nero banden, die slechts een C scoren bij grip op nat wegdek. Trekken van een aanhanger is uiteraard geen enkel probleem, helaas mag deze auto maar 1500 kg meeslepen. Door het toegestane totaalgewicht van de auto mag je met slecht een B-rijbewijs maar 1050 kg trekken. Een tandem-asser van totaal 2500 kg krijgt hij trouwens ook moeiteloos van zijn plek. Het verbruik ligt bij stadsverkeer en rustige rijstijl op 1:8,3. Lange afstanden wordt dat 1:9,6. Deze wagen is gemaakt om lange afstanden eventueel op hogere snelheid af leggen, daarbij veel comfort biedend. Radio, cd, usb, navigatie met 10 speakers met prima geluid. Fantastisch zittende voorstoelen met lendensteunen. Klaptafels, eigen uitblaasopeningen, privacy glass en speakers voor de tweede zitrij. De derde zitrij beschikt ook over eigen uitblaasopeningen, privacy glass en speakers. Wat mij opvalt in negatieve zin is dat er voor een full-size 7 persoons auto slechts twee 12-volt aansluitingen aanwezig zijn. Inmiddels hebben we dat opgelost dmv een splitter, nu zijn er voor de achterbank 4 usb en twee 12-volt aansluitingen beschikbaar, niet overbodig met het huidig aantal telefoons, tablets en dvd-systeem. Verder is de auto voorzien van voorruitverwarming, ideaal wanneer de ruit beslaat of als het gevroren heeft, want met krabben kom je niet goed bij het midden.
Onderhoud
- 134.700 km
De auto heeft een grote beurt en APK gehad. Tevens is de 6 jaar oude accu vervangen en zijn de wielen opnieuw gebalanceerd. Totale kosten €633,30.
Reparatie
- 143.500 km
De motorkap wilde niet meer goed sluiten. De bedieningskabel was verroest en is vervangen door de Ford dealer. Kosten €161,14.
Onderhoud
- 149.500 km
De auto heeft een beurt gehad en APK. Verder geen problemen met de auto. Totale kosten € 373,14
Onderhoud
- 151.300 km
De Michelin Primacy achterbanden bleken bij de APK minder dan 2mm profiel te hebben. Voor zijn twee nieuwe Vredestein Ultrac Satins gemonteerd en de oude Pirelli Zero Nero banden zijn naar achter verhuisd. Het valt op dat de auto comfortabeler veert en een stuk stiller geworden is. Totale kosten banden incl. montage € 265,00.
Onderhoud
- 156.600 km
De APK was weer nodig, behalve een losgeschoten hoes op de aandrijfstang geen bijzonderheden. Verder is de automatische versnellingsbak geflushed, dit bleek achteraf geen overbodige luxe. De olie was pikzwart en er zat aardig wat troep in. De auto schakelt nu weer zijdezacht. Na ruim 3 jaar werd 203PK wel wat gewoontjes. De auto heeft een digicar chiptuning ondergaan en de motor levert nu 273PK en 415Nm (was 203PK, 300Nm). De auto rijdt nu echt als een zonnetje, de motor is goed bij de les, ondanks het lage toerental waarmee nu gereden wordt. Terugschakelen heuveltje op is door het hoge koppel verleden tijd.
Totale kosten APK, flushen, chippen € 811,60
Totale kosten sinds aanschaf 27-02-2017 (40 maanden) € 2244,18 (56,10 p.m.)
Onderhoud
- 164.300 km
APK, kleine beurt, remblokken achter vervangen en multiriem vervangen. Bij controleren luchtdruk banden bleken de aluminium ventieldopjes vast te zitten waardoor de ventielen vervangen moesten worden. Totale kosten € 676,46
Totale kosten sinds aanschaf 27-02-2017 € 2920.64 (56.17 p.m.)
Onderhoud
- 170.400 km
De Pirelli banden waren op, één zat 2mm en de ander op 2,5mm.
De Vredesteins zijn naar de achteras verhuisd en op de voorwielen zijn Falken ZieX 310 gemonteerd. Topband met veel grip en slechts 69 dB. Deze band is weer iets stiller dan Vredestein (70 dB) en veel stiller dan de Pirelli (72 dB). De auto is daadwerkelijk stiller. Kosten banden en montage €270,85.
Totale kosten sinds aanschaf 27-02-2017 €3191,49 (52,32 p.m.)
Onderhoud
- 173.200 km
APK, beurt, remblokken voor, remschijven vervangen. Totale kosten €730,84
Reparatie
- 176.300 km
De auto maakte een licht brommend geluid uit het vooronder, dit bleek lekkage te wezen uit het spruitstuk en turbo aanzuiging. Er is een geknapte bout uitgeboord, draad getapt en bout vervangen. Totale kosten €127,94
Totale kosten sinds aanschaf € 4.050,27 (€60,45 p.m.)
Onderhoud
- 181.200 km
APK en grote beurt. De accu was weer 6 jaar oud en 50%. tijd voor een nieuwe Bosch accu. Algehele inspectie op de brug leert dat de auto ondanks de leeftijd van 12 jaren er netjes bij staat. Totale kosten €840,42.
Banden
- 188.300 km
Sinds een week of 6 hobbelt de auto aan de achterkant. Het lijkt van rechtsachter te komen. Na een inspectie blijkt de rechterachterband niet rond, er zit een bult in het loopvlak. Tevens is het profiel van beide achterbanden onder de 2 mm gedaald. Tijd voor nieuwe banden. Het zijn 2 stuks Michelin Primacy 4+ geworden. De Michelins zijn voor gemonteerd, de Falkens zijn verhuisd naar de achterzijde. Tijdens het demonteren van de rechter Vredestein kwam aan het licht dat over een lengte van 40 cm het loopvlak van de binnenkant van de wang was losgescheurd, dwars door het karkas heen. Totale kosten banden met montage €407,78
Totale kosten in 6 jaar en 11 maanden: € 5.298,47 (63,84 p.m.)
Onderhoud
- 191.800 km
Vandaag weer de APK en een kleine beurt. Daarbij vervangen remvloeistof en een airco servicebeurt. Verder weer geen bijzonderheden, gelukkig maar! 13 jaar oud. Wat een fijne, comfortabele maar vooral betrouwbare auto deze Galaxy.
Kosten €513,32. Totale kosten in 7 jaar en 4 maanden €5811,79 (€66,04 per maand)
Onderhoud
- 201.600 km
APK en grote beurt, hoes aandrijfas gescheurd, fitting kentekenplaatverlichting vervangen. Kosten incl. vervangend vervoer €657,60
Totale kosten €6469,39 over 8 jaar en 4 maanden (64,69 per maand)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.