Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Titanium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 103.500 km |
Eerste kilometers
- 1.100 km
Zoals ik reeds in de review van mijn vorige wagen (Alfa Romeo 159 sportwagon) had aangegeven, moest ik op zoek naar een nieuwe auto wegens een nieuwe carrière-stap. De Alfa was een fantastische auto (kan je lezen in de andere review), maar de auto was gewoon te klein voor een gezin met twee kinderen. Aangezien de Alfa een leasing-wagen was zal die ook worden ingeleverd op mijn laatste werkdag bij mijn huidige werkgever.
Aangezien het allemaal ontzettend snel is gegaan, moest de nieuwe auto (ditmaal zelf aan te kopen, dus geen leasing/bedrijfswagen) ook heel snel komen. Veel tijd om te vergelijken/testrijden is er dan ook niet aan te pas gekomen. Aangezien de auto wat groter mocht, hebben we de beslissing genomen om maar ineens voor de volle ruimte te gaan. Op onze short-list stonden de Ford Galaxy en de nieuwe VW Sharan. Aangezien de Sharan voor dezelfde uitrusting een stuk duurder is (Ford geeft waanzinnige kortingen) en aangezien een enkele kennissen zeer tevreden zijn over de Galaxy, zijn we zelfs niet meer gaan kijken naar de VW.
We zijn de Ford garage binnengestapt, hebben geïnformeerd achter stockwagens/jonge occasies (het moest écht snel gaan) en onze 'droom-wagen' was wonderwel beschikbaar als stock-wagen. Idealiter zouden we graag nog een automaat hebben gehad, en dat audio-pack 3 hoefde niet echt, maar kom, verder hadden we (indien tijd geen issue was) identiek dezelfde auto besteld.
Wat is het dus geworden:
Ford Galaxy Ghia (ik weet dat ze die in NL niet meer verkopen als Ghia, daarom heb ik ook Titanium aangeduidt, ongeveer vergelijkbaar qua uitrusting denk ik) met volgende opties:
- Ghia: Regen & lichtsensor, 17" velgen, chromen accenten rondom de wagen
- Gratis business pack: lederen zetels, verduisterde ruiten achteraan, Premium 7" navi met touch-screen, bluetooth etc., Parkeersensoren voor- en achteraan, zetelpack (elektrisch bediende zetels met geheugen voor bestuurderszetel)
- Winter Pack: verwarmde zetels vooraan
- Opbergpack 2: Bagagenet, koelvak in handschoenenvakje, opbergschuiven onder de bestuurders en pasagiersstoel, zonneschermen achteraan
- Audio business pack 3: premium sound-system, "chrome" navigatiesysteem (= chromen randjes op de knoppen van het navi-systeem, ziet er netjes uit, maar verder weinig bijdrage), achteruitrijcamera (= héél handig met zo'n beest van een auto)
- BLIS
- Electronische handrem
Redelijk volgeladen dus, en een paradijs voor mensen die van electronische snufjes houden.
-- Het rijden --
Hoe rijdt hij dan? Wel, ik kom uit een Alfa Romeo, en ik moet zeggen dat ik de eerste kilometers nogal voorzichtig heb gereden, aangezien ik het gevoel had met een slagschip onderweg te zijn. Het voelde allemaal zo groot en log aan. Maar naarmate de kilometers vorderde, groeide ook het vertrouwen en de band met de auto. En nu moet ik zeggen: voor zo'n grote auto rijdt hij verrassend goed! Leuk zelfs! Uiteraard rijdt hij niet zo strak als een Alfa, maar dat kan je logischerwijze ook niet verwachten.
Het sturen is nauwkeurig en soepel. Het schakelen gaat super vlot en zonder de minste moeite, een hele openbaring ten opzichte van het hakerige schakelen in de alfa (je merkt het pas als je iets anders probeert). Die automaat die we zo graag hadden gehad, maar die in stockwagens niet beschikbaar was, wordt op deze manier net iets minder gemist.
Comfort wordt in deze auto met een grote C geschreven. Alles is super stil, de motor hoor je enkel (zachtjes) brommen als je de auto stevig de sporen geeft (wat eigenlijk nog niet veel gebeurd is, gelet op de geringe kilometerstand) en ook het windgeluid bij hogere snelheden valt heel goed mee. In die mate zelfs dat je meer de (winter)banden hoort dan het wind-geruis.
Belangrijker voor dit soort auto's is de ruimte... GEWELDIG gewoon! Met twee kinderstoeltjes op de tweede zitrij kan een volwassen persoon er met veel comfort gaan tussen en/of naast zitten. De stoelen op de tweede zitrij zijn allemaal voorzien van isofix bevestigingspunten. Alle drie de stoelen op de tweede zitrij zijn individueel te verstellen en neer te klappen. Zij kunnen over een afstand van ongeveer 20 cm!! worden verschoven en ook de helling van de rugleuning kan worden aangepast. Zelfs de derde zitrij is geen enkel probleem voor volwassenen. Doordat de stoelen van alle rijen (ook de derde) in lengte kunnen worden verschoven is het een klein kunstje om voor iedereen geschikte beenruimte te vinden. Zelfs met volwassenen op de achterste rij. Wel even opletten dat de derde zitrij enkel kan worden neergelegd indien deze stoelen in de achterste positie staan, anders slaat het zitvlak tegen de tweede rij. Maar da's een gewoonte.
Met de derde zitrij in de koffervloer neergelegd, krijg je een gigantische kofferruimte. Het voorbije weekend zijn we met de familie een weekendje weg geweest, en waar ik normaal een volledig volgeladen Alfa + grootste Thule dakkoffer nodig had, kreeg ik nu alles gewoon in de koffer én kon ik nog door mijn achterruit kijken. Geen rommel aan de voeten van de kindjes, of tussen hen in, alles gewoon in de koffer, en daar kon gerust nog een heel pak bij. Dus qua ruimte een dikke plus!
Qua prestaties was ik in eerste instantie een klein beetje ontgoocheld, maar dat betert met de moment. Het snelheidsgevoel in deze auto is wat vaag, en samen met het feit dat hij zo soepel schakelt, en je niet de indruk snel op te trekken, maar het gaat wel lekker. Verder was ik in het begin de motor/versnellingsbak nog niet helemaal gewoon, waardoor ik nog niet exact wist waar de power echt beschikbaar is.
Een 1.6 TDCI is volgens mij te licht voor deze auto. Mijn 2.0 TDCI van 140 (gedowngrade naar 136 voor Belgische fiscale doeleinden) is het minimum volgens mij. Het gaat goed, maar het houdt niet over. De eerste kilometers was ik resoluut van plan om de motor te laten chippen (na afloop van de garantie), maar dat is nu eigenlijk niet meer aan de orde, de auto komt goed mee en doet voorlopig alles wat ik vraag.
Qua verbruik zit ik nu gemiddeld aan 7.5 liter/100km volgens de boord-computer. De eerste tankbeurt (na 500km met heel veel korte ritten) kwam uit op een 8 liter /100km. Ik veronderstel dat dit nog wel een beetje zal zakken. Ik hoop rond de 7.5 liter te blijven hangen. Ik zal in ieder geval de verbruiksmonitor bijhouden.
Ik denk dat dit zowat alles is dat ik over de auto op dit moment kan zeggen. In ieder geval nu reeds een fantastische ervaring, die zeker hier nog een vervolg zal krijgen van zodra de kilometers beginnen te vorderen.
Betrouwbaarheid en gebruikskosten zijn op goed gezet, maar daarover heb ik nog geen betrouwbaar beeld. Comfort is uitmuntend, zowel het geluidscomfort, en veercomfort als het ruimtecomfort. Prestaties zijn niet overweldigend, maar wel goed.
100.000km verder
- 103.500 km
Lang niets geschreven over mijn Galaxy. Waarom? Er viel niet veel extra te vertellen. De Galaxy is een enorm betrouwbare wagen.
Na 100.000km is me wel 1 ding opgevallen. Ik weet niet of het aan de elektronische handrem ligt of niet, maar ik heb al 2x de achterste remblokken moeten laten vervangen wegens helemaal opgebruikt. Ik dacht nochtans dat auto's voornamelijk op hun voorwielen remmen en dat die dus sneller zouden verslijten?
Wat heb ik aan mijn auto voorgehad op 100.000km? Niets! 2x achterste remblokken vervangen, 1x voorste remblokken, 1 lampje vervangen (rechtse remlicht) en na nét geen 2 jaar ging de linkse buitenspiegel niet goed meer open/dicht. Dus die is nog net onder garantie vervangen. Verder geen (technische of elektronische) mankementen. Ach ja, deze winter kreeg ik 1 keer de melding: "defect parkeerrem: onderhoud nodig" maar de parkeerrem bleef prima werken en als ik achteraf naar de garage reed konden ze er niets van terugvinden in de uitlezing. Volgens hen zou het wat strooizout geweest zijn dat bepaalde sensoren zou verstoord hebben. Verder heb ik de melding ook niet meer gekregen. Tot slot weigert de achteruitrij-camera héél af en toe dienst. Maar even auto uitzetten en terug starten verhelpt dit probleem.
Zalige auto voor wie heel veel ruimte wenst, maar dan ook héél veel ruimte, want als je de 2de zitrij wat vooruit schuift (waarbij er nog steeds voldoende beenruimte overblijft) is dit echt een enorm ruimtemonster. Je krijgt 5 grote koffers, 3 kinderfietsen, enkele sporttassen en nog wat curver-boxen met speelgoed makkelijk mee. Ah ja, dan ging ook de Cruiser-fietskar nog mee!
Bovendien is deze wagen ook een vrij goede rijders-auto. Je kan dit uiteraard niet vergelijken met een break of een sedan, maar in vergelijking met andere monovolumes (mijn echtgenote rijdt momenteel met een Renault Grand Scenic uit 2013) rijdt de Galaxy lekker strak en gaat hij als een trein op rails. Op de snelweg hoef je niet continu te corrigeren. Als je je stuur loslaat (maar waarom zou je dat uberhaupt willen doen :)) rijdt hij gewoon straks rechtdoor. Ook aan hogere (in BE en NL niet toegelaten) snelheden is het goed vertoeven.
Het verbruik is m.i. voor mijn rijstijl en de grootte van de auto (je moet heel wat volume door de wind duwen) redelijk. Ik zit op gemiddeld 7.5l/100km. Maar met een rustigere rijstijl haalt een ex-collega van mij met dezelfde wagen 6.5l/100km. Dus al bij al goed doenbaar!
Ook in het interieur alles prima. Het leder van de zetels blijft mooi intact, je ziet eigenlijk nog steeds geen verschil tussen bestuurdersstoel en bijrijdersstoel. Wat na 100.000km waarvan 90% alleen in de wagen toch mooi is! Het enige slijtage-puntje dat je kan waarnemen, is dat het leder rond de versnellingspook een klein krakje vertoont, en het chromen randje bovenop de versnellingspook over een halve cm wat is afgebladderd. Verder geen zichtbare gebreken aan de wagen. Ok, in de koffer zijn er wat schavakjes, maar dat ligt aan mezelf. Te brut geweest met het inladen van bagage waardoor het leder op de armsteunen van de 3de zitrij is beschadigd, maar zoals gezegd, ligt aan mezelf.
Dus ja, vrij saai, maar er valt niet veel over te vertellen. Een zeer betrouwbare, zeer ruime wagen.
Maar na 3 jaar en enkele maanden wordt het weer eens tijd voor iets anders. De kindjes (ondertussen al 3:)) zijn ondertussen de dikke kinderstoelen stilaan aan het ontgroeien, waardoor een 'normale' auto weer in het visier komt. De Galaxy is een super auto, maar nogal rationeel. Mijn vorige (de Alfa) was wat meer emotioneel en ik hou er nog altijd leuke herinneringen aan over. Dus heb ik opnieuw mijn hart gevolgd. Vrouw-lief even moeten overtuigen, maar ik kijk al uit naar de levering van de nieuwe wagen, waarvan ik ook wel een verslagje zal uitbrengen. Nog 120 dagen tot levering!.... :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.