Citroën 1.9 Diesel (1998)

autoreview

Signalement

Uitvoering1.9 Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf1998
KM-stand laatst255.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een probleemloos werkpaard wat precies doet wat ik

  • 255.000 km

Het heeft even geduurd voor ik mijn eerste review schrijf. In 1998 deze auto aangeschaft. Wij zochten een betaalbare auto met (toen) een lage wegenbelasting waar wij van alles en nog wat in konden vervoeren.
Na de aanschaf wat problemen gehad. De auto was heel erg langzaam en wilde ook niet op snelheid komen. Bleek dat er tijdens de fabricage in de fabriek koper vijlsel in de tank gekomen was en dit had er voor gezorgd dat de brandstofpomp niet meer goed werkte.
Het comfort is voldoende maar het is niet echt een stille auto. Ik ben zelf 1.92 lang en kan achter het stuur goed zitten, helaas is dat niet zo voor de bijrijders stoel. Dat is voor mij een hele slechte plaats.
Wij hebben de gehele binnenkant aan de achterzijde bekleed met vloerbedekking en dat scheelde een hoop.
De kosten tot nu toe zijn minimaal. Als 60 jarige zijn wij zijn rustige rijders, op de snelweg rijden wij zo rond de 100 tot 110 km per uur en dat zal er misschien mee te maken hebben. Het brandstof verbruik is 1 op 15.6, maar dat komt vermoedelijk ook omdat wij de meeste kilometers op de snelweg maken.
Na 175.000 km ging de pomp van de stuurbekrachtiging kapot. Dat was een reparatie van 500 euro.
Het onderhoud van de auto wordt grotendeels door ons zelf gedaan en volstaat met elk jaar een nieuw luchtfilter en brandstof filter en met elke 40.000 km (2 jaar) de synthetische olie vervangen, uiteraard met olie filter
Het olieverbruik is minimaal, ongeveer 1 liter op de 10.000 kilometer.
Het vervangen van de riem voor de aandrijving van de nokkenas wordt wel in de garage gedaan.
Ongeveer elke 100.000 km nieuwe banden en dan wordt tevens de remvloeistof vervangen.
De remblokken werden na 125.000 km vervangen maar bleken nog niet echt versleten te zijn.
Na 150.000 kilometer heb ik nieuwe gloeistiften gemonteerd, het bleek dat er 1 niet meer functioneerde. Na 235.000 km bleek dat de verstuivers begonnen te lekken. Deze voor 200 euro laten reviseren en die kunnen er dus weer een hele tijd tegen aan.
Voor ons is de auto een werkpaard, er worden dieren (geiten) in vervoerd die naar de dierenarts moeten, kleine verhuizingen voor familie en kennissen mee gedaan.
Hoe lang wij nog met deze auto blijven rijden kunnen wij nog niet in schatten, het zal moeten blijken hoe deze auto zich in de toekomst houdt.

Kort samengevat, een werkpaard dat heel erg weinig kost en te allen tijde zijn werk naar behoren, en zelfs meer dan dat, doet.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.