Chevrolet Corvette Z51 (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corvette Z51 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 123.111 km |
mijn jongensdroom
- 123.111 km
Dit jaar heb ik hem alweer 10 jaar in mijn bezit. Deze auto heb ik puur voor de liefhebberij en dat is te merken met een gemiddelde van 1478km per jaar. Met 3 kinderen lukt het gewoon niet vaak om er even op uit te gaan. Toen ik de auto ging kopen in Oss heb ik daar de plaatselijke USA car specialist opgezocht om de auto even flink onder de loep te nemen. Omdat het een plaatselijke garage betrof was het niet helemaal toevallig dat hij daar al een keer voor onderhoud was geweest. Ze konden mij vertellen dat het om een goed exemplaar ging waarvan ze niet veel problemen verwachtten. Dus ik durfde het aan. Voor nog geen 9000 euro had ik een supercar gescoord. Voordat ik tot de aankoop overging had ik al mijn kennis gebruikt om de juiste uitvoering te vinden. Ik wist al snel dat het om de zwaarder uitvoering ging, de Z52, met zwaardere remmen, grotere velgen, zwaardere koeling, wat meer opties in de auto, met zelfs een climate airco (die er tegenwoordig uit gehaald is) en nog wat opties.
En dan ga je er maar mee rijden, nadat je auto's hebt gehad met een vermogen van maximaal 125 pk. Nee, geen cursus zelfbeheersing, gewoon op pad met een auto die van 0 naar 100 in 5,7 seconden gaat. Dat is wel even wennen. In de jaren daarna dat ik de auto leerde kennen (die door alle zogenaamde kenners met Europese achtergrond werd afgekraakt tot op het bot vanwege zijn slechte weggedrag) kwam ik er achter dat nat weer geen goede ondergrond is voor deze achterwiel aangedreven krachtpatser. Maar dat hoor ik ook over Porches en andere exoten. Bij droog weer is het echter een genot om mee te rijden. Hij ligt echt wel strak op de weg. En face it, ik was niet van plan om er dagelijks mee te gaan racen. Het is een automaat, dus een donutje draaien vormt geen enkel probleem.
Dan staat het naa 10 jaar nog overeind dat de wow factor van een Corvette met een brute V8 echt heel veel headturns oplevert. Ik had hiervoor nog nooit een auto gehad die als ik ermee door de stad reed de rokjes van 2 mooie dames letterlijk omhoog gingen, echt bizar! Rij door de PC-Hooftstraat en dan wordt je als een filmster gefotografeerd.
Over de kosten kan ik heel veel zeggen. Ik heb de auto inmiddels meer dan 2 keer gekocht, hahaha. Maar dat wil wel als je een set velgen laat stralen en poedercoaten om er vervolgens Michèlin Pilot Sport banden omheen te laten monteren en er een RVS uitlaat onder laat zetten inclusief 2 headers. Het onderhoud is relatief goedkoop. Ja, en een auto van inmiddels 27 komt met gebreken. Rembekrachtiger overleed, ach, doe dan ook maar meteen een upgrade met 4 geventileerde schijven. Brandstofpomp ook een keer vervangen. Een nieuwe radiateur. Tot 2 keer toe een nieuwe dynamo! Nee hoor, niks mis met de stroomvoorziening, maar ik kwam er pas jaren later achter dat er een essentiële steun ontbrak middels mijn Chilton's repair boek.
Al deze verbeteringen en met name de montage van de uitlaat hebben het vermogen van de auto echt een flinke oppepper gegeven, hij gaat nu in 4,8 seconden naar de 100km/u, echt als een kogel! Ik heb heel wat dikke auto's het nakijken gegeven. Als je dan bedenkt dat er nog van alles kan met turbo's dan is het einde helemaal zoek. Het komt er op neer dat ik een slordige 370 pk onder de kap heb liggen en een koppel van om en nabij de 550 Nm. Wat mij betreft meer dan voldoende. Als ik deze waardes op wil schroeven zal ik toch echt meer aan de remmen moeten gaan doen en dat gaat me allemaal wat te ver aangezien de auto nou al hard zat kan. De topsnelheid zou theoretisch rond de 280 moeten zitten, alsof ik me daar ooit aan ga wagen, ik houdt hem liever heel.
Over het feit dat ik de brief van belastingdienst kreeg dat de auto werd vrijgesteld van belasting om er vervolgens een brief overheen te krijgen dat het hele feest niet doorging zeg ik grrmpph! En als je dan nog eens bedenkt dat de auto van januari 1988 is en er een overgangsregeling loopt voor auto's van december 1987 waardoor ik 75 euro per maand betaal ipv 10! Nou ja, dat dus...
Maar niet getreurd, deze auto is en blijft van mij! Ik schors hem in de winter en in de mooie maanden gaat hij de weg weer op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.