BMW 330d touring Executive (2002) #2

autoreview

BMW 330d touring Executive (2002)

Signalement

Uitvoering330d touring Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 6%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Overgestapt vanuit E36 serie (sport edition) naar de E46. Benzine naar Diesel.
Voor mij was de keuze tussen de 320d en 330D touring. Mijn vorige auto was voorzien van een M sport pakket, en dat wilde ik graag weer. Uiteindelijk viel mijn oog op een 330D uit de huisselectie met M optic 2 pakket= sportonderstel, sportinterieur met alcantara. Verder heeft de auto handbak, 17’, hifi en volledig navigatie met TMC.
De auto nu zo’n 2 maanden in het bezit en ben zeer tevreden over het rijgedrag. Zo’ n zescilnder is ondanks het zware gewicht in de neus toch wel een dagelijks feest. Geluid is prachtig en souplesse is geweldig.

Opvallend:

Het onderstel rijd heel ontspannen en is lang niet zo hard van als m-onderstel van de E36 edition. De auto is meer een GT dan een GTI, je merkt het hogere gewicht vooral bij het insturen. Beheerst de bocht in sturen en lekker op het gas eruit. Je voelt de auto dan echt in zijn achterveren drukken. Dit karakter geeft een zekere rust in het rijgedrag omdat je altijd weet dat je genoeg power over hebt. Kortom geen gooi en smijt auto als de E36, iets meer massa maar wel kicken door hoge koppel.

De kracht zoals een diesel onderin. Korte 1 maakt het geen stoplicht sprinter. Derde versnelling is heerlijk om de turbo erin te laten knallen. Je wordt dan lekker in je stoel gedrukt. Dat is vooral leuk als vanuit een lange bocht de oprit van een snelweg opgaat. Maar ook op de snelweg kan je mooi weglopen van snelle jongens door hoog koppel bij lage toeren. De motor trekt bij 150 nog stevig door richting 200+.

Afwerking en opbergmogelijkheden in interieur zijn erg goed, alleen ontbreekt de bekerhouder. Ook opvallend is de rust in interieur. Ook met hoge snelheid hoor je weining geluiden van motor. Dakdragers geven wel wat extra windgeruis. Motor klinkt na koude start iets rauw, maar op temperatuur gewoon heel rustig. Trouwens (BMW) motoren echt goed warm laten worden voordat je echt gas geeft. Doe je dit consequent dan blijven deze motoren lang goed en voorkom je dure reparaties. Vereist soms wel ijzeren disipline.


Doen op volgorde van prioriteit:

*Dikke M sportstuur ligt door dikte heerlijk in de hand
*BMW hifi is een absolute aanrader
*De sportstoelen zitten heerlijk en geven lekker veel steun. Met alcantara stof heel fraai en toch niet zo glad als leer. Veel beter stoel dan de standaard E46.
*Sport onderstel (lekker veel gevoel, maar toch voldoende comfortabel)
*M spoilerkit maken het optisch een hele andere auto dan de wat brave standaard spoilerskit
*Xenon
*kleur: je hoeft bij zilver veel minder te wassen dan bijvoorbeeld d.blauw of zwart!

minpunt: zware koppeling. Maar dat went ook. Gewoon bij het stoplicht nog niet in versnelling
zetten.

KORTOM:
Tot op heden een werkelijk heerlijke auto die kan veranderen van een rustige kilometervreter naar een snelle GT. De snelweg is zijn domein waar hij lekkere plaagstootjes kan uitdelen.Verbruik vind ik heel acceptabel voor een 6 cilinder met gem. 1:14,5 tot soms bijna 1:16.
E46 Touring met M optic pakket blijft een weinig geziene auto in Nederland. Dus redelijk exclusief en uniek.


Kort is het bezit, en tot op heden geen problemen. Hou jullie op de hoogte.

UPDATE 19-4-2007
Klein probleem met de achterruit wisser.
Gisteren uitstekend vermaakt met een drift cursus in E30’s van driftsport.nl. Aanrader! Ook nog even 1 rondje gemaakt op de driftbaan van de RDW met de 330d met winterbanden + velgen (zie foto drift). Alle beveiligingssystemen uit en lekker dwars gaan. Heerlijk!


update 16-2-2008

Inmiddels heel veel lol gehad van de auto. Ipod aansluiting laten maken door dealer, komt wel ipv
(ingang) cd wisselaar. Versterker en tuner zitten achterin de auto! Aansluiting kosten ongeveer 250
euro. Geen opvallende zaken tegengekomen bij normaal onderhoud bij dealer. Achterveren onder
huisselectie vervangen tijdens APK. Keurig! 1 veer was kort stukje afgebroken. (was mijn totaal niet
opgevallen?? maar dat schijnt normaal te zijn.)

nog steeds zeer tevreden en hoop lol!

PROBLEMEN

Condens in koplamp, verholpen voor aflevering door dealer. Tot op heden geen opvallende zaken.

Aachterveer gebroken. Normaal verschijnsel schijnt het.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.