BMW 325i Touring Dynamic Executive (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i Touring Dynamic Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 240.176 km |
KM-stand laatst | 223.000 km |
Toevalstreffer
- 223.000 km
TOEVALSTREFFER
Daar kreeg ik op wat leek een gemiddelde zaterdagavond ineens een mailtje van mijn oom. Een kennis van een kennis van hem had gedeeld dat hij zijn donkergroene BMW 325i station uit 2005 ging verkopen, na aanschaf van een nieuwe Tiguan. Daarbij de vraag of ik eventueel als BMW liefhebber geïnteresseerd was... Eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar een "nieuwe" auto. Een half jaar eerder had ik net een Toyota Auris Hybrid gekocht met het idee om wat goedkoper te gaan rijden.
Echter, kon ik het niet laten om uit nieuwsgierigheid een berichtje te sturen naar de verkoper. Het bezitten en rijden van een 3 serie stond immers op m'n bucketlist, al jaren voordat ik m'n rijbewijs haalde. De volgende dag gingen we kijken en ik was meteen verkocht. 2 eerdere eigenaren gehad, waarvan 17 jaar van dezelfde eigenaar in Nederland. Om de 15 000km onderhoud en cosmetisch nog bijzonder netjes!
Een week later heb ik de auto opgehaald met een verse APK, waarbij ik wist dat twee puntjes nog aandacht nodig hebben:
- Carterpan lekt lichtjes. Dit schijnt met andere pakkingen veel voor te komen bij de N52 6 cilinder motoren. Dit wordt de volgende servicebeurt aangepakt
- Auto trekt iets naar rechts bij rechtuit rijden, dus moet waarschijnlijk opnieuw uitgelijnd worden.
De 325 is nu net een week in m'n bezit in en dit is tot dusver opgevallen:
RIJDEN
Een BMW is nou eenmaal een meer rijdersgerichte auto, dus hier haak ik graag wat uitgebreider op in :). Voor m’n werk schiet ik met regelmaat occasion foto’s en heb ik inmiddels een redelijk groot referentiekader mogen opbouwen qua rijervaringen. Komend van een Toyota Auris en daarvoor een Volvo V50 2.4i als woon werkverkeer auto is dit wel een dag en nacht verschil en feest om mee te rijden zeg. De auto ligt vlak in de bochten, waardoor ze comfortabel met meer snelheid genomen kunnen worden. Daarmee stuurt hij ook een stuk scherper. Hij lijkt scherper te worden hoe harder je door de bocht gaat. Alle hobbels en oneffenheden worden doorgegeven, maar in mijn beleving niet oncomfortabel. Deze 3 serie is uitgerust met een M-sport onderstel en 18 inch velgen, dus van alle versies wel de meest stugge uitvoering. Bij langzaam rijden in stadsverkeer stuurt de auto aan de zware kant. Dit is aanmerkelijk beter afgesteld bij nieuwere 3 series van bijvoorbeeld de F30 serie. Verder ligt de auto als een tank op de weg, ook bij hogere snelheden (180km/u+)
In de 325i ligt de beroemde atmosferische 6 in lijn motor van BMW. Van alle motoren in normale personenauto’s, is dit in mijn beleving wel de lekkerste. Tot 2500 - 3000 toeren is het een rustige motor die weinig geluid maakt, makkelijk versneld bij het inhalen en eigenlijk geen sportieve rijstijl inspireert. Het plezier breekt los bij 4500 toeren, dan komt er veel meer koppel en vermogen beschikbaar en brult hij smeuïg mee. Zo smeuïg blijft hij ook over het gehele toerenbereik, een waar genot! Een minder genot bij een sportievere rijstijl is de automaat. Bij rustig rijden, schakelt hij soepel en onopmerkend door de versnellingen heen. Echter, bij het gas intrappen voor een snelle inhaalactie moet de automaat eerst even bedenken wat het verzoek is, dan bedenken dat het een versnellingsbak is en heeft dan nog even nodig om echt aan te haken in de versnelling. In de handmatige stand als je de toeren hoger houdt werkt dit beter, maar het is geen vergelijk met een moderne DSG of dubbele koppeling bak.
EDIT: Na 6 weken en 10.000km lange ritten is de bak een stuk prettiger gaan schakelen. Hij schakelt veel alerter en haakt sneller in de versnelling dan in de eerste week van bezit!
COMFORT
In deze eerste week zijn we net naar Zuid Frankrijk gereden in 1 dag, dus hebben we meteen een goed idee van het comfort kunnen krijgen. De leren sportstoelen zitten aan de harde kant, maar wel comfortabel. Ze bieden veel ondersteuning door de uitschuifbare zitting en verstelbare lendensteunen. Volvo stoelen zijn in verhouding zachter en wat mij betreft meer geschikt voor langere ritten. Wat opviel is dat de auto heerlijk stil vanbinnen is! Zowel qua bandengeluid als motorgeluid. Bij de Auris moest het volume van de muziek bijvoorbeeld op standje hard gezet worden om nog steeds alle tonen te horen op de snelweg. De BMW heeft hier absoluut geen last van en is veel rustiger vanbinnen.
VERBRUIK
Het verbruik is me op weg naar Zuid Frankrijk alles meegevallen. Meestal reden we zo tussen de 110 en 130km per uur. 1/14 - 1/15 is dan prima haalbaar! Zodra je de stad in gaat vervallen echter alle besparingen en scoor ik niet beter dan 1/7 - 1/8. Niet raar op zich met een 2,5 liter 6 cilinder.
BETROUWBAARHEID
Hier kan ik na een week nog relatief weinig over schrijven natuurlijk, maar deze BMW wist het toch te presteren om in die tijd al 2 meldingen te geven:
- Bandenspanningsverlies. Bij de luchtpomp even extra lucht in de banden gedaan, opnieuw gecalibreerd en op weg naar Zuid Frankrijk niet meer terug gezien
- Oliepeil laag. Dit is met het lek bij de carterpan ook geen enorme verassing. Litertje bijgevuld, maar 48 uur en 1200km later daar toch alweer de helft van verloren. Daarmee zal hij een deel van de olie ook wel verbranden, een bekend punt met deze motoren.
Op termijn zal ik hier uiteraard uitgebreider op ingaan. Op internet lees je veel uiteenlopende ervaringen van mensen die jaren lang probleemloos met hun BMW hebben gereden en mensen die van het ene kwaaltje naar het andere hobbelen. Ik ben benieuwd hoe dit op termijn met deze 3 serie bevalt.
EDIT: Na 6 weken en 10.000km zijn er geen lampjes meer verschenen en heeft de BMW zich tot dusver feilloos gedragen. In de bergen ben ik op sommige wegen niet onder de 4000 toeren gekomen, maar zonder enig mokken of morren!
OVERIG
Nog een paar overige punten die geen eigen kopje nodig hebben:
De afwerking en netheid van het interieur vind ik na 20 nog steeds zeer goed te noemen! Over de plastic delen zit een soort mat zacht laagje voor het kwaliteitsgevoel. Deze beschadigd echter vrij makkelijk en heeft bij Volvo’s van dezelfde leeftijd doorgaans beter de tijd doorstaan in mijn beleving.
Het i-Drive systeem vind ik voor een auto uit 2005 indrukwekkend. Het biedt nog steeds features die in goedkopere auto’s vandaag de dag ontbreken. De afwezigheid van bluetooth voor handsfree bellen is voor mij wel een gemis. Daarom komt er na de vakantie nog een CarPlay box achter de radio om weer helemaal up to date te zijn!
De review zal op termijn nog verder bijgewerkt worden. Mocht je zelf aan het oriënteren zijn naar een E90 3 serie, stuur gerust een berichtje voor meer info!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren