BMW 318tds Compact Executive (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318tds Compact Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 204.400 km |
KM-stand laatst | 329.600 km |
Prima auto
- 329.600 km
Precies een jaar geleden een BMW 381tds bij de Krie in Oisterwijk voor 2500 euro gekocht met 304400 km op de teller. De auto is afgeleverd met een grote beurt. Staat verder strak in de lak, geen deukjes of krasjes. Het enige is dat op de randjes van de motorkap wat roestplekken zijn. Deze heb ik met een lakstift bijgewerkt. Bij aflevering was de kap van de rechterspiegel kapot. Voor 40 euro een zwarte retrofit bij de BMW dealer gekocht. Op de linkerkoplamp zat een scheur in het glas. Volgende week krijg ik een set witte koplampen binnen. Is dat probleem ook verholpen. Samengevat is de auto helemaal goed, mankeert werkelijk niets.
Wat zit er allemaal op? Hij is zoals je op de foto's ziet blutrot. Hij staat op 16 inch velgen. Vorige week nieuwe Pirellis van 205x55 erop laten zetten. Rijdt weer heerlijk. Binnen is het interieur prima afgewerkt. Het is allemaal recht-toe-recht aan. Verwacht geen velours of metalen strips. De bekleding van de stoelen en de portieren is van een onverslijtbare zwarte stof. De middenarmsteun is prima gepositioneerd; je hebt er ook echt iets aan. In ieder geval ziet alles er voor een 11 jaar oude auto prima uit.
De verlichting bedien je met twee trekknoppen. Zoiets als bij een VW Kever uit de sixties. Enige luxe is volgens mij de airconditioning. De geluidsinstallatie bestaat uit zes speakers en een door mij ingebouwde JVC CD/radio speler met USB.
Ik heb de auto gekocht voor het woon-werk verkeer. Dacht dat ik hem toch niet nodig zou hebben voor het gezin. Ruimte is achter eigenlijk prima: twee volwassenen of drie kinderen kunnen goed zitten. Bagageruimte is ook voldoende: kan er drie grote trolley's in kwijt of een complete golf-set (inclusief kar).
Het is een echte snelweg-auto. Cruisend rijdt het heerlijk. Hij is relatief stil. Door de lange wielbasis ligt de auto als een strijkijzer op het asfalt. Bochtgedrag is heerlijk. Verder merk je dat je achterwiel-aandrijving hebt. Geen trilingen op het stuur. Motor heeft genoeg vermogen om vanaf 100 kilometer per uur te accelereren. Vanaf 120 tot 150 km per uur trekt ie als de brandweer. Sta je bij een stoplicht dan gaat het optrekken sloom. In zijn 1 en 2 zit bijna geen kracht.
Het remmen is een ander verhaal. De remschijven zijn nu aan vervanging toe. Bij sterk remmen trilt de auto. Binnenkort maar eens nieuwe schijven in laten zetten. Soms heeft de auto moeite met starten. Een flinke rochel en flink wat rook uit de uitlaat. Maar starten doet ie altijd. Nadat je rijdt en de motor warmer wordt loopt ie verder prima. Iemand een tip waar dat aan kan liggen?
Verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 16 bij snelweg- en stadsverkeer. Bij veel snelwegverkeer met 100 km per uur zit ik op 1 op 18. Sportief rijdend haal ik 1 op 14,5.
Ik rij er nu 1 jaar mee en heb er 25000 km mee gereden. De auto heeft mij nog nooit laten staan.
Kosten
204400 km - Grote beurt bij aflevering (inbegrepen bij aankoop)
204400 km - Spiegelkap rechts voor (40 euro)
210000 km - Ruitewissers van Bosch erop gezet (32 euro)
216000 km - Voorruit vervangen (verzekering)
220000 km - Grote beurt, achterdemper vervangen (400 euro)
228000 km - Vier nieuwe banden, Pirelli (430 euro)
229600 km - Twee witte koplampen (107 euro)
Volgende week: APK-keuring, Airco cleanen en bijvullen, kleine beurt.
Nog uit te voeren: remschijven, misschien de koppelingsplaten.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
