BMW 318tds Compact Executive (1995)

autoreview

BMW 318tds Compact Executive (1995)

Signalement

Uitvoering318tds Compact Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf161.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met een nieuwe baan, 75 kilometer van de woonplaats, was een diesel nodig. Eén van de voorwaarden was: een BMW. Hoewel een Golf IV en een Alfa 156 ook nog passeerden. Maar ja, het BMW-gevoel verlies je niet meer en uiteindelijk werd het deze Cosmos-Schwarz 318tds compact executive, helemaal opgehaald uit Schildwolde.

De verkoper had kennelijk zelf niet door wat hij verkocht. Het bleek geheel onaangekondigd een ’executive’ te zijn, met een sportinterieur, cruise control, airco, electrieke ramen, jawel!

Naast de vanzelfsprekende fijne rij-eigenschappen is dit bovendien een práktische auto. Althans, als je met z’n tweeën bent. In een Arola kunnen bij wijze van spreken meer mensen comfortabel zitten dan in een deze BMW. De grote klep met neerklapbare achterbank is toch wel erg handig als je eens wat meer dan een krat pils te verslepen hebt.

Op dit forum zie je uiteenlopende verbruikscijfers, van 1 op bijna 1 tot 1 op 21. Ik kom, met een halfpittige rijstijl en heel veel snelwegkilometers bij 132km/u (boeteveilig met cruisecontrol) op gemiddeld 1 op 16 a 17. Valt me reuze mee. Draait slecht 2750 toeren bij dik 130km/u, dus dat speelt waarschijnlijk ook een rol. Ga je er mee jagen, dan zie je de meter duidelijk sneller dalen.

En ja, de 100m sprint zul je er niet mee winnen, maar vanaf 2000 toeren beginnen koppel en turbo goed samen te werken en voel je ’m flink trekken. Komt prima mee. Wel heel fijn is dat het vermogen heel gedoseerd vrij komt. Geen gebonk zoals bij bijvoorbeeld die VW TDi-diesels, maar heel subtiel.

Met 50.000km per jaar zal de mooie beginstand van 161.000 snel veranderen in een vrijwel onverkoopbare stand. Ik rij ’m maar af denk ik, want dan kan ik nog enige jaren blijven genieten van deze rijkwaliteit. Geen enkele drang om iets anders te kopen, en dat is voor het eerst! Ja, behalve mijn vorige zijdezachte 320i uit ’87, die ik aan mijn broer terugverkocht vanwege een lange reis. Een beste botsing later kon dit exemplaar helaas naar de sloop...

Ruim 100.000 km gereden met deze auto. Wordt een tweede thuis. De kosten per kilometer zijn laag gebleven, hoewel je bij beurten van 750 of 1000 euro altijd schrikt. Maar ja, als je dan weer 40.000km verder kunt, olie verversen uitgezonderd, dan rij je niet te duur.

Juli 2007: de compact verkocht, om plaats te maken voor een 330d touring. Toch een beetje raar, om je tweede huis achter te moeten laten. Maar met de 330d verwacht ik een hoop plezier te gaan beleven!

PROBLEMEN

Onderhoudgeschiedenis tot nu toe:
165.000 aircopomp stuk. Niet vervangen.

185.000 olie ververst

190.000 accu vervangen

195.000 remschijven + blokken voor (versleten + zeer zware rempartij op nat, koud wegdek betekende: krom als een hoepel)

201.000 grote beurt: veerpoot geknapt. Ophangrubbers uitgesleten. Uitlaat dichtgemaakt. Kleine dingen. APK. Totaal: 700 euro.

218.000: Toevoeging differentieel, versnellingsbakolie vers, motorolie vers. 150 euro.

230.000: De toevoeging aan het differentieel was geen succes. He werd er niet minder van, maar ook nauwelijks beter. Dus op zoek naar een ruildifferentieel. Altijd een gok, maar pakte goed uit. Auto rijdt weer stil. 150 euro onderdeel + 200 euro montage.

230.000 Ondertussen kukelde ook mijn linker raam eruit. Kwestie van een plastic blokje vervangen en een geleiderubber vastkitten. Kosten: €2,20 aan onderdelen (bij de BMW-dealer, goedkopere onderdelen verkopen ze vast niet!), en een half uurtje zweet. Werkt ook weer als nieuw. Verder wil mijn blower alleen nog op stand 1 of 4. Weerstandje stuk, dus bij de volgende beurt even repareren.

230.000 En de bandjes waren versleten. Via marktplaats aan een paar mooie 16’ velgen + goede michelins gekomen (zie foto). Perfecte maat, niet te hard, wel mooie wielkastvulling. Kosten: 225 euro (!)

230.000 Ook de (nog originele!) uitlaat was aan vervanging toe. Tsja, dat soort dingen roesten nou eenmaal een keer door. Zelf gemonteerd, inkoopprijs betaald, kosten: 90 euro.

240.000 Grote Beurt. Dure beurt helaas, 1000 euro lichter. Keuring, remschijven voor laten afdraaien, draagarmen voor, stabilisatorstokjes, een hele partij filters en arbeidsloon natuurlijk.

241.000 Turboslang geknapt. Vermogen terug naar niveau Sierra 2.3d. Vervangen voor 80 euro. Rijdt weer als vanouds.

258.000 Rugleuning bestuurdersstoel laten lassen. 40 euro

261.000 Tijd voor een beurt. Olie., filters, hoofdleiding naar koppeling, remmencontrole, sensoren remslijtage laten vervangen. 295 euro.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.