BMW 318d Touring (2008) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 127.600 km |
- 64.250 km
Na 5 jaar en 120.000 km probleemloos en dus tevreden met een BMW 320d (E46) te hebben gereden, was in januari 2008 de tijd rijp voor een vervanger.
Wat verwachtte ik van de nieuwkomer?
- door de komst van 2 kinderen mocht hij wat meer bagageruimte hebben dan de E46;
- aangezien ik jaarlijks zo'n 28.000 km rij (50% snelweg, 50% gewestwegen), moest het zeker een diesel worden (is in België in gebruik een stuk goedkoper dan een benzinevariant);
- na 4 of 5 jaar verkoop ik hem terug, dus herverkoopwaarde moet OK zijn;
- een goede wegligging en kwalitatief goed in elkaar steken (aan piepjes of kraakjes of naar de dealer lopen voor kleine mankementjes heb ik een grondige hekel).
Wie kwam in aanmerking?
- Honda CR-V: knappe wagen, rijdt fantastisch, maar viel af op basis van het ontbreken van een dealer in de buurt en vrienden raadden hem af omwille van een zeer lage verwachte inruilwaarde na 5 jaar (-75%);
- Saab 9-3 Estate: we hadden geen goed gevoel bij deze wagen/garage na ons bezoek aan de lokale Saab-dealer (verkoper was nogal opdringerig, moest waarschijnlijk nog een cijfer halen);
- Audi A4: mooie wagen, de kwaliteit straalt ervan af, maar het interieur vond ik nogal druk (overal knopjes) en de inruilwaarde voor mijn E46 was toch een stuk lager dan ik zou krijgen bij de BMW-dealer.
Dan maar gaan kijken bij de BMW-dealer voor een nieuwe “dreier aus München”, deze keer in de Touring variant. Na de proefrit een mooie deal kunnen sluiten voor een 318d Touring E91 (143pk) in Titansilber metallic, met Option Line (di. metaalkleur, alu velgen, automatic airco, mistlichten vooraan, BMW business radio), cruise control en een panoramisch schuifdak. Levering was voorzien voor maart 2008, maar het werd uiteindelijk toch 30 april 2008 dat ik wagen kon ophalen…
Hoe bevalt hij na 2 jaar en 3 maand (64.250 km)?
Wel, elke ochtend stap ik met de glimlach in de wagen om mijn woon-werk traject van 40 km af te leggen. Hij heeft een subliem weggedrag; en wat een rust in het interieur: ondanks dat dit een diesel is hoor je de motor nauwelijks (wat een verschil met de lawaaiierige VAG TDi-diesel met pompverstuivers van de Audi van mijn vrouw). De motor is voldoende krachtig om vlot met het verkeer mee te kunnen, ook een tussenspurtje bij een inhaalmanouvre kan deze wagen probleemloos aan. Het mag natuurlijk altijd meer, zeker wanneer je zo’n 6-cylinder van BMW ziet en hoort voorbijzoomen, gaat het hart toch iets sneller slaan. Hij klimt vanaf 1700 rpm vlot in de toeren. Het gemiddeld verbruik, gemeten over 5.000 km komt uit op 1:17, wat ik zeer netjes vind. Het interieur is functioneel en “elegant sober” en toch is alles aanwezig.
Het onderhoud gebeurt bij een erkend BMW servicepunt (1 x per jaar). Eerste beurt na 29.000 km (inspectie I) kostte 185 euro. Een tweede onderhoud was nodig na 59.000 km, kostprijs 253 euro. Ik vind dit behoorlijk meevallen: ik ben een fervent fietser en 2x per jaar steek ik mijn racefiets binnen voor het noodzakelijke onderhoud en vervangingen, en ik lig op jaarbasis aan hogere onderhoudskosten voor mijn fiets dan mijn BMW, dus…
Minpuntjes zijn er echter ook:
- de winst aan kofferruimte die we zouden hebben door de overstap van berline naar touring hadden we toch overschat;
- de runflat banden reden vrij hard en de wagen was minder baanvast bij spoorvorming; toen ze na 54.000 km volledig op waren zijn ze vervangen door 4 goedkopere Michelin primacy’s;
- aan het “auto stop/start”-systeem kan ik maar niet wennen. Ik zet het dan ook consequent uit als ik de wagen instap; volgens de dealer kan het systeem niet permanent uitgeschakeld worden?
- wanneer de afdekplaat voor het glazen schuifdak ingeschoven is, zorgt het glazen dak voor een licht windgeruis. Achteraf gezien zou ik deze optie niet meer nemen: was nogal prijzig (1.500 euro) en ik rij eigenlijk altijd met dak en afdekplaat dicht. Ik zou het geld investeren in wat extra vermogen (320d of zelfs 325d);
Problemen:
Geen.
Conclusie:
Deze wagen is een echte aanrader; hij steekt goed in elkaar en zorgt voor vele kilometers probleemloos genieten van “Freude am Fahren”-gevoel.
- 114.000 km
Sinds de vorige review is er intussen een anderhalf jaar verstreken en de wagen wordt binnenkort 4 jaar! Dagelijks 80 kilometer woon-werkverkeer en een jaarlijkse trip naar Umbrië zorgen ervoor de kilometers vlot aandikken: intussen al 114.000.
Tijdens de reis naar Italië vorige zomer bewees deze wagen nog maar eens dat hij een ideale reisgezel is. Of het nu zoevend is aan 180 over de Duitse Autobahn, een bergpas oversteken in Oostenrijk of 2 uur filerijden op de tangenziale van Bologna aan een buitentemperatuur van 37°: deze wagen kwijt zich probleemloos van zijn taak.
Op 89.000 kilometer is de wagen op regulier onderhoud geweest bij de BMW-dealer: verse olie, nieuwe filters en een paar sappen aanvullen - kosten 424 €. Op het eerste zicht niet mals, maar de wagen geeft aan dat hij nog 9.000 kilometers kan rijden tot de volgende onderhoudsbeurt, dus in totaal zal hij dan 34.000 kilometers gereden hebben tussen 2 beurten in: dat vind ik persoonlijk heel puik en dan valt de kilometerkost dan eigenlijk wel behoorlijk mee.
Noch problemen, noch kraakjes of rammeltjes te bespeuren.
Als hij 4 jaar wordt, was ik van plan hem te vervangen door een nieuwe 3 (F30), maar ik krijg het voorlopig nog niet over mijn hart...
Still going strong
- 127.600 km
Intussen een half jaar verder en wat valt er te vertellen over de laatste 6 maanden? Eigenlijk niet zo heel veel: naast de jaarlijks waxbeurt is de beemer op 120.000 km terug bij de BMW dealer geweest voor het jaarlijkse onderhoud: 5,5 liter verse olie, een paar nieuwe filters en de voor- en achterbanden werden van plaats verwisseld. Kosten: 278 euro's. Volgend onderhoud is gepland op 150.000 km.
Verder geen problemen te melden. Ook tijdens de jaarlijkse vakantie in Italië met temperaturen tot meer dan 40° hield de beemer zich kranig! Ik twijfel nog steeds om hem te vervangen door een nieuwe 3-serie of nog een beetje door te rijden en toch maar te gaan voor de 5-serie. Voorlopig wint de 5-serie het pleit...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.