BMW 318d touring (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318d touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een 205 GTI, een A6 2.5 TDI avant en een A4 1.6 aut eindelijk de auto die ik al jaren wil. Zoals je ziet een bonte verzameling auto’s. Nadat mijn A4 er uit moest, was ik eigenlijk op zoek naar een A4 avant uit 2003. Omdat ik hem zakelijk rijdt wilde ik dus een basisversie ivm de bijtelling. Niet te vinden dus. Gek genoeg zijn Audi’s tweedehands relatief duurder dan BMW. Mijn oog viel op deze 318d. Ex-lease, dus prima voor mij om nog 2-3 jaar mee te rijden. Keurig onderhouden door de BMW dealer en werkelijk in nieuwstaat. Navigatie en carkit zat er al in dus optimaal voor mij aangezien ik 80% zakelijke kilometers maak. Gekocht bij een tweedehands autohandelaar. Iets wat je gewoon NIET moet doen. Het blijven toch louche handelaren en op een of andere manier wordt je toch voor de gek gehouden. De auto is prima schoon afgeleverd maar had wel de volgende puntjes die je bij een huisselectie auto niet zal vinden:
- navigatie CD ontbrak ( na veel moeite een kopie gekregen uit 1999 !!)
- achterruit verwarming werkte niet
- had kleine beurt nodig
- één voorband van ander merk
Maar wel strak gepoetst! Kijk, zo fop je iedereen
Goed, een beetje zure start met mijn BMW, maar na een beurt bij de BMW dealer kon ik gaan genieten van de auto.
Ik heb voor de 318d gekozen omdat ik zogezegd een basisversie wilde. De auto heeft 115PK en dat was al meer dan de schamele 100 PK die ik in mijn A4 had. Meteen viel op hoe neutraal deze auto is door de achterwiel aandrijving. Met een heel fijn stuurkarakter als resultaat. De auto is daarbij fabrieksaf wat stugger geveerd en dat geeft een duidelijk en veilig gevoel. De power viel me toch wat tegen, zeker in de hogere toeren, maar vlot genoeg om lekker mee door te karren. Zeker op de snelweg deed hij het uitstekend.
Een prettig gevoel krijg ik ook altijd als ik naar het typische gedraaide dashboard kijk. Alles ergonomisch op de juiste plek en vooral de stuurbediening was voor mij een primeur waar ik erg blij mee ben. Twee minpunten echter; Waarom BMW ? waarom geen bekerhouders?? En ten tweede: Ik heb geen automatische airco, maar een handbediende, een stap terug vergeleken met mijn Audi die 6 ! jaar ouder was. Hoewel de airco uitstekend zijn werk doet en je er relatief weinig omkijken naar hebt, vindt ik dit echt beneden het niveau van BMW.
Dan toch die power....
De 318d is een ’oude’ 320d maar dan gedowngraded opdat BMW ook een economisch aantrekkelijkere auto kon aanbieden. Mijn zoektocht naar meer vermogen leerde mij dan ook dat deze auto makkelijk en probleemloos te chippen is. Een upgrade naar 145 Pk en van 280nm naar 345nm zou een goede optie zijn. op deze manier zou ik meer vermogen krijgen en veel meer koppel dan een 320d. Een maand geleden de stoute schoenen aangetrokken en via een bedrijf in het oosten van het land een chip laten monteren.
Wauw! Dat scheelt. de auto is ongeloofelijk veel sneller geworden. Met name op de snelweg neemt hij grote stappen. Het wordt geen sportwagen, maar nét even dat extra vermogen rijdt een stuk beter. Een vrachtwagen inhalen gaat gewoon veel soepeler zonder dat je hoeft terug te schakelen. Echt een verbetering!!
Kortom; Ik ben erg blij met mijn BMW. Hij voelt stevig, volwassen en veilig aan zoals je dat mag verwachten. Voor een basisversie is hij wat karig met de uitrusting, maar de standaard dingen als cruise control, alarm, electrische ramen, radio CD zitten er wel op. Hoewel de auto wat rumoerig is, vindt ik de motor heerlijk soepel en zuinig. Ik verstook met een sportieve rijstijl slechts 6 liter diesel per 100km en dat vindt ik meer dan acceptabel. De 318d heeft wel de chip nodig vind ik persoonlijk. 145 pk is net even wat prettiger en met 340nm rijdt het ook even wat soepeler.
Ik was eerst Audi-fan, maar BMW heeft de eerste plaats overgenomen.
UPDATE: Auto ingeruild voor een nieuwe 318d Touring Executive Desing Line
PROBLEMEN
Bovengenomde ’opstart’ problemen en vorige week de zijknippers vervangen omdat daar wat vocht in zat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.