BMW 316i Compact Executive (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i Compact Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze 316i wordt gereden door mijn vrouw en is in zekere zin bij toeval bij ons terecht gekomen. Tijdens gladheid werd de vorige auto total loss gereden en moest er dus acuut iets anders komen. We liepen de BMW tegen het lijf bij een autohandelaar in Gassel waar we al meer auto’s hadden gekocht. Werkelijk een plaatje en voor dat bouwjaar supercompleet: 2 airbags, airco (handbediend), automaat met sportstand, sportuitlaat, el. ramen, alarm met afstandbediening en centrale vergrendeling. Al bij de proefrit kon je merken dat er erg netjes met deze auto gereden was, geen piepje of kraakje te horen. Heb na de proefrit de auto nog zelf even op de brug gezet voor een korte inspectie, maar niks raars gevonden.
We hebben de auto inmiddels bijna 2 jaar en er bijna 30.000 tevreden kilometers op zitten. Zelf rijd ik de BMW ook wel eens, gewoon omdat hij leuk is om in te rijden. Soms neem ik hem mee voor een langere afstand, maar dan voel je ook bij een compact nog steeds dat je in een BMW rijdt. Degelijk en gemaakt om te rijden. Voor een 316i is de auto niet supersnel, maar met de automaat in sportstand moet je als ’tegenstander’ met handbak van goede huize komen om de BMW te kloppen. Een snelle reactie bij groen licht in combinatie met het feit dat je niet stilvalt op het schakelmoment van 1 naar 2 geeft in 9 van de 10 gevallen al een beslissende voorsprong bij een stoplichtsprintje.
De auto is niet superruim, instap naar achteren is wat lastiger met een 3deurs, maar ja als 2e auto is het niet zo’n probleem omdat je die meestal toch niet met het hele gezin volstouwt. Verder is het benzineverbruik van 1 op 11 niet echt zuinig, maar wel volgens de boekjes.
PROBLEMEN
Tot op heden heeft de auto 2x een beurt gehad. Bij 140.000 een klein beurt en onlangs bij 154.000 zijn eerste grote beurt sinds de aanschaf, bijna 2 jaar geleden dus. De kleine beurt viel een beetje duur uit omdat er 4 nieuwe banden plus twee nieuwe schokdempers onder moesten, verder bleek het rechter portier niet meer open te gaan met de centrale vergrendeling: € 871 armer. Dat was even schrikken. Tussendoor nog een keer een kapotte deurvanger gehad (€85), een APK keuring (met vlag en wimpel doorstaan). Begin dit jaar nog iemand die op de achterkant was gereden. Geen grote schade, wat spuitwerk en ook de bumper zag er zonder vervanging weer zo goed als nieuw uit.
Letterlijk een paar dagen voor de grote beurt begaf de lambda sensor het. Gevolg was dat de motor na het starten (vooral met warme motor) regelmatig afsloeg. Inclusief nieuwe sensor kwam de grote beurt uit op € 540,-. Viel me niet tegen. De auto loopt weer als een zonnetje. Met de 15.000 per jaar die ermee wordt gereden, moet hij voorlopig nog wel mee kunnen. En waarom zou je vele duizenden euro’s aan iets anders besteden, alleen voor een jonger bouwjaar? De jaarlijkse afschrijving begint nu uitermate vriendelijke vormen aan te nemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren