Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

BMW 2002 Ti (1974)

autoreview

9
BMW 2002 Ti (1974)
dave1602
  • dave16028
  • Gebruikersreview
22 oktober 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering2002 Ti
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1974
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 105.000 km
  • 21 oktober 2007

Na een jaar zoeken naar info en orientatie, tevens ook lid geworden van de bmw02club.nl. Dat laatste had ik eigenlijk preventief gedaan om nog meer te weten te komen over dit geweldige en sportieve model.
In het magische jaar 2002 heb ik besloten tot aanschaf van een 02.
Ik wilde eigenlijk een roundie maar op dat moment net iets duur of niet goed genoeg.
Omdat ik er nog ’niets’ van wist moest de basis goed zijn, destijds was dat ook zo.
De 1,6l motor liep voor 100% op gas.
Mijn mening is dat je op gas moet koken (sorrie; andere mensen vinden dat niet en heeft al vele discussies uitgelokt!) dus het idee was om dat gelijk eruit te halen.

In 2004 kon ik een gereviseerde 2l overnemen voor niet al te veel.
Hier heb ik helaas maar 3maanden in gereden. Toen het brandstofmengsel ongeveer 1:100 (benzine:olie) werd moest het blok eruit.
Daarna is er een 1,8l motor ingekomen met dubbele webers.
Sinds kort heb ik er weer een 2,0l motor in met dezelfde dubbele webers EN de orginele korte overbrenging van de 1,6l.

Verder onderhoud is het gebruikelijke, banden, distributieketting, remmen enz.
Ik heb 2 keer echt stilgestaan door een kapotte dynamo en een massa probleempje.
Dat massa probleempje was een beetje mijn eigen schuld.
Het enige dat nogal snel slijt zijn de banden, door het grotendeels ’stevig’ gebruik van de auto; 4 banden op 10.000km is eerder regel dan uitzondering.
Het onderhoud is door alle veranderingen (ander onderstel, andere motoren enz) nogal opgelopen maar zonder deze veranderingen is het bedrag van het onderhoud redelijk goed.
Kortom op een 70.000km een paar keer stilgestaan en dat voor ongeveer 40jaar oude techniek! Hele mooie score en betrouwbaarder dan menig moderne electro-auto’s!

Het weggedrag en de prestaties zijn nog steeds erg goed; mede door de veranderingen die ik gedaan heb.
Op het comfort is ingeleverd tbv de prestaties.
Het verbruik is ong 1:7 maar dat is mede te danken aan ’mijn rechtervoet’.
Voor het ’verbruik’ heb ik nog een andere auto:
nissan sunny 2.0d sail, die rijd 1:19.

Verder is het nog steeds een heel mooi model (vind ik) en het blijft een historisch feit dat dit de werkelijke redding van BMW! Vele modellen zijn nog steeds geinspireerd door deze 02. Bijv. de Hoffmeister knik.

Maar al met al na 70.000 ’probleemloze kilometers’, mede daardoor misschien, heb ik nog steeds veel plezier in het rijden en gewoon kijken naar de auto.

Plannen voor de nabije toekomst:
Allereerst de koppeling vervangen.
EN eindelijk ga ik de cilinderkop aanpakken, ik heb een ’reserve’ liggen dus die kan ik mooi aanpakken, als die klaar is, de oude eraf en de aangepaste kop erop.
De aanpassingen worden de volgende:
- grootste geflowde kleppen (39mm uitlaat, 48mm inlaat)
- 304gr nokkenas
- inlaatkanalen flowen
Kost wat geld maar ik hoop voor november klaar te zijn!
Als het goed is, is er dan zo’n 150pk aan de krukas mogelijk.

De bovenstaande plannen zijn inmiddels gerealiseerd. Maar nieuwe plannen liggen al weer klaar.
Het bouwen van computergestuurde ontsteking en injectie. (onderdelen ben ik al aan t verzamelen)

Verder ben ik aan t kijken om een schroefset te maken, dit zal zo'n 250 a 300 kosten, maar dan heb je ook wat.

Ook was ik aan t kijken voor een rem-upgrade. De (in de 02wereld) bekende Volvo 240 Turbo Girling upgrade. Deze kon ik in feb 2012 overnemen van iemand, gelukkig is t allemaal plug&play.

PROBLEMEN

  • 105.000 km
  • 21 oktober 2007

?Normaal? onderhoud:
Kapotte dynamo; andere E21 dynamo opgezet 50,-
Andere uitlaatdemper: 90,-
Nieuwe (standaard) remschijven en remblokken: 150,-
Verder enkele liters koelvloeistof, olie en diverse filters.
Laswerkzaamheden (bij garage) 1500,-
Laswerkzaamheden (niet bij garage) 500,-
Het normale onderhoud is ongeveer 3000,- op 5 jaar tijd; best netjes.

Aanpassingen:
5 sets banden (Michelin, Toyo, Bridgestones) 1400,-
3 Motoren: 750,-
2 Bilstein dempers voor: 220,-
2 Koni geel achter: 250,-
2 Verlagingsveren 65,-
1 Electrische brandstofpomp 140,-
2 kuipstoelen 150,-
1 spaghetti-spruitstuk 510,-
2 Dubbele Webers; gratis!
3 sets remblokken (Ferrodo): 280,-
1 koppeling: 220,-
4 GB minilites 13’: 400,-
4 'bbs'-lookalikes 15’: 175,-
1 revisie onderblok incl scherpe nokkenas: 750,-

Update 31-07-08:
Tijd voor de apk, en buiten de gebruikelijke kleine stukjes laswerk, eindelijk een grote reparatie moeten uitvoeren: de achterbrug moest vervangen worden.
de roestduivel had het toch gewonnen van de tijd.
Het laswerk betrof deze keer echter een klein stukje in de wielkast verder niets!
Nu 'hopen' dat m'n 02 weer door de 2jarige-apk komt!

Update 03-01-09:
De apk zit er weer op en wederom zonder aandachtspunten! Na de apk mn 'hok' ingedoken om de koppeling te vervangen, erg makkelijk karwei :)
Na een rondje N-Frankrijk, incl circuit bezoek natuurlijk, zijn nawat controlles de zuigerveren kapot gereden..
Verder heb ik een oud onderblok weggebracht voor revisie.

Update 27-03-12:
Eindelijk weer eens een update na 3jaar.
Er is veel gedaan aan mn (inmiddels) eigenbouw 2002ti.
In 2009 heb ik het gereviseerde blok teruggekregen en opgebouwd incl 45mm Webers.
Doorhet nokkenasprofiel loopt motor wat onregelmatig stationair maar boven de 4000rpm gaat t blok als de brandweer!
Het blok stootte ook weinig CO uit, belangrijk voor apk.

In 2010(feb) ben ik begonnen om mijn 02 helemaal kaal te trekken voor een grote opknapbeurt. De bekende plekken waren ook bij mijn 02 rot.
De voor en achterkant van beide dorpels, de voetenbakken beide kanten, de neus en zijschermen rondom de knipperlichten.
Na 6 weken lassen (ik had nog nooit gelast, maar heb t mezelf 'geleerd') was het laswerk klaar. Dorpels, voetenbakken en nieuwe zijschermen en neus zijn gelast. Natuurlijk gelijk het laswerk behandeld.
Toen kon het strak maken beginnen om te gaan spuiten. Wel met het idee dat een straat/circuit auto wordt dus helemaal 100% moest auto niet worden. (ook wilde ik de auto weer tig jaar apk waardig maken)
Na 3 maanden was de auto spuit klaar en heb zelf de auto gespoten. (ook dit had ik nog nooit gedaan) Met,onder omstandigheden, een goed resultaat. Daarna de auto opgebouwd.
Nieuwe raamrubbers, ruit, pakkingen, koplampen en nog meer dingetjes werden gemonteerd. Al met al binnen half jaar was de auto weer klaar voor de apk, welliswaar 1 dag van te voren maar toch! Ik heb t gered!!
Het enige punt bij de apk was dat de koplampen verkeerd stonden, maar aangezien ik geen koplamp-apparaat heb vond ik dit niet zo erg, verder helemaal niks!
De totale 'restauratie' heeft me zo'n 2100,- gekost. Voor die prijs heb ik: uit elkaar gehaald, gelast, gespoten, opgebouwd incl nieuwe onderdelen. Kortom met een beperkt budget toch een aardig resultaat behaald!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 2002? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 2002
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 2002 specificaties
  • BMW 2002 occasions
  • BMW 2002 video's
Advies en informatie
  • BMW 2002 tests
  • BMW 2002 gebruikersreviews
  • BMW 2002 index
PREMIUM
BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

Het zijn de meest heftige, uitgesproken telgen van hun familie. De BMW 2002 Turbo liet in 1973...

Lees meer
 

BMW 2002 reviews

  • Gebruikersreview
    Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack (2022)

    Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus Orange...

    1
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.6i-16V GL (1999)

    Opel Astra 1.6i-16V GL (1999)

    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Honda S2000 (2003)

    Honda S2000 (2003)

    1
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota RAV4 (2014)

    Toyota RAV4 (2014)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2021)

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2021)

    3
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    • 29 juni 2022
meer reviews
BMW 2002 Turbo (1973)

BMW 2002 Turbo (1973)

4

170 pk: dat was vermogen waarmee je in 1973 indruk maakte. Maar dat deed een verbruik van...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

    BMW M2 CS ontmoet 2002 Turbo - Reportage

    • 22 september 2020
  • Nieuws
    In het wild: BMW 2002 Touring

    In het wild: BMW 2002 Touring

    33
    • 12 oktober 2014
  • Nieuws
    Video: BMW 2002 Turbo

    Video: BMW 2002 Turbo

    29
    • 2 augustus 2008
  • BMW 2002 Turbo (1973)

    BMW 2002 Turbo (1973)

    4
    • 1 augustus 2008
  • Gebruikersreview
    BMW 2002 sedan (1971)

    BMW 2002 sedan (1971)

    13
    • 25 april 2007
  • Nieuws
    BMW 2002tii herleeft

    BMW 2002tii herleeft

    • 27 juli 2005
Merk
Merk
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    13
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    12
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden