BMW 118d (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 750 km |
BMW 118dA M-sport
- 750 km
Na 3 jaar was het weer zover, tijd voor een nieuwe wagen!
Aangezien ik niet persé ruimte nodig heb heb ik nog wel eens rare 'shortlists', dit jaar bleven uiteindelijk de Mercedes C-coupé en de BMW 2 serie over als potentiële kandidaten.
Beiden bleken in de lease in de door mij gewenste uitvoering helaas te duur, toen ik bij de BMW dealer de 1 serie zag staan sprak die door de facelift in combinatie met M-pakket toch ook wel aan, compact en lekker dik :)
Het is uiteindelijk de volgende samenstelling geworden:
- 118d, 150pk diesel i.c.m. de achttraps automaat
- 18" lichtmetaal (ferric grau)
- estoril blau
- centennial excecutive pakket
- professional navigatie
- leerinbouw achteraf in de kleur zimtbraun
- stoelverwarming
- harman kardon icm DAB+ tuner
- LED instaplijsten M-sport
Complimenten voor de BMW-dealer in Heerlen, ik ben netjes op de hoogte gehouden van de voortgang in de levering, ze hebben zelfs mijn vorige wagen op de dag dat ik het vroeg nog APK-gekeurd, was me even ontschoten dat hij net door de 3 jaar heen was...
Ten opzichte van die Leon (vorige wagen) merk je duidelijk het ruimteverschil, alles is kleiner, krapper, moeilijker begaanbaar. Als je als ik 98% van de tijd alleen in de wagen zit en niets hoeft te vervoeren is dat natuurlijk niet erg, maar het valt wel meteen goed op.
Naja, een inkoppertje, denk niet dat er mensen zijn die de 1 serie kopen voor het ruimteaanbod.
Dat gezegd hebbende, hij zit als een maatpak, alles zit netjes om je heen, binnen handbereik, helemaal top!
De gebruikte materialen zijn ook van een hogere kwaliteit, alles is net wat netter afgewerkt en voelt gewoon mooier aan. Niet super belangrijk, maar wel leuk...
Verder valt me op dat aan de buitenkant ook nergens 'goedkoop plastic' is gebruikt, de omlijsting van de spiegel is hoogglans evenals de diffuser achter, bij de Leon was dat toch wat goedkoper en krasgevoelig materiaal.
Het geluid is subliem (Harman Kardon) echt een optie die ik bij twijfel iedereen aan kan raden. Bellen via bluetooth gaat ook makkelijk en je bent goed verstaanbaar, het valt me sowieso op dat de 1 serie goed van rijgeluiden geïsoleerd is.
De navigatie werkt vooralsnog goed en vooral lekker snel (je hoeft nooit te wachten), het brede scherm is daarbij wel erg prettig. Enige jammere tot dusver hier vind ik het grafische gedeelte van de radio en mediaspeler, het ziet er allemaal wat simpel uit. Ik ga proberen of ik hier bijvoorbeeld de logo's nog toe kan voegen, dan ziet dat er ook gelijk beter uit. Verder lukt het me maar niet om video's af te spelen vanaf een USB-stick, ik zie in de gebruiksaanwijzing dat dit moet kunnen, maar ik ben nog niet achter de ondersteunde formaten gekomen (gaat me ongetwijfeld nog lukken).
Tot slot dan het rijden.
Uiteraard rij ik hem nu nog even netjes in, maar je merkt nu wel al dat er in ieder geval power in het blok zit. De automaat werkt erg prettig en schakelen voel je eigenlijk niet. De automaat heeft een D en S-stand, in deze laatste sport stand merk je goed dat de wagen alerter reageert en vlotter schakelt en accelereert. Je ziet in beeld welke versnelling op dat moment gebruikt wordt, in de D-stand zie je dit niet, waardoor je geen idee hebt in welke versnelling je rijdt (toch vreemd).
verder jammer dat er geen flippers aan het stuur mogelijk waren in combinatie met de 118dA (dat kan pas vanaf de 120dA), in de Scirocco (twee auto's terug) vond ik het prettig om zelf te kunnen schakelen met de handen aan het stuur (ideaal in bochten).
Dat gezegd hebbende denk ik dat de Sport-stand bij BMW wel beter werkt dan de Sport-stand bij VW, maar dat gaan we natuurlijk nog uitgebreid ervaren.
Sturen gaat verder helemaal top, het sterke punt van dit merk natuurlijk. Geen nerveuze reacties in het stuur, je kunt perfect inschatten waar het heengaat en hoe je moet 'doseren'. Ik denk dat het een feestje gaat worden om bochtige weggetjes te rijden (zijn er gelukkig genoeg van in Limburg :) ).
Het is verder mijn eerste achterwiel aangedreven wagen, maar de wagen geeft na twee dagen al zo'n vertrouwen (super veel grip) dat ik niet snel bang zal zijn voor een uitbrekende achterkant.
Het verbruik staat nu op 6,2l/ 100km, maar dat lijkt me na 1 tank nog niet echt representatief, ik ga dat de komende tijd uiteraard monitoren.
Heb tot slot niet echt wilde 'tuning' plannen, denk er nog wel aan om de uitlaat te vervangen voor een dubbel exemplaar, en wellicht ooit eens chippen (als ik het vermogen op een dag als te weinig ga ervaren...)
De eerste ervaring is daarmee erg positief, hopen dat dat zo blijft. Bijgevoegd een paar foto's, ben zelf erg blij met de kleurkeuze, het staat hem goed (al zeg ik het zelf :) ).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.