Audi S4 Avant 3.0 TFSI quattro Pro Line (2009)

autoreview

Audi S4 Avant 3.0 TFSI quattro Pro Line (2009)

Signalement

UitvoeringS4 Avant 3.0 TFSI quattro Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi S4 Avant 3.0 TFSI Qauttro

  • 2.150 km

Ik rijdt nu een paar weken in mijn nieuwe Audi S4 avant. Ik heb altijd al in een S serie van Audi willen rijden. De S8 en de S6 zijn echt fantastische auto's maar zijn gewoon financieel niet haalbaar.
Mijn eerste keuze was de S-tronic maar na een proefrit bij Pon met een 6-bak heb ik toch gekozen om zelf te blijven schakelen.

De auto, S4 Proline Quattro, is voorzien van de volgende opties,
*Demperregeling
*Dynamische stuurbekrachtiging
*Drive select
*Panoramadak
*Elektrisch verstelbare S-sportstoelen leder zijdenappa
*Automatisch bedienbare achterklep
*Carbon inleg
*Elektrische spiegels met geheugen
*Audi music interface
*Leder pakket
*Parking systeem advanced
*Side assist
*Adaptive light
*Adaptive cruise control
*B&O soundsysteem
*Sportdifferentieel
*MMI plus dvd navigatie
*DAB
* 19 inch lichtmetalen velgen

De eerste indrukken zijn fantastisch. Echt een wolf in schaapskleren. Het drive select is helemaal top i.c.m. het vermogen van de auto. In de stand “comfort” kan je heel relaxed rijden met de auto.
In de stand “dynamic” gaat de auto af als een kanon. Ook wordt er in het uitlaat systeem een klep omgezet waardoor er een mooie “roffel” klinkt.
Goed, het is niet zoals de V8 en de V10 van resp. het vorige model S4 en de huidige S6 en S8, maar voor mij is het goed genoeg.

INTERIEUR
De afwerking is super netjes. Alles sluit naadloos op elkaar aan. De S-sportstoelen zitten perfect en ogen erg sportief. Met het MMI-plus kan je alles bedienen zoals, navigatie, telefoon, radio, cd, MP3 en de airco. Verder kan je alle setup's van de auto bedienen en instellen.
De Audi Music Interface icm het B&O soundsysteem zorgen voor uren luisterplezier.

EXTERIEUR
Mijn vorige Audi was een 1.8T Avant. Je kan duidelijk zien dat de nieuwe A4 ruimer is dan het vorige model. De bekende S4 grill in combinatie met Xenon en de wel bekende led verlichting geeft een stoere uitstraling.

Wat een genot blijft het om in deze auto te rijden. In diverse vaktijdschriften is er geschreven dat deze S4 niet op het circuit thuis hoort maar op de openbare weg. Gelukkig maar want daar heb ik hem ook voor gekocht. De quattro i.c.m. het sportdifferentieel zorgt voor continue grip, zodat het vermogen goed verdeeld kan worden over alle vier de wielen.

Het verbruik valt mij na een paar duizend kilometer niet echt tegen. Zolang ik niet te veel in de stad rijdt kom ik op een gemiddelde van 1 op 9,5.

Update Audi S4 Avant

  • 3.950 km

Even een “ritje” gemaakt naar zuid-Duitsland. Nu heeft mijn hele gezin geen hekel aan auto rijden dus dat scheelt.
Mijn kinderen wilden naar legoland. Een compromis was snel gemaakt. Papa naar audi land. Hotelletje boeken en in 2 dagen 1600 kilometer op de klok zetten waarvan 1400 op duits asfalt.

Als je een audi fan bent en je bent in zuid Duitsland, dan moet je een keer naar Audi in Ingolstadt gaan. Men is daar zeer gastvrij en je kan je auto gewoon naast een R8 V10, een A5 sportback, RS 6 of TT-RS parkeren. De raad van bestuur wordt gereden in een S8 want er stonden er 8 op een rij.

In Duitsland kan er nog op grote gedeelten ongelimiteerd worden gereden, mits men niet met de weg aan het werk is.

Het zal wel aan de “ledjes” liggen maar men gaat opzij als je met een redelijke snelheid aan komt rijden.
Ik heb een tijdje met een Duitse S5 op gereden. Hoewel de S5 22 Pk meer heeft doen ze niet voor elkaar onder. Ik heb kort met de Duitse bestuurder gesproken want we kwamen elkaar tegen bij een tankstation.

440 Nm bij 2900 tpm is best veel. Ik kan de versnelling gewoon in zijn 6 laten staan en hem terug laten zakken tot +/- 100km/h. Bij vrij baan trek je hem zonder problemen door naar de 225 km/h.
Hiermee laat je bijna iedereen kleiner worden in je binnen spiegel.
De compressor verricht wonderen mijn inziens.

De adaptive cruise control werkt echt super. Stel hem in op 200 km/h. En de auto doet de rest. Als er iemand onverwachts tussen duikt, grijpt de auto echt in. Het systeem remt af tot 30 km/h en de rest moet je zelf doen. Het is even wennen maar het rijdt heel ontspannen.

De auto heeft bij bovengenoemde stand niet tot nauwelijks olie verbruikt. Over het verbruik kan je mijn inziens iets zinnigs over zeggen als de auto 10.000 km gelopen heeft.
Wat ik jammer vind is de tank inhoud van 65 liter. Toch maar sparen voor een 80 liter van een S6??

Update Audi S4 Avant

  • 65.000 km

Inmiddels een aantal kilometers verder. De auto is getuned door ABT bij Audi Centrum Utrecht.
De Duitse engineers hebben een fantastisch stukje software geschreven voor de auto. Het vermogen is opgeschroefd naar 435 PK. Het toegenomen koppel icm met het Quattro ondstel is fenominaal. In Duitsland een top gereden van 287 km/h gemeten op de stinger gps.
In de stand Dynamic blijft de auto maar gaan.

Grote mankementen heb ik niet gehad. Er is bij 58.000 km een wiellager onder garantie vervangen.
Het schuif kanteldak vertoonde een aantal kuren maar ook dit is keurig opgelost onder garantie door de dealer. Ook is het contactslot onder garantie vervangen (audi A4 kwaaltje)

Olieverbruik valt mij inziens mee. Per 15.000 km moet er 1 liter bij. Verder zijn alle schijven en remblokken vervangen.

Ik heb de auto nu 1,5 jaar in mijn bezit en kijk nog niet uit naar een andere auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.