Audi A4 / S4 / RS4 B9 | Nieuw: 2e facelift 2020

Wouter82

Moderator

3unyliybb4ht.jpg

45ryqxxb55b7.jpg

6eebe34a4b181d9f11e0c20b93c08f0d.jpg

a28067af56d09f7cd72848739ea4e72f.jpg

32d2bb34da131f54260e19d29eb9b993.jpg

r03y5g5bslil.jpg

aed8f9a165a35a33e61e0d2d78cf01a2.jpg

a03862d7eca8e9fb05e16959dc777314.jpg

cc63da4287d17f216c0f077fecf46918.jpg

2b23ac2183e7f7b0e853ba55d2177b7c.jpg

71ad794a7046ca887ab8968629a8e698.jpg

1keyhdpbxghe.jpg

v9eyzu8bos8e.jpg

4ff9ed6863b742ab834ae1f82b854839.jpg

01d11308f98d65350cb5ea6ae14668db.jpg

[size=x-large]Nieuwe A4 is het Duitse antwoord op de Giulia[/size]

Heel kort op de Italiaanse premium-aanval met de Alfa Romeo Giulia volgt het Duitse antwoord: een geheel nieuwe Audi A4.

De nieuwe Audi A4 is 4,73 meter lang, 1,84 meter breed en 1,42 meter hoog. De auto heeft een wielbasis van 2,82 meter. Daarmee groeit de auto drie centimeter in de lengte, de wielbasis neemt slechts met een centimeter toe. De bagageruimte groeit van 480 naar 505 liter. Met neergeklapte achterbank is dit 1.510 liter.

Door een nieuw platform heeft Audi het gewicht flink kunnen drukken: afhankelijk van de versie neemt het gewicht met tot wel 120 kg af. Audi belooft dat de A4 de stilste auto in z'n klasse wordt. Audi heeft zich bij de ontwikkeling van de A4 vooral gericht op het introduceren van voor de A4 nieuwe technieken en systemen. Zo komt de auto beschikbaar met de Audi Virtual Cockpit, Matrix led-koplampen, een Audi smartphone interface, een nieuw Bang&Olufsen audiosysteem en een geavanceerd nieuw voicecontrolsysteem.

De nieuwe A4 komt bij de introductie in Duitsland beschikbaar met drie benzine- en vier dieselmotoren. De instapmotor is een 1.4 TFSI met 150 pk. Dit blok verbruikt 4,8 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 114 g/km. Maar opvallend genoeg is dat niet de zuinigste motor. Die rol is weggelegd voor de 190 pk sterke 2.0 TFSI Ultra. Door een nieuwe verbrandingsmethode heeft die versie 4,7 l/100 km nodig. De CO2-uitstoot is 109 g/km.

De sterke benzineversie is de 2.0 TFSI met 245 pk. Dat is de enige benzineversie die vooralsnog met Quattro-aandrijving beschikbaar is. De basisdiesel wordt een 2.0 TDI met 122 pk, maar die volgt pas later. Bij de introductie is de 2.0 TDI Clean diesel met 150 pk daarom de basismotorisering. Wie kiest voor de Ultra-versie, wordt beloond met een CO2-uitstoot van 95 g/km. De tweede diesel is een 2.0 TDI met 190 pk. Die versie stoot in combinatie met een S-Tronic transmissie en voorwielaandrijving 107 g/km uit. Daarna zijn er nog twee 3.0 TDI's. De eerste is goed voor 218 pk en heeft een CO2-uitstoot van 110 g/km. De topdiesel is een versie met 272 pk en 600 Nm. Die stoot 129 g/km uit. Het showdebuut van de Audi A4 vindt plaats op de IAA in Frankfurt. We verwachten 'm aan het einde van het jaar bij de dealers.
https://www.autoweek.nl/nieuws/33372/audi-introduceert-geheel-nieuwe-a4

RobEU

Gebruiker
Ik vind de sedan een stuk mooier geworden, maar de Avant een stuk lelijker. Sowieso mooier dan de A6 in mijn ogen. Het is gewoon een grote facelift, hoewel ik best geloof dat alles nieuw is. Mist een hoop uitstraling in mijn ogen, met dat geldt voor een hoop Audi's vind ik. Het interieur vind ik wel heel erg mooi en geslaagd. (y)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Audi dacht: laten we eens gek doen. Koplampen en achterlichten met gekke hoekjes! Die hoekjes vind ik overigens nogal vergezocht ogen bij met name de achterlichten. Verder lijkt het inderdaad een facelift. De A4 sedan lijkt nu iets meer op de A3 sedan, maar mist de kloeke uitstraling van zijn kleine broer.

Voor de rest is het natuurlijk een zouteloze doch ongetwijfeld goed doortimmerde automobiel met een fraai interieur. De theoretische verbruikscijfers zijn ronduit indrukwekkend. Een 3.0 TDI met lage bijtelling, gekker moet het toch niet worden.

Rembrandt

Gebruiker
Mijn collega kan tevreden zijn. Zijn twee jaar oude A4 valt niet uit de toon bij de nieuwe. De gemiddelde Nederlander zal het verschil niet zien.

Hopelijk in het echie wat meer verschil met de huidige.
Facelift A6 vind ik, hoe subtiel ook, vooral bij de sedan een grote vooruitgang, dus wellicht is dat bij deze nog wel meer.
Interieur is erg netjes, maar de roosters vind ik misstaan. Passen op de één of andere manier niet. Te simpel, te jaren '70.

Guest
ZX790Rz.jpg

1kyWnF2.jpg

SlehTob.jpg

TiPaRTa.jpg

lierTsi.jpg

Nice, ik vind 'm mooi! (y)
Goed proporties, lekker dik.
Vind de c-stjl van de sedan goed gelukt. Het heeft daar een beetje de sfeer van de c-stijl van de a5 coupe, wat ik nog steeds 1 van de mooist gelijnde coupes vind. :)

320dA

Gebruiker
Valt mij ook een beetje tegen. Toch de voorspelbare evolutie. Ongetwijfeld weer een nette en strak afgewerkte auto (waar ze bij BMW nog iets van kunnen leren als het gaat om interieurafwerking, maar goed da's een open deur intrappen...). Dash a la nieuwe Passat. Is het bij de Audi A4 straks standaard? Hopelijk geen levertijddrama zoals bij de Passat.

Waar ik wel van schrik zijn die Hankook's op de rode Avant. Zou ik niet blij mee zijn. Is dat al een geaccepteerd eersteklas merk? Is het toch nog een voordeel dat PON gewoon overal Conti's onder legt. By the way in mijn ogen zijn dat prima banden. Op mijn 3-serie ook 17 inch Conti rft's. Heb er al meer dan 75.000km meegereden en ze kunnen nog wel een kleine 10.000 km mee verwacht ik.

Guest
Oei zo op het eerste gezicht een tegenvaller. Ik vind het van voren nu wel echt net een facelift. Ik vind die hoekjes in de achterlampen trouwens ook vreselijk. Maar ik denk dat het irl gewoon weer een nette auto is om te zien dat net wat moderner is dan de huidige. De Audi-rijder zit niet te wachten op iets compleet anders dus waarom zouden ze het compleet veranderen?

Interieur ziet er weer fantastisch uit (y)

Wallpapers sedan: https://www.netcarshow.com/audi/2016-a4/
Wallpapers Avant: https://www.netcarshow.com/audi/2016-a4_avant/

Meeuw

Gebruiker
Rembrandt zei:
Mijn collega kan tevreden zijn. Zijn twee jaar oude A4 valt niet uit de toon bij de nieuwe. De gemiddelde Nederlander zal het verschil niet zien.

....

Denk dat dit voor velen een koopargument is voor merken als BMW en Audi.

Meeuw

Gebruiker
Inderdaad tja... Die hoekjes hoeven voor mij ook niet.

Maar het komt wel vaker voor dat men de oudere versie mooier vindt dan de facelift:

R0012682.jpg

Wouter82

Moderator

Is die grijze het huidige model of de eenvoudige versie van de nieuwe?

Verder ben ik benieuwd hoe goed Audi die Active Displays heeft ingekocht...

Wouter82

Moderator

Dat geel is inderdaad een leuke, frisse toevoeging. Maar inderdaaad moeten we op het straat ongetwijfeld weer doen met Komogrijs, Lease Silver, Corporate Grey en Business Black :(

Guest
Ik vind vooral de achterkant enorm opgeknapt.
Waar de B8 hangende achterlichten heeft, zien de achterlichten van deze B9 er een stuk stoerder uit.

Audi-A4_2008_1024x768_wallpaper_2b.jpg

Audi-A4_2016_1280x960_wallpaper_03.jpg

DeeTwee

Gebruiker
Als dat geel in het standaard kleurassortiment opgenomen wordt verdient dat wat mij betreft een dikke pluim. Verder ben ik vooral benieuwd naar de eerste echte foto's, die rare renderings die de VW Group altijd gebruikt doen de producten wat mij betreft geen eer aan.

Guest
Ik geloof er sowieso niks van dat het allemaal aparte merken zijn in 1 groep. Overal in de VW Group doen ze dezelfde trucjes; renderings als persfoto's, 'doorlopende' luchtroosters A4 en Passat, strakkere lijnen bij VW en dus ook bij Audi enz

Guest
MC W zei:
Ik geloof er sowieso niks van dat het allemaal aparte merken zijn in 1 groep. Overal in de VW Group doen ze dezelfde trucjes; renderings als persfoto's, 'doorlopende' luchtroosters A4 en Passat, strakkere lijnen bij VW en dus ook bij Audi enz

1 van de voordelen van een groep is -lijkt mij- kostenbesparing dmv gebruik te maken van dezelfde diensten/onderdelen enz.
Het lijk mij dat het bureau wat de fotografie verzorgt voor alle merken ingezet wordt.

D Elzinga

Gebruiker
Audi leek inderdaad te denken: "kom, laten we het nieuwe model eens in een partij vrolijke kleurtjes presenteren";) Zeker dat geel is een erg leuke toevoeging, ben benieuwd hoeveel mensen het lef hebben dat daadwerkelijk zo te bestellen.

Qua ontwerp vind ik er verder niet zoveel aan, eigenlijk. Zeker niet lelijk, maar verder doet deze Audi mij emotioneel (wederom) weinig tot niets...

RobEU

Gebruiker
320dA zei:
Dash a la nieuwe Passat. Is het bij de Audi A4 straks standaard?

Laten we hopen dat het dashboard standaard is. Anderzijds, zo herken je wel gemakkelijker goedkope versies aan het ontbreken van een dashboard. ;)

Gave kleur, dat geel trouwens! Nu ik die witte en gele zo onder elkaar zie snap ik ook beter wat JP2010 bedoelde met de A5-achtige C-stijl. Wel frappant hoe gelijkend de nieuwe en oude A4 zijn. Ik heb niet de illusie dat BMW creatiever zal zijn met een nieuwe 3-serie, dus dan krijg je de situatie dat een oerconservatief merk als Mercedes-Benz straks het meest veranderlijk is! :eek:

DeeTwee

Gebruiker
MC W zei:

Scherp!

Guest
[size=x-large]Nieuwe Audi A4 bomvol techniek[/size]

[size=small]Audi maakt slogan ‘Voorsprong door techniek’ waar met de nieuwste A4.
[size=x-small]29 juni 2015 - 10:43 Door: Mark van Loo[/size]

Predictive efficiency assistant, cross traffic assist, Audi active lane assist en zelfs een afslagassistent. Een kleine greep uit de overdaad aan veiligheidsystemen van Audi’s nieuwe A4. Voor de zakelijke markt is er ook goed nieuws. De A4 krijgt meer 20% bijtellers. Zowel op benzine als diesel.

Groter
De A4 is gegroeid. Hij meet nu 4,723 meter in de lengte en 1,842 meter in de breedte. Dat is 2,5 cm langer en 1,6 cm breder dan eerst. Als achterpassagier zit je nu een stuk beter, de beenruimte is met 2,3 cm toegenomen. Ook de bagageruimte is iets gegroeid. Als Limousine heeft de A4 een kofferruimte van 480 liter en als Avant 505 liter.

Dat hij groter is geworden heeft overigens geen negatieve invloed op het gewicht. Sterker nog, de A4 wordt afhankelijk van de uitvoering zelfs tot 120 kg lichter dan eerst, dankzij het gebruik van meer lichtgewicht materialen.

Drie benzinemotoren, vier diesels
Instappen in de A4 doe je met 150 pk, zowel op benzine of als diesel. De 1.4 TFSI levert 150 pk en 250 Nm. De tweede benzinemotor is de 2.0 TFSI ultra met 190 pk en 320 Nm. Deze motor heeft in de Limousine, gecombineerd met de zeventraps S-Tronic een verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer en daarmee een uitstoot van 109 gram CO2 per kilometer. Goed voor 20% bijtelling. De 2.0 TFSI met 252 pk en 370 is voorlopig de sterkste benzinemotor.

Dieselen begint met de 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm. De volgende motor is de 2.0 TDI ultra met 190 pk en 400 Nm. De opvallendste motor is de volgende, de 3.0 TDI met 218 pk en 400 Nm. In de Limousine is ook deze motor goed voor 20% bijtelling, dankzij een uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer. De topdiesel is ook een 3.0 TDI, maar dan met 272 pk en 600 Nm. Met het verbruik van 4,9 liter op 100 kilometer is hij nog steeds zeer zuinig, maar net niet zuinig genoeg voor een gunstige bijtellingsklasse. Met deze laatste motor sprint de A4 in 5,3 seconden naar de 100 km/h.

Techniek
Audi heeft veel technieken van de Q7 ook meteen beschikbaar gemaakt in de A4. Je moet dan denken aan de virtual cockpit (kennen we ook uit de nieuwe TT), maar ook aan allerhande veiligheidssystemen. Zo waarschuwt de A4 bijvoorbeeld de inzittenden als ze willen uitstappen, maar er een medeweggebruiker aankomt. Zowel fietsers als automobilisten worden opgepikt door de radars achterin. Diezelfde radars gebruikt de auto ook om bij het wegrijden uit een parkeervak te scannen voor ander verkeer.

Nieuw is ook de predictive efficiency assistant die helpt om zuiniger te rijden, ook op de adaptieve cruise control. Hij scant dan de rijbaan voor de auto, maar kijkt bijvoorbeeld verder vooruit dan één auto. Die adaptieve cruise control heeft nu ook een Stop&Go-functie, zodat bestuurders zonder handen file kunnen rijden tot 12 km/h.

Herfst
Audi heeft de nieuwe A4 ook meteen als Avant voorgesteld. Beide modellen moeten in de herfst in de Nederlandse showrooms staan. In de loop van 2016 komt er nog een g-tron (aardgas) variant bij, met een totale range van zo’n 950 kilometer.[/size]

https://autovandaag.nl/autonieuws/11779/nieuwe-audi-a4-bomvol-techniek/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

320dA

Gebruiker
Rob0032 zei:
320dA zei:
Dash a la nieuwe Passat. Is het bij de Audi A4 straks standaard?

Laten we hopen dat het dashboard standaard is. Anderzijds, zo herken je wel gemakkelijker goedkope versies aan het ontbreken van een dashboard. ;)

Dit zegt de duitse Audi site: Hightech auf höchstem Standard bietet das optionale Audi virtual cockpit für die Audi A4. Kan natuurlijk zijn dat in NL een andere basisuitrusting wordt gehanteerd. Voor de duitsers wordt het voorlopig Aufpreis!

autoleip

Gebruiker
Tegenwoordig is Skoda veel mooier dan Audi geworden. De nieuwe Superb is echt veel mooier dan de nieuwe A4.https://www.netcarshow.com/skoda/2016-superb/800x600/wallpaper_02.htm

Guest
Een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=1kE0sPY0ZPs

De Avant vind ik van achteren erg goed 'smoelen' :cool:

Durashift

Gebruiker
D-C zei:
Audi dacht: laten we eens gek doen. Koplampen en achterlichten met gekke hoekjes! Die hoekjes vind ik overigens nogal vergezocht ogen bij met name de achterlichten.
(..).

Als ik het goed kan zien.. worden de knipperlichten wel iets groter (qua formaat) dan op de huidige versie.. Komt de zichtbaarheid en duidelijkheid in het verkeer ten goede, wat mij betreft.

Durashift

Gebruiker
Wouter82 zei:
Ik vind die A4 fraaier dan de Passat.

Ik ook, ik vind die Passat neus echt NiX. Ik snap de eisen wat betreft voetgangersveiligheid van tegenwoordig.. maar kennelijk kan het bij de A4 een stuk eleganter. (y)

320dA

Gebruiker
straatos zei:
Hoeveel mensen zouden niet (voor het eerst) de Passat boven de A4 verkiezen?...

In mijn ogen is de A4 geen goed vergelijk voor een Passat. Dan eerder een A6. Gelukkig komen er nieuwe bijtellingsregels aan en hoeven we geen 20% hok uit te zoeken maar kan er gewoon met het hart geselecteerd worden. Uitgaande van 22% bijtelling per 2017 is mijn shortlist voor over 18 maanden de A6 Avant 150pk S-tronic Sport edition/S-line (of hoe ze dat pakket tegen die tijd gaan noemen) of een Passat 240pk 4Motion DSG R-line. Zal allebei rond/net boven 60k zitten. Passat wat vlotter (niet echt nodig) en 4wd (passieve veiligheid, wel een pré). Audi net even wat ruimer (niet qua bagageruimte) en zéér fraai interieur. Een A4 zou ik absoluut niet in overweging nemen. Net zo krap als mijn huidige 3-serie. Laat de A4 maar lekker strijden met de 3-serie of die foeilelijke en oubollige (sorry MB-lovers, smaak, ik laat me even gaan....) C-klasse.

R W D

Gebruiker
captur18.jpg

Skoda-Superb_Combi_2016_800x600_wallpaper_04.jpg

Doe mij ook maar een Superb. Het zal overigens nog niet meevallen om in het donker van achter een A4 van een Superb te onderscheiden, de vorm van de LED-strook is bijna gelijk.

Het is wederom een nette auto die A4, maar zeker niet meer dan dat. Lelijke koplampen bovendien met die scherpe hoeken onderin.
Verder oogt de Avant lomper dan de oude (dak en zijruiten lijken rechter te lopen, minder aflopend dan bij de oude A4), en ik blijf die opengetrokken muil (grill) lelijk vinden. En het interieur valt ook tegen, van concurrenten C-Klasse en 3-Serie lijken precies de minder mooie zaken te zijn overgenomen: De opgeplakte iPad van de C en het vele harde plastic op de middenconsole (rond de pook) van de 3-Serie.

De 2e generatie A4 (B6) blijft voor mij nog steeds de mooiste. B7, B8 en ook deze B9 kunnen mij niet bekoren.

Guest
R W D zei:
Doe mij ook maar een Superb. Het zal overigens nog niet meevallen om in het donker van achter een A4 van een Superb te onderscheiden, de vorm van de LED-strook is bijna gelijk.

Inderdaad. Net als bij BMW, daar heb ik bij t daglicht al regelmatig moeite om een 3-serie van een 5-serie te onderscheiden.
Waarom doen die duitsers dat toch?

R W D

Gebruiker
JP2010 zei:
R W D zei:

Inderdaad. Net als bij BMW, daar heb ik bij t daglicht al regelmatig moeite om een 3-serie van een 5-serie te onderscheiden.
Waarom doen die duitsers dat toch?

Inderdaad lijkt de 3-Serie in veel opzichten teveel op de 5-Serie, maar dan betreft het iig nog hetzelfde merk. Audi en Skoda behoren welleswaar tot hetzelfde concern, maar Audi is daarin 2 stappen hoger gepositioneerd dan Skoda. Dan begrijp ik niet waarom ze de Audi niet meer onderscheidend maken t.o.v. de Skoda.

Guest
Snap ik ook niet. Ze laten bij VAG het design van VW, Skoda en Audi te dicht naar elkaar toe kruipen. Misschien zit er wel een bepaalde visie achter, maar dan ben ik best benieuwd naar die visie. Ik wil t best begrijpen. :)

Meeuw

Gebruiker
JP2010 zei:
Snap ik ook niet. Ze laten bij VAG het design van VW, Skoda en Audi te dicht naar elkaar toe kruipen. Misschien zit er wel een bepaalde visie achter, maar dan ben ik best benieuwd naar die visie. Ik wil t best begrijpen. :)

Die visie kan ik ook slechts naar gissen. Maar misschien kruipen de productiekosten van de verschillende merken steeds meer naar elkaar, waardoor de verschillen in verkoopprijs niet meer zo groot kunnen zijn. Dus dan ga je de (bijv.) Skoda opwaarderen qua uiterlijk/uitvoering waardoor de prijs ook wat omhoog kan.

RRK

Gebruiker
JP2010 zei:
Nog wat achterkant fototjes:

Ik vind het wat ouderwets ogen dat de uitlaten nog niet zijn opgenomen in de achterbumper, zoals bij een C-klasse:

Mercedes-C-Klasse-Jahrgang-2014.jpg

De Passat heeft het al wel bijvoorbeeld, concerngenoot. Ik dacht dat het een nieuwe trend ging worden, of al was. Maar dat ligt toch nog even anders schijnbaar.

RobEU

Gebruiker
RRK zei:
Ik vind het wat ouderwets ogen dat de uitlaten nog niet zijn opgenomen in de achterbumper, zoals bij een C-klasse:

Mooi dat je dit zegt. Ik zag vanmorgen nog wat foto's van de A4 en dacht dat ik het juist kon waarderen dat de A4 ze niet/minder in de bumper had zitten dan concurrenten, zoals de nieuwe Giulia of C-klasse. Persoonlijk vind ik het erg geforceerd modernisme, omdat het (in mijn ogen) geen meerwaarde vormt. Ik vind dat je er alleen een plomp uiterlijk mee creëert.

RRK zei:
k dacht dat het een nieuwe trend ging worden, of al was. Maar dat ligt toch nog even anders schijnbaar.

Dat Audi iets niet doet, betekent niet dat er geen trend gaande is. Bovendien is Audi een zeer conservatief merk en veel minder gevoelig voor modetrends, dus ik denk dat je er sowieso niet te veel conclusies uit kunt trekken.

RWF

Gebruiker
RRK zei:

Ik vind die nieuwe mode maar niks. Geef mij maar gewoon normale eindpijpen, liefst nog gewoon een dubbele naast elkaar.

Guest
Wouter82 zei:
Dat geel is inderdaad een leuke, frisse toevoeging. Maar inderdaaad moeten we op het straat ongetwijfeld weer doen met Komogrijs, Lease Silver, Corporate Grey en Business Black :(

Bestel jij toch lekker een gele?

Het punt is gewoon geld, een moeilijke kleur is later lastiger te verkopen, wat dus een wat lagere inruilprijs betekent. Blauw gaat nog wel, rood al minder, maar die gele banaan? Ik denk dat je daar ook snel zat van wordt.

Bovenaan